Jag har en gammal bergvärmepump thermia villa 60 som verkar fått fnatt nu när det är -15 ute (Stockholm).
Kompressorn startar och går i ca 30 sek stannar i 1 sekund och sen repeterar cykeln med 30 på och en av om och om igen. Den har hållit på så hela dagen nu med ett avbrott där faktiskt kompressorn gick längre, såg en kvart, vilket är mer normalt.

inga larm eller liknande i displayen.

vad kan det bero på?

jag blir ju lite nojig nu när det är så kallt ute och jag verkligen behöver värmen.

Vi har beställt en ny pump kan tilläggas (eftersom thermian är 20 år gammal) men det är några veckor bort pga bristen på pumpar och att alla verkar vilja byta samtidigt. Så jag vill bara att den ska hålla lite till så att säga.
 
E Elri skrev:
Jag har en gammal bergvärmepump thermia villa 60 som verkar fått fnatt nu när det är -15 ute (Stockholm).
Kompressorn startar och går i ca 30 sek stannar i 1 sekund och sen repeterar cykeln med 30 på och en av om och om igen. Den har hållit på så hela dagen nu med ett avbrott där faktiskt kompressorn gick längre, såg en kvart, vilket är mer normalt.

inga larm eller liknande i displayen.

vad kan det bero på?

jag blir ju lite nojig nu när det är så kallt ute och jag verkligen behöver värmen.

Vi har beställt en ny pump kan tilläggas (eftersom thermian är 20 år gammal) men det är några veckor bort pga bristen på pumpar och att alla verkar vilja byta samtidigt. Så jag vill bara att den ska hålla lite till så att säga.
Kan vara att den löser på hysteresen och då får du inga larm.Titta på vilken framledningstemperatur du kommer upp i innan den stannar och vilken temperatur du får på returen.Standard hysteresen på din maskin är 7 grader.Mao om fram temperaturen kontra returen får det inte skillja mer än 7 grader för då stannar kompressor. Kolla hur hög framledning du kommer upp i innan den stannar och vilken kurva kör du på .
 
Låter rimligt, det ställdes ner några termostater för att spara värme/el i några rum nu i dagarna, rum som vi inte använder. Provade att dra på ett på max igen och nu går kompressorn. Är det så känsligt alltså? Jag ska kolla imorn i pumpen vad den har för framledningstemp och retur. Dra ner termostaten igen och bekräfta om det var så det var.
 
E Elri skrev:
Låter rimligt, det ställdes ner några termostater för att spara värme/el i några rum nu i dagarna, rum som vi inte använder. Provade att dra på ett på max igen och nu går kompressorn. Är det så känsligt alltså? Jag ska kolla imorn i pumpen vad den har för framledningstemp och retur. Dra ner termostaten igen och bekräfta om det var så det var.
Flödet är viktigt så ha fullt öppna på termostaterna.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ja en termostat räckte visst inte för nu är den igång igen och kör korta intervall. Den hann ju köra 10 minuter konstant i alla fall när jag vred upp. Får gå och kolla vilka fler som kan ha ställts ner hör hemma.
 
Ok, nu har jag kollat lite.
Kurva 42 rumbör 20.
Framl 54(56)
Retur 40(51)

Så problemet är väl då inte för hög retur? Snarare tvärt om eller?
 
Problemet verkar vara för lågt flöde. Ställ ner värmekurvan nån grad och öppna termostaterna så får du svalare inne utan att VP'n får problem.
 
E Elri skrev:
Ja en termostat räckte visst inte för nu är den igång igen och kör korta intervall. Den hann ju köra 10 minuter konstant i alla fall när jag vred upp. Får gå och kolla vilka fler som kan ha ställts ner hör hemma.
E Elri skrev:
Ok, nu har jag kollat lite.
Kurva 42 rumbör 20.
Framl 54(56)
Retur 40(51)

Så problemet är väl då inte för hög retur? Snarare tvärt om eller?
Som du ser så bryter den på hysteresen om du skruvar ner termostarena.Skulle ändra kurvan till 40 istället och rum värdet till 21.Du vill inte ha så stor diff mellan framledning och returen för då bryter den på hysteresen.Så fullt öppna termostater och har du fortfarande stor diff mellan fram och retur så ställ på cirkulationspumpen på högre hastighet.Du vill ha en diff på 7-8 grader mellan fram och retur.Om du går in i servicemenyn och tittar på hysteresen och misstänker att det står 7 där så ändra till 10.
 
ok, nu gick jag kanske lite snabbt fram och ändrade innan jag kollat ordentligt.

Igår och i natt har den kört konstant med 30sek intervall, jag hade inte möjlighet att gå och titta vad den hade för framl och retur då tyvärr (ville inte väcka barnen då det dånar när man öppnar dörren till pumpen).

Nu på morgonen så ställde jag ner rumbör från 22 till 20 ( frotfarande kurva 42) och höjde hysteresen till 8 (från 7). Nu har kompressorn gått konstant sedan jag gjorde det och värdena från ovan är efter ändringen.

