kan etta vara cirkulationspumpen?

jag öppnade denna skruv och det snurrar i den.

jag har också tömt ut lite varmvatten för att se om den producerar nytt varmvatten och det gör den, men skickar inget varmvatten till elementen, verkar det som.

• IMG_0718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Japp, den svarta burken där är din cirkpump.

Det är tänkbart att växelventilen har fastnat i varmvattenläge också (det är den gråa lådan till vänster i bild om inte ögat lurar mig).

Tack, det är svårt att komma till och se i vilket läge den står i överhuvudtaget. här kommer en annan bild, det finns nån mojäng bakom cirk pumpen, med en stor blank skruv, jag prövade att lossa lite på den och då lät det som om det rann till vatten. Vad är det för pryl?

Jonas

• IMG_0728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp den grå burken ser ut som en växelventil.

Kolla om det finns en liten "plastspak" som kan löpa upp och ner i ett spår på andra långsidan av växelventilen. På min pump är denna spak i nedre läget (mot mittröret) vid varmvattenproduktion och i övre läget vid värmedrift.

Tack, det är svårt att komma till och se i vilket läge den står i överhuvudtaget. här kommer en annan bild, det finns nån mojäng bakom cirk pumpen, med en stor blank skruv, jag prövade att lossa lite på den och då lät det som om det rann till vatten. Vad är det för pryl?

Jonas

_______-
Det är köldbärarpumpen. Växelventilen (grå plast) ser du på din första bild ovanför VB pumpen.

Tack alla.

Växelventilen känns som problemet, när cirk pumpen inte är igång löper spaken helt fritt, men när jag höjde kurvan och tog bort kåpan till utegivaren körde det igång.....men i nedre läget och varmvatten produktion...arrrgh! Tror ni den behöver bytas eller kan man fixa nåt sånt själv?

Kan även vara styrningen till växelventilen som är kass eftersom ventilen tydligen drivs till nedre läget.

Det är nog bäst att överlåta vidare felsökning till en servicekille.

Ja..det känns som om det är en service kille som får fortsätta, tack för alla svar.

Hils JKonas

Att växelventilen kärvar är inte helt ovanligt.
Jag tror det går att tvångs styra ventilen via menysystemet (ladda ner andvändarhandboken på nibes hemsida om du inte har den)
Har du tur så funkar den om du "motjonerar den" en stund.

När jag tänker efter lite så verkar ventilen skum.

Om systemet är avstängt så skall den fastna i mittläget (vatten till både VB och VVB) om man för spaken upp och ner. Den skall sedan förbli mekaniskt låst i detta läge tills systemet startas och den får en styrsignal.

Eftersom spaken går att manövrera helt fritt låter det som om ventilen är kass.

motjonerara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.