7 663 läst · 44 svar
8k läst
44 svar
Kondensproblem avluftning
Det verkar vara någon sådan modell de ska använda. Jag förstår dock inte riktigt hur de har tänkt att få den på plats i avloppet och i rätt position men jag antar att de behöver demontera för att kunna göra det.Krilleman skrev:
/Krille
Avrapportering från besöket av VVS-firman är att vi kunden konstatera att böjen inte läcker.... De använde en testboll och fyllde sedan upp avloppet så att vattnet gick ovanför böjen men inget läckage alls.
Så nu blir det fortsatta diskussioner med försäkringsbolaget för att se vad nästa steg kan bli. Först ska jag upp på vinden och skotta undan lösull för att se om det finns något fel på avluftningen där uppe. Har dock svårt att tro det men alla möjligheter behöver undersökas.
/Krille
Så nu blir det fortsatta diskussioner med försäkringsbolaget för att se vad nästa steg kan bli. Först ska jag upp på vinden och skotta undan lösull för att se om det finns något fel på avluftningen där uppe. Har dock svårt att tro det men alla möjligheter behöver undersökas.
/Krille
Jag har inte haft möjlighet att kontrollera ännu.
Tog dock kort vid tidigare tillfälle och det är enbart ca 15 cm som ligger oisolerat på vinden. Allt var torrt och inga spår på läckage genom taket och alla "vecken" var fulla med lösull. Så jag har svårt att tro att vattnet kommit utifrån eller kondenserar på kallvinden. Men jag ska ändå gräva undan och se om det ligger något dolt i lösullen som kan förklara problemen.
"Lite intressant" i sammanhanget är att husvillverkaren på senare leveranser av vår husmodell flyttat in avluftningen till att gå mitt i huset istället för just innanför ytterväggen som den gör för oss. Trots att det ger mycket svårare att få till en bra planlösning på övervåningen. Skulle vara intressant att veta varför?
/Krille
Tog dock kort vid tidigare tillfälle och det är enbart ca 15 cm som ligger oisolerat på vinden. Allt var torrt och inga spår på läckage genom taket och alla "vecken" var fulla med lösull. Så jag har svårt att tro att vattnet kommit utifrån eller kondenserar på kallvinden. Men jag ska ändå gräva undan och se om det ligger något dolt i lösullen som kan förklara problemen.
"Lite intressant" i sammanhanget är att husvillverkaren på senare leveranser av vår husmodell flyttat in avluftningen till att gå mitt i huset istället för just innanför ytterväggen som den gör för oss. Trots att det ger mycket svårare att få till en bra planlösning på övervåningen. Skulle vara intressant att veta varför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Krille
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Normalt är ju att ha samtliga genomföringar i tak så högt upp som möjligt i fallriktningen för att få så lite regnvatten som möjligt på denna.
Vanligtvis på stora nybyggen så är luftningarna sammankopplade flera stycken (för att undvika flera genomföringar) med en gemensam uppgång vid nock.
Vanligtvis på stora nybyggen så är luftningarna sammankopplade flera stycken (för att undvika flera genomföringar) med en gemensam uppgång vid nock.
Ja - precis min tanke också. Ju längre ner desto mer vatten som passerar och även mer snö som riskerar att förstöra genomföringen. Vad jag kan se är det en avloppsluftning av modellen nedan och med den snömängd som varit i vinter borde mycket snö smält ner i avluftningen och dessutom borde den ha också ha blivit "översnöad" helt? Har det ingen betydelse?Krilleman skrev:
Logga in
Skapa konto
Vi har just haft en period med mycket mer snö och kyla än normalt. Har t ex aldrig tidigare varit med om att kvartersgatan plogats tre gånger samma dag. Nu när det är varmare, +5 till -5 och snön är borta från taket går problemet inte att återskapa genom att spola varmvatten i duschavloppet längre.
/Krille
/Krille
Tack alla som engagerat sig och här kommer så till slut svaret på vad problemet var.
Jag sopade försiktigt bort lösullen på vinden och det visade sig att avluftningen gjorde två 90 graders böjar i isoleringen. Först en böj ut mot ytterväggen som var ok monterad. Nästa böj ner innanför ytterväggen var dock i stort sett helt öppen i den övre delen. Tror bilderna nedan visar tydligt på problemet.
Jag lyckades vrida till och skjuta ihop rören enligt sista bilden men frågan är hur det kunnat bli så här? Ska inte avluftningsören vara fastsatta i samband med böjarna så att inte detta ska kunna hända? Den övre böjen ligger bara löst på en extra liten reglel mellan takstolarna och den måste ha "flyttat" sig minst 20-30 cm i sidled för att glipan ska bli så stor som en där.
Jag sopade försiktigt bort lösullen på vinden och det visade sig att avluftningen gjorde två 90 graders böjar i isoleringen. Först en böj ut mot ytterväggen som var ok monterad. Nästa böj ner innanför ytterväggen var dock i stort sett helt öppen i den övre delen. Tror bilderna nedan visar tydligt på problemet.
Jag lyckades vrida till och skjuta ihop rören enligt sista bilden men frågan är hur det kunnat bli så här? Ska inte avluftningsören vara fastsatta i samband med böjarna så att inte detta ska kunna hända? Den övre böjen ligger bara löst på en extra liten reglel mellan takstolarna och den måste ha "flyttat" sig minst 20-30 cm i sidled för att glipan ska bli så stor som en där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skönt att du hittade orsaken till problemet
Inser först nu att det dessutom kanske är "bakfall" på avluftningen - det kan i alla fall inte var mycket lutning på röret som går horisontellt på bilderna. Ytterligare något att kontrollera imorgon.
/Krille
/Krille
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Off topic, men det påminner mig...K Krille4 skrev:
Vi har ett hus byggt 2010 med eget avlopp: Trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltrationsbädd.
Och med infiltration är det viktigt att avloppsventilationen funkar bra, så de små aeroba bakterierna får syre så de kan äta upp "näringen" i avloppsvattnet.
Första sommaren vi bodde där, 2011, märkte vi en tydlig "skitlukt" när vi satt ute i trädgården soliga dagar.
Så jag for upp på den oinredda vinden och kollade hur rören var dragna.
Och mycket riktigt, där var bakfall på avluftningsröret, så det hade bildats ett vattenlås.
Och luftningsröret i bortre änden på infiltrationen spred avloppsstank över nejden.
Efter att jag fixade rördragningen har ingen sådan lukt märkts mer.