2 615 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Kompressors frekvens -Nibe F730
Men alltså 1000 1000 tack för dina råd, verkligen uppskattat!!! Vi är helt nya med flvp så varje input, beskrivning och förklaring är guld värd!P Pligg85 skrev:Jo, i situationen med fritidshus är det inte helt optimalt med FLVP tyvärr.
För husets skull kan man ju absolut dra ner på ventilationen. Inga människor som kräver luftombyte i samma utsträckning och ingen fukt från människor/matlagning mm.
I de kalla temperaturerna och inget annat som tillför värme i huset så blir en FLVP mer eller mindre en elpatron.
Hur huset mår av temperatur vågar inte jag uttala något om.
Det jag skulle göra i fallet med att äga ett fritidshus som ofta står tomt så (förutom att komplettera med en LLVP som stöd och säkerhet om nåt händer med FLVP)
...så skulle jag skaffa timpris och styra så att huset tillåter lite svängningar i temp och eftersom elspets kommer oundvikligen tillföras så kanske sätta minimum utgående framledningstemperatur på 20c om det är ingjuten golvvärme och sen sätta att den jobbar upp temp i plattan på billigaste 4 timmarna.
Sen prova att dra ner ventilationen och följa hur pumpen presterar vid olika hastigheter och vilken temperatur som huset får med olika framledningstemperaturer.
Med en LLVP är det snabbt att värma upp inför visiten också och ge FLVP snabbt något att arbeta med också.
TACK!
var sätter jag filtreringstiden?P Pligg85 skrev:Och ökar du fläkten så drar du in bara mer kall och torr luft.
Sänker du värmen i huset så får F730 bara kallare frånluft att jobba med och tappar ytterligare kapacitet ganska rejält.
Om du har gjuten golvvärme som är väldigt trög så snåla inte på väg in i kyligare väder. Men som prognosen säger hos oss att gå från -22 till +4 på ett dygn efter helgen så kan man med fördel dra bort underskottet av gradminuter och elspets sista halvdygnet så inte plattan får 36 grader ända fram till vädret tvärvänder, då sitter du på ett enormt värmepaket uppvärmt av elspets och du kommer få onödigt varmt inne.
På vintern drar jag ner filtreringstiden också så den är snabbare på när det blir kallare och mildare.
Vår och höst när det blir solpåverkan och kanske -5 på natten och +15 på eftermiddagen så är det bättre att ha lång filtrering för i det spannet på temperaturen vill du inte att pumpen ska vara snabb att anpassa till kortvariga nattkylan.
den kan inte gå högre just nu än 87, den är -15.9 i förångaren, den börjar förångningsbegränsa i -16 och då sänker den varvtalet (hz) på kompressor till förpngning stigit lite, sen tillåter den fri reglering igen.