Enk Projektet skrev:
Jag skulle aldrig sälja min 3-fas kompressor pga att jag inte hade ett uttag till förmån till en 1-fas kompressor....om jag skulle använda kompressorn till något mer än att pumpa däck och ungarnas bollar.....
Jag borde kanske tidigare ha skrivit att min 3-fas-kompressor bara är på 3 hk. Om jag gör bytet så byter jag i så fall från 400 V, 3 hk, 50 l tank till 230 V, 3 hk, 50 l tank. Dessvärre har jag inga uppgifter angående avgiven luftmängd för min nuvarande kompressor. Så det är kanske lite svårt att svara på, men ändrar det din ståndpunkt?

Angående användningsområden så har jag ganska många tryckluftsverktyg men de enda av dessa som inte är billighetsverktyg är en senco dykertpistol och en paslode dyckertpistol. (Vilka jag kommit över till bra pris begagnade). Resterande verktyg är i den andra änden av kvalitetsskalan. ;)

Jag tror att jag kommer att använda kompressorn i första hand till spikning, renblåsning, luftpåfyllning och mutterdragare. Sprutmålning, rak slipmaskin, sticksåg och punktbläster vid enstaka tillfällen. Resterande verktyg kommer nog mest att samla damm tyvärr.
 
Om det är någon som är i samma situation som jag var så kan jag berätta att jag ikväll var iväg och köpte kompressorn på Bauhaus. Jag har bara testat den lite snabbt med luftpåfyllning av bildäck, renblåsning och lite spikning med dyckert- och klammerpistol. Det gick bra. Jag hann dock bli ganska svettig när jag brände en säkring direkt när kompressorn startade. Det visade sig dess bättre att just det uttaget var säkrat med 6 A säkring. :p När jag kopplat den till ett annat uttag fungerade det utmärkt.

Jag har nu testat i två olika uttag och även med förlängningskabel på runt 20 m upprullad på kabelrulle vilket nog inte är optimalt. Men det har i alla fall fungerat som det ska och utan att bränna någon 10 A säkring. Jag läste i bruksanvisningen att kompressorn släpper ut trycket ur cylinderblocket när den jobbat upp trycket i tanken. Den gör det för att det ska vara lättare att starta kompressorn nästa gång. Detta kan antagligen hjälpa till så att startströmmen inte blir så hög.

Det är svårt att avgöra om det är någon skillnad jämfört med min 3-fas kompressor, det var alltför länge sen jag använde den. Men den nya känns i alla fall kraftfull, så jag känner mig än så länge väldigt nöjd med mitt köp!
 
Redigerat:
Vad tycker du om ljudnivån på den?
Och är du fortfarande nöjd efter två år? :)
 
martin43 skrev:
Vad tycker du om ljudnivån på den?
Och är du fortfarande nöjd efter två år? :)
Jag tycker att ljudnivån är hög, men inte onormalt hög. Det har varit ungefär samma ljudnivå på de kompressorer jag hört. Ska jag vara i samma rum så använder jag hörselskydd. Å andra sidan har jag ofta hörselskydd om jag dammsuger en längre stund med grovdammsugaren också. Jag ogillar helt enkelt att jobba i buller och tycker inte det är nåt problem att ha hörselskydd. :)

Jag är fortfarande nöjd med kompressorn men jag har inte använt den jättemycket. Det har inte varit några problem med den förutom att den inte tycker om att starta när det är kallt. Men andra kompressorer har kanske också svårt att starta när det är kallt? Är det under ca 10 plusgrader så börjar den få det jobbigt att starta. (Kommer inte ihåg exakt temperatur. ;)) Jag har därför funderat på att byta oljan till en med lägre viskositet, jag tror att det kan hjälpa en del. En gång när jag skulle ha igång den och det var kallt, så körde jag igång en värmefläkt och lät den värma kompressorn en stund. Efter det gick den ganska lätt igång. Jag vet dock inte om det är att rekommendera att göra på det viset. :)

Jag har använt kompressorn med takpappspikpistol (la om garagetaket), lite med stomspikpistol, en del med dyckertpistoler, pumpat däck, madrasser m.m, mutterdragare till hjulbultarna och till renblåsning. Den har fungerat bra till detta.

Jag har som sagt inte använt den jättemycket så jag kan inte säga så mycket om kvalitén, men jag är i alla fall nöjd med köpet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Hej

Undrar om du köpte en KOMPRESSOR BAUHAUS EDITION och i så fall om du blev nöjd med köpet.

Med vänlig hälsning

Peter
 
Hej!
Det låter som om det kan vara den jag köpte. Den kostade runt 2500 kr. Jag är helt klart nöjd med köpet. Jag har använt den en hel del och den har uppfyllt mina krav. Jag tycker att man får mycket för pengarna.
 
  • Gilla
spykersaab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.