Bubblaren skrev:
Låter i mina ögon som en dålig lösning. Dock troligen en av de vanligaste dåliga lösningarna. En dimsmörjare ska sitta så nära maskinen det bara går. Alla avstånd över 7 meter gör dimsmörjaren i praktiken värdelös då all olja fälls ut på slangväggarna.
Bättre att droppa i några droppar i maskinen vid användande.

Ett annat gott råd är att dränera tanken vilket brukar göras allt för sällan.
Det har du säkert helt rätt i, med ökat avstånd avtar effekten. Men jag skulle då inte vilja ha någon dimsmörjare monterad på eller någon enstaka meter från verktyget. Känns lite klumpigt. Kondensavskiljaren och dimsmörjaren sitter alltså på väggen i min verkstad, sen brukar jag använda slang som kanske är 6-8m någonting. Ibland längre.Och jag har inga problem med att inte få fram en oljedimma. Men det faller ju lite inom ramen i alla fall.;)
Men jag har inte sett en enda verkstad eller industri, och jag har sett många, där man haft dimsmörjare alldeles i anslutning till verktyget.
Jag dränerar alltid tanken efter avslutat arbete om jag inte vet att jag skall använda kompressorn säg dagen efter eller senare samma dag. Detta är det nog många som fuskar med. En gång i tiden jobbade jag på kontoret på en firma där de hade en stor jäkla gammal Atlas Copco kompressor ute på lagret som hade börjat bete sig lite konstigt. Kommer inte ihåg hur mycket vatten vi tappade ut från tanken.:D
 
mekar-anders skrev:
Det har du säkert helt rätt i, med ökat avstånd avtar effekten. Men jag skulle då inte vilja ha någon dimsmörjare monterad på eller någon enstaka meter från verktyget. Känns lite klumpigt. Kondensavskiljaren och dimsmörjaren sitter alltså på väggen i min verkstad, sen brukar jag använda slang som kanske är 6-8m någonting. Ibland längre.Och jag har inga problem med att inte få fram en oljedimma. Men det faller ju lite inom ramen i alla fall.;)
Men jag har inte sett en enda verkstad eller industri, och jag har sett många, där man haft dimsmörjare alldeles i anslutning till verktyget.
Jag dränerar alltid tanken efter avslutat arbete om jag inte vet att jag skall använda kompressorn säg dagen efter eller senare samma dag. Detta är det nog många som fuskar med. En gång i tiden jobbade jag på kontoret på en firma där de hade en stor jäkla gammal Atlas Copco kompressor ute på lagret som hade börjat bete sig lite konstigt. Kommer inte ihåg hur mycket vatten vi tappade ut från tanken.:D
Jag har en separat "spiralflexslang" som jag bara använder framför maskiner typ spikpistoler och roterande verktyg. Före denna sitter min oljespridare, så att jag är säker på att ha helt rena slangar för all sprutmålning, men olja där jag behöver den, utan att ha oljan för klumpigt nära mitt verktyg.

--- Mats ---
 
Så som Mats gjort är en modell, så har jag också gjort någon gång när jag kört spikpicka på min lilla kompressor, men i verkstaden gillar jag ändå inte den lösningen, för mig skulle det innebära att den skulle ligga mest på golvet och man skulle trampa på den osv. Och sitter en sån där monterad på verktyget blir det klumpigt i mitt tycke. Jag har separata slangar till verktyg och för ren tryckluft.
 
Mats Bengtsson skrev:
Vad gäller startström varierar det. Har själv en Herkules 3 hk, som går bra på 10A säkring sedan ett halvår. Så första frågan är egentligen varför du sikter på bara 2.5 hk?

--- Mats ---

Hej Mats,

Tack för ditt svar

En 3 Hk (2208 W) kompressor på en enfas 230 V 10 A har jag inte ens vågat tänka på...

Menar du att din Herkules 3 Hk klarar att starta på en 10 A "snabb" vanlig automatsäkring utan att den löser ut?

Finns det fler här på forumet som har erfarenhet av detta med andra fabrikat på tryckluftskompressorer och var gränsen går för 10 A vanliga automatsäkringar?

Har ni 2 Hk.... 2,5 Hk... 3 Hk.... ?

Mvh
Tom
 
Har läst att flertalet personer har 3hk kompressor på 10A säkringar. Har själv ingen, så detta påstående är baserat på vad jag läst. Kör själv en 3hk 3-fas modell.
Vissa modeller har "mjukstart" eller så startar dom avlastade med en ventil i tryckbrytaren som avlastar trycket till motorn har startat helt.

