997 läst · 4 svar
997 läst
4 svar
Kondens i byggbod
Hej
Jag har tre byggbodar som är ombyggda till tillfälligt boende när jag bygger. Det som har hänt är att det börjat smådroppa vatten från eldosan där taklampan sitter. Yttertaket är snustorrt för att jag har satt ett sadeltak ovanför det takpappbeklädda platta taket. Och ser att där ligger varken vatten eller snö.
I innertaket sitter plast och misstänker att det kan bero på att det varit 40 graders temperaturskillnad mellan ute- och innetemp och att det därav blivit kondens ovanför byggplasten i innertaket? Vad kan det annars vara?
Jag har tre byggbodar som är ombyggda till tillfälligt boende när jag bygger. Det som har hänt är att det börjat smådroppa vatten från eldosan där taklampan sitter. Yttertaket är snustorrt för att jag har satt ett sadeltak ovanför det takpappbeklädda platta taket. Och ser att där ligger varken vatten eller snö.
I innertaket sitter plast och misstänker att det kan bero på att det varit 40 graders temperaturskillnad mellan ute- och innetemp och att det därav blivit kondens ovanför byggplasten i innertaket? Vad kan det annars vara?
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 053 inlägg
Går det upp fuktig luft i flexröret och denna ligger ovanför isoleringen så kommer den fälla ut fukten när den blir kall, och därefter droppa/rinna tillbaka i slangen till armaturen. Kan du så prova att täta båda ändarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 053 inlägg
Nej, inte om du proppat ändarna och det inte kommer upp mer luft/fukt i slangen.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Garage till boendeyta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod på lecablock: syllpapp?
Förstärkning av kapade golvreglar
Bygga små takstolar
Hur bli av med fukt i hönshus