Ok. Ja där har du rätt.. helt enligt monteringsanvisningen. Den skall inte leda vattnet under pannorna. Det där borde besiktningsmannen ha upptäckt kan jag tycka.
Får se med hustillverkare eller försäkringsbolag och om detta klassas som dolt fel. Man förväntas väl inte lyfta upp spikade takpannor för att uppfylla sin undersökningsplikt.

L
Har inte en aning om det , men inte troligt att man ska behöva demontera något med verktyg
Det med rinna under pannorna vid takfönstret , har inte sett anvisning .
Ska plåten sen gå upp på ovansidan på sista pannan för transport ovanpå pannan av vatten

L Liteavvarje skrev:
Har inte en aning om det , men inte troligt att man ska behöva demontera något med verktyg
Det med rinna under pannorna vid takfönstret , har inte sett anvisning .
Ska plåten sen gå upp på ovansidan på sista pannan för transport ovanpå pannan av vatten
Hur menar du nu?

Om plåten ligger mellan läkt och pannor rinner det inte vatten under om du inte saknar eller har spruckna pannor ovanför. Vattnet från pannorna leds via plåten och sen nedanför fönstret upp på gummi mattan.

Eller så förstår jag inte vad du menar?

L
Det verkar som att plåten ska vara som en modell hängränna och ligga in under pannorna samt komma fram ovanpå den nedre pannan , leder då vattnet upp på taket igen
Men är lite osäker på funktionen , har bara läst vad TS sagt

Ja. Vatten som rinner av från tak och plåt skall rinna igenom gummimattan och vidare ner. Problemet här är att mattan ha sjunkit ner för mycket och sidorna lutar in mot pappen vilket gör att vatten samlas i mattan för att sedan rinna ut och in i pappen. För att lösa problemet borde själva fönsterkonstruktionen sitta längre ner, första raden med pannor efter fönstret borde sitta närmare fönstret samt att man borde ha fräst ner ryggen på pannorna där mattan kommer över för att inte få för stor höjdskillnad. Detta vad jag har konstaterat utifrån praktiskt tänk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.