Fast det är kanske lättare att byta ut automatsäkringen till en med C-karakteristik eller byta till en trög gängsäkring ifall kompressorn skulle lösa säkringarna.
 
Redigerat:
TomS skrev:
Hej Mats,

Tack för ditt svar

En 3 Hk (2208 W) kompressor på en enfas 230 V 10 A har jag inte ens vågat tänka på...

Menar du att din Herkules 3 Hk klarar att starta på en 10 A "snabb" vanlig automatsäkring utan att den löser ut?

Finns det fler här på forumet som har erfarenhet av detta med andra fabrikat på tryckluftskompressorer och var gränsen går för 10 A vanliga automatsäkringar?

Har ni 2 Hk.... 2,5 Hk... 3 Hk.... ?

Mvh
Tom
Ändå är 3HK rätt vanliga. Det finns någon som haft problem, vet dock ej om han hade automatsäkring eller ej. Precis som Bloink skriver ligger nog tryggheten i att inte ha en snabb säkring. Jag har den gamla typen "gängsäkring". Dessa är sedan några decennier tillbaka alltid tröga. Innan min 3 hk hade jag en 2.5 hk på samma 10 A säkring. Det är en enorm skillnad på dessa två, med dubbla kolvar har jag ofantigt mycket mer luftflöde på den lilla skillnaden. Och det gör mycket på sig. Det är sillnaden mellan att kunna sprutmåla med en riktig HVLP eller inte, och att kunna slipa. Till och med på att blåsa rent märks det.

--- Mats ---
 
Även jag har funderingar på vad som går att köra på en 10 A säkring. (Jag har trög porslinssäkring). I dagsläget har jag en 3-fas-kompressor, men inget 3-fas-uttag. Jag planerar att sälja den och köpa en 230 V kompressor. I annat fall hade jag behövt ta hem en elektriker och montera uttag både i källaren och i garaget. Det blir förmodligen ganska dyrt eftersom det är en längre sträcka till garaget. Förmodligen blir det billigare att skaffa en ny och sen är det ju dessutom smidigt att inte behöva vara beroende av just de två uttagen.

Jag har siktat in mig lite på denna kompressor på Bauhaus:
http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/kompressorer/kompressor-bauhaus-edition.html

Herkules Bauhaus Edition 3HK Kompressor
En komplett luftkompressor med tillbehörssats. Stora hjul och handtag gör den lätt att flytta. Set med färgspruta, mutterdragare, mejselhammare, borr, spikpistol, 5m spiralslang och slipverktyg.
Specifikationer:
Motor: VDC
Antal cylindrar: 2
Effekt: 3 hk/2200Watt
Tankvolym: 50 liter
Cylindervolym: 356 l/min /12,57 CFM
Max tryck: 10 bar/145PSI
2850 Varv/Min
230 V/50 Hz
Mått: 830x350x670 mm
Vikt: 45kg
Pris: 2495 kr

Det känns som om man får väldigt mycket för pengarna. (Det verkar vara samma kompressor som denna: http://www.nuair.it/portal/index.ph...iew=article&id=187&Itemid=100133&lang=english)

Men kompressorn ser ut att vara direktdriven och någonstans på forumet har jag läst att de kan kräva högre startström än en remdriven. Mats Bengtsson skrev att han hade en Herkules 3 hk som han kan köra på 10 A-säkring. Kan det vara samma kompressor? Är det någon som vet om det kommer att fungera eller har synpunkter på om den är bra eller dålig?
 
Dracule skrev:
Även jag har funderingar på vad som går att köra på en 10 A säkring. (Jag har trög porslinssäkring). I dagsläget har jag en 3-fas-kompressor, men inget 3-fas-uttag. ...
Cylindervolym: 356 l/min /12,57 CFM
Max tryck: 10 bar/145PSI
2850 Varv/Min
...Mats Bengtsson skrev att han hade en Herkules 3 hk som han kan köra på 10 A-säkring. Kan det vara samma kompressor? Är det någon som vet om det kommer att fungera eller har synpunkter på om den är bra eller dålig?
Det är inte riktigt samma kompressor, men ganska lik. Min säger 11 bar, 450 l/min, 2700 varv/min (och 11 A). Den kör dock på 10A porslinssäkring. Har förmodligen haft en otrolig tur för den är ofantligt luftrik för samma låga pris som du hittat.