Alltså Kurva 42 rumbör 20.
Framl 54(56)
Retur 40(51)

Framledning ökar när elpatronen kickar in och går upp till 61, sen sjunker den ner mot 50 för att sedan repetera.
Returen ändras inte.

Förlåt för att jag gick på att ändra innan jag kollat vad värdena var när den körde korta intervallen.

Så, ok, vad kan man säga om detta nu då? är det samma slutsats?
 
E Elri skrev:
ok, nu gick jag kanske lite snabbt fram och ändrade innan jag kollat ordentligt.

Igår och i natt har den kört konstant med 30sek intervall, jag hade inte möjlighet att gå och titta vad den hade för framl och retur då tyvärr (ville inte väcka barnen då det dånar när man öppnar dörren till pumpen).

Nu på morgonen så ställde jag ner rumbör från 22 till 20 ( frotfarande kurva 42) och höjde hysteresen till 8 (från 7). Nu har kompressorn gått konstant sedan jag gjorde det och värdena från ovan är efter ändringen.

Alltså Kurva 42 rumbör 20.
Framl 54(56)
Retur 40(51)

Framledning ökar när elpatronen kickar in och går upp till 61, sen sjunker den ner mot 50 för att sedan repetera.
Returen ändras inte.

Förlåt för att jag gick på att ändra innan jag kollat vad värdena var när den körde korta intervallen.

Så, ok, vad kan man säga om detta nu då? är det samma slutsats?
Japp du vill ha en diff på 7-8 grader så öka på cirkulationspumpen om det går och öka på hysteresen mer.Om du tittar på framl så har den fortfarande ett värmebehov eftersom det inom parates står 56=BÖR värdet men den bryter på hysteresen men den kommer starta om eftersom den fortfarande har ett värmebehov så det blir en evighetsmaskin.Ha lite koll på att den inte bryter på HÖG retur.Om pumpen går konstant nu så är det nog okej men ha lite koll på returen och diffen mellan fram och retur.Nu när det är så här kallt ska kompressorn bara gå.
 
Redigerat:
ok, jag vet inte om jag vågar röra cirkulationspumpen, allt som har med radiatorerna och värmepumpen här i huset att göra börjar läcka om man bara tittar på dem. Jag har haft som ambition att se över det när själva pumpen är bytt, börja i den änden. Pumpen står för övrigt och rinner konstant genom skvallerröret så vattenmätaren långsamt tickar, expansionskärlet är vattenfyllt (ingen luft) och radiatorerna börjar droppa i ventilerna om man försöker justera.

Men bara en fundering, jag vet att pumpen är underdimensionerad för huset, och uppenbarligen så slukar huset all värme som går ut i radiatorerna, därav den låga returtempen som inte höjs. Är det inte rätt då att justera ner flödet genom de radiatorer som inte används, så att returen kan gå upp lite mer och inte kompressorn får gå konstant? Men inte så mycket att den hamnar i hysteresläget med för hög retur?
 
Om du minskar flödet så ökar delta-T.
 
Cirkulationspumpen är förstahandtipset.
(såvida du inte strypt precis allt med termostater och att det är förklaringen till att diffen på värmebärarsidan är så stor)
 
E Elri skrev:
ok, jag vet inte om jag vågar röra cirkulationspumpen, allt som har med radiatorerna och värmepumpen här i huset att göra börjar läcka om man bara tittar på dem. Jag har haft som ambition att se över det när själva pumpen är bytt, börja i den änden. Pumpen står för övrigt och rinner konstant genom skvallerröret så vattenmätaren långsamt tickar, expansionskärlet är vattenfyllt (ingen luft) och radiatorerna börjar droppa i ventilerna om man försöker justera.

Men bara en fundering, jag vet att pumpen är underdimensionerad för huset, och uppenbarligen så slukar huset all värme som går ut i radiatorerna, därav den låga returtempen som inte höjs. Är det inte rätt då att justera ner flödet genom de radiatorer som inte används, så att returen kan gå upp lite mer och inte kompressorn får gå konstant? Men inte så mycket att den hamnar i hysteresläget med för hög retur?
Är nog mer risk att det börjar läcka lite var stan om du börjar skruva på radiatorerna.Om ditt hus är underdimmensionerat skulle inte framledningen öka så det är nog tvärtom så men ta ett kort eller omcirkulationspumpen heter wilo(standard) på din pump så tror inte det kommer hända så mycket om du skulle ställa den i läge 2 eller vad den nu är inställd på.Låter som det behövs en genomgång av ditt sytem för om skavelleröret står och läcker men måste du fylla på sytemet hela tiden eller är det säkerhetsventilen på inkommande som står och läcker?
 
Jo, men huvudflödet minskar väl inte, radiatorerna är väl parallellkopplade, så om jag minskar på några så borde ju returtempen gå upp igen? Inte så mycket att framledning och retur hamnar för nära varandra förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.