2 684 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Kondensavfuktning med kall uteluft för att minska fönsterkondens?
Om du vet att det inte är tätt mellan innerbåge och karm och du inte har några klisterremsor för att täta tycker jag att du skall börja där. Det är beprövat och du behöver inte pröva dig fram. Det är ju just om du vill lösa det genom att borra hål i ytterbågen som du gör något udda och måste pröva dig fram. Jag har aldrig hört talas om att det skulle behöva borras i bågar. Däremot har jag hört talas om och även upplevt kondens när man använt tätningslist till ytterbågen.
Det blir tjugo meter klisterremsor för att täta hela fönsterpartiet... kanske lite förståeligt att jag spekulerar över alternativ. Hål lär nog behövas eftersom risken är att det inte finns någon glipa vid den fast monterade yttre bågen där det bildas kondens. Det är ett stort fönsterparti nära fem meter brett och nära 1,6 meter högt som upptar en gavel. Det täcks vintertid av sex stora lösa innanfönster med termoglas. Här har vi ett till möjligt problem. På grund av termoglasets isoleringsverkan kanske man inte får den uppvärming som behövs i spalten för att vattenångan inte ska kondensera.
Anyhow, tack för all input. Prövar mig fram. Kommer dock inte dit förrän till våren.
Anyhow, tack för all input. Prövar mig fram. Kommer dock inte dit förrän till våren.
Så bara sex bågar att tejpa, det går mycket fort. Jag bär ner, tvättar, skruvar in 24 bågar i huset varje höst, det tar mindre än en dag. Jag gör åt ca 3 rullar papperstejp. Problemet är dessutom, utöver kondens, att du annars får drag och avsevärt mycket sämre isolering.
Det är enbart det stora fönsterpartiet på gaveln i köket som har fasta ytterbågar och därför dåligt genomsläpp utåt. Jag sätter totalt i 48 innanfönster med 4 mm termoglas i huset så vi är fler som kånkar på innanfönster och vill ha det så.
Produkter som diskuteras i tråden