Krilleman Krilleman skrev:
Man använder testbollar i avlopp som man blåser upp för att det ska bli tätt.

Finns i massor med dimensioner.

[länk]

[bild]
Det verkar vara någon sådan modell de ska använda. Jag förstår dock inte riktigt hur de har tänkt att få den på plats i avloppet och i rätt position men jag antar att de behöver demontera för att kunna göra det.

/Krille

Avrapportering från besöket av VVS-firman är att vi kunden konstatera att böjen inte läcker.... De använde en testboll och fyllde sedan upp avloppet så att vattnet gick ovanför böjen men inget läckage alls.

Så nu blir det fortsatta diskussioner med försäkringsbolaget för att se vad nästa steg kan bli. Först ska jag upp på vinden och skotta undan lösull för att se om det finns något fel på avluftningen där uppe. Har dock svårt att tro det men alla möjligheter behöver undersökas.

/Krille

Bra info om än märkligt...

Krilleman
Hur gick det med lösullen? :thinking:

Jag har inte haft möjlighet att kontrollera ännu.

Tog dock kort vid tidigare tillfälle och det är enbart ca 15 cm som ligger oisolerat på vinden. Allt var torrt och inga spår på läckage genom taket och alla "vecken" var fulla med lösull. Så jag har svårt att tro att vattnet kommit utifrån eller kondenserar på kallvinden. Men jag ska ändå gräva undan och se om det ligger något dolt i lösullen som kan förklara problemen.

"Lite intressant" i sammanhanget är att husvillverkaren på senare leveranser av vår husmodell flyttat in avluftningen till att gå mitt i huset istället för just innanför ytterväggen som den gör för oss. Trots att det ger mycket svårare att få till en bra planlösning på övervåningen. Skulle vara intressant att veta varför?

Delvis isolerad ventilationsöppning på vinden omgiven av lösullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Krille

Krilleman
Normalt är ju att ha samtliga genomföringar i tak så högt upp som möjligt i fallriktningen för att få så lite regnvatten som möjligt på denna.

Vanligtvis på stora nybyggen så är luftningarna sammankopplade flera stycken (för att undvika flera genomföringar) med en gemensam uppgång vid nock.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Normalt är ju att ha samtliga genomföringar i tak så högt upp som möjligt i fallriktningen för att få så lite regnvatten som möjligt på denna.
Ja - precis min tanke också. Ju längre ner desto mer vatten som passerar och även mer snö som riskerar att förstöra genomföringen. Vad jag kan se är det en avloppsluftning av modellen nedan och med den snömängd som varit i vinter borde mycket snö smält ner i avluftningen och dessutom borde den ha också ha blivit "översnöad" helt? Har det ingen betydelse?

Avloppsluftningsmodell med böjlig anslutning monterad på takpanna.
Skapa konto

Krilleman
Den varma luften som kommer ur avloppet, vid tex dusch, smälter eventuell "normal-mängd" snö omgående.

Inga problem.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi har just haft en period med mycket mer snö och kyla än normalt. Har t ex aldrig tidigare varit med om att kvartersgatan plogats tre gånger samma dag. Nu när det är varmare, +5 till -5 och snön är borta från taket går problemet inte att återskapa genom att spola varmvatten i duschavloppet längre.

/Krille

Tack alla som engagerat sig och här kommer så till slut svaret på vad problemet var.

Jag sopade försiktigt bort lösullen på vinden och det visade sig att avluftningen gjorde två 90 graders böjar i isoleringen. Först en böj ut mot ytterväggen som var ok monterad. Nästa böj ner innanför ytterväggen var dock i stort sett helt öppen i den övre delen. Tror bilderna nedan visar tydligt på problemet.

Jag lyckades vrida till och skjuta ihop rören enligt sista bilden men frågan är hur det kunnat bli så här? Ska inte avluftningsören vara fastsatta i samband med böjarna så att inte detta ska kunna hända? Den övre böjen ligger bara löst på en extra liten reglel mellan takstolarna och den måste ha "flyttat" sig minst 20-30 cm i sidled för att glipan ska bli så stor som en där.

Avluftningsrör med 90 graders böj täckt av lösull, synlig skada på rörets övre del.
Skapa konto

Avluftningsrör som gör en felaktig 90 graders böj i isolering med öppen glipa, belägen på en vind.
Skapa konto

Avluftningsrör som gör en 90 graders böj i isolering på en vind, delvis täckt av lösull.
Skapa konto

Avluftningsrör med böj täckt av löst isoleringsmaterial på en vind
Skapa konto

Ventilationsrör gör en 90 graders böj i isolering på vind, delvis övertäckt av lösull.
Skapa konto

Ventilationsrör som gör en 90-gradersböj med synlig öppning mellan rördelarna, omgivet av isolering.
Skapa konto

Felmonterad avluftningsrör med stor glipa i isoleringen på en vind, omgiven av lösull och en bit avstivet plast.
Skapa konto

Avluftningsrör med en 90 graders böj på vinden, delvis täckt av lösullsisolering.
Skapa konto

Skönt att du hittade orsaken till problemet (y)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Inser först nu att det dessutom kanske är "bakfall" på avluftningen - det kan i alla fall inte var mycket lutning på röret som går horisontellt på bilderna. Ytterligare något att kontrollera imorgon.

/Krille

K Krille4 skrev:
Inser först nu att det dessutom kanske är "bakfall" på avluftningen
Off topic, men det påminner mig...

Vi har ett hus byggt 2010 med eget avlopp: Trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltrationsbädd.
Och med infiltration är det viktigt att avloppsventilationen funkar bra, så de små aeroba bakterierna får syre så de kan äta upp "näringen" i avloppsvattnet.

Första sommaren vi bodde där, 2011, märkte vi en tydlig "skitlukt" när vi satt ute i trädgården soliga dagar.
Så jag for upp på den oinredda vinden och kollade hur rören var dragna.
Och mycket riktigt, där var bakfall på avluftningsröret, så det hade bildats ett vattenlås.
Och luftningsröret i bortre änden på infiltrationen spred avloppsstank över nejden.
Efter att jag fixade rördragningen har ingen sådan lukt märkts mer.

Skönt krille att du hittade felet (y)

Hos oss var det "veckade röret" som hade skador i ett av vecken, vilket gjorde att vatten kunde rinna ut på insidan av yttertaket. Skadat veckat rör och vattenfläckar på insidan av ett yttertak i ett förråd.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.