M Millox skrev:
Fast nu har inte nibe någon standardmotor i sin värmepump, så maximal frekvens den kan gå på är 120 Hz.
Du har ju rätt förut när frekvensen varierades gick den up till 97Hz.
 
P Pligg85 skrev:
Jo, i situationen med fritidshus är det inte helt optimalt med FLVP tyvärr.

För husets skull kan man ju absolut dra ner på ventilationen. Inga människor som kräver luftombyte i samma utsträckning och ingen fukt från människor/matlagning mm.

I de kalla temperaturerna och inget annat som tillför värme i huset så blir en FLVP mer eller mindre en elpatron.

Hur huset mår av temperatur vågar inte jag uttala något om.
Det jag skulle göra i fallet med att äga ett fritidshus som ofta står tomt så (förutom att komplettera med en LLVP som stöd och säkerhet om nåt händer med FLVP)
...så skulle jag skaffa timpris och styra så att huset tillåter lite svängningar i temp och eftersom elspets kommer oundvikligen tillföras så kanske sätta minimum utgående framledningstemperatur på 20c om det är ingjuten golvvärme och sen sätta att den jobbar upp temp i plattan på billigaste 4 timmarna.

Sen prova att dra ner ventilationen och följa hur pumpen presterar vid olika hastigheter och vilken temperatur som huset får med olika framledningstemperaturer.

Med en LLVP är det snabbt att värma upp inför visiten också och ge FLVP snabbt något att arbeta med också.
Men alltså 1000 1000 tack för dina råd, verkligen uppskattat!!! Vi är helt nya med flvp så varje input, beskrivning och förklaring är guld värd!
TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.