Jag har länge kört med en lång trefas-sladd som jag drar från källaren till garaget när jag behöver trefas. Så var det hanterbart hade jag behållt din trefaskompressor.

Dock, den jag har kör faktiskt på en 10 A säkring och har ännu inte smällt säkringen. Kan inte riktigt förstå att säkringarna kan vara så tröga.

--- Mats ---
 
Tack för svaret!
Det är inte speciellt praktiskt med förlängningskabel i mitt fall eftersom att det blir en väldigt lång sträcka och genom olika rum och uppför en trappa. Har man möjlighet håller jag med om att det är en bra idé annars. Jag skulle också tycka att det vore skönt att inte vara beroende av ett 3-fas-uttag.
En fråga om din kompressor, är den direktdriven? I så fall finns det kanske hopp för att det kan fungera med den kompressor jag tänkt mig också.
 
Dracule skrev:
Tack för svaret!
Det är inte speciellt praktiskt med förlängningskabel i mitt fall eftersom att det blir en väldigt lång sträcka och genom olika rum och uppför en trappa. Har man möjlighet håller jag med om att det är en bra idé annars. Jag skulle också tycka att det vore skönt att inte vara beroende av ett 3-fas-uttag.
En fråga om din kompressor, är den direktdriven? I så fall finns det kanske hopp för att det kan fungera med den kompressor jag tänkt mig också.
Jag har alltid trott den är direktdriven. Hur kan man se vilket?

--- Mats ---
 
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Hercules-kompressorn jag länkat till tidigare är direktdriven för där sitter cylinderblocket direkt på elmotorn.

En remdriven ser ut som denna t.ex: http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/kompressorer/herkules-kompressor-b2800b-50.html

På den driver elmotorn en rem som i sin tur driver kolvarna.

För övrigt kostar den sista 3995 kr medan den jag tittat på kostar 2495 kr. Det som skiljer verkar vara, förutom remdrift/direktdrift, att den dyrare har lite lägre kapacitet. (Men det står inget om vad de levererar vid t.ex. 6 bar). Å andra sidan har den dyrare ett lägre varvtal vilket kanske gör att den går tystare.

Summa summarum känns den billigare som ett vettigare val för mig förutsatt att 10 A-säkringen håller. ;)
 
Dracule skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Hercules-kompressorn jag länkat till tidigare är direktdriven för där sitter cylinderblocket direkt på elmotorn.

En remdriven ser ut som denna t.ex: [länk]

...Summa summarum känns den billigare som ett vettigare val för mig förutsatt att 10 A-säkringen håller. ;)
Om en remdriven har en tydligt synlig rem eller remkåpa kan jag säga att min är direktdriven. Den är mycket lik båda bilderna du hade i förra inlägget, men har bättre specifikationer på avgiven luftmängd, vilket är det viktigaste som kan skilja på 50 liters kompressorer.

Kan inte lova att en 10A säkring håller, bara att min 10A säkring har hållt med min kompressor. Har dessutom fått byta säkring av andra skäl, så det är inte en enstaka säkring som klarat det. Däremot kan de komma från samma paket...

Vad gäller tre-fas skulle jag säga att om du fortsätter köpa verktyg finns det ett antal saker där tillgång till tre-fas ger bättre valfrihet. Inser dock kostnaden för en elektriker.

--- Mats ---
 
Jag skulle aldrig sälja min 3-fas kompressor pga att jag inte hade ett uttag till förmån till en 1-fas kompressor....om jag skulle använda kompressorn till något mer än att pumpa däck och ungarnas bollar.....
 
Mats Bengtsson skrev:
Om en remdriven har en tydligt synlig rem eller remkåpa kan jag säga att min är direktdriven. Den är mycket lik båda bilderna du hade i förra inlägget, men har bättre specifikationer på avgiven luftmängd, vilket är det viktigaste som kan skilja på 50 liters kompressorer.

Kan inte lova att en 10A säkring håller, bara att min 10A säkring har hållt med min kompressor. Har dessutom fått byta säkring av andra skäl, så det är inte en enstaka säkring som klarat det. Däremot kan de komma från samma paket...

Vad gäller tre-fas skulle jag säga att om du fortsätter köpa verktyg finns det ett antal saker där tillgång till tre-fas ger bättre valfrihet. Inser dock kostnaden för en elektriker.

--- Mats ---
Ser du ingen rem eller remkåpa och den samtidigt är mycket lik de bilder jag länkade till så bör det i alla fall vara samma typ av kompressor. Då bådar det gott för att den jag sett ut skulle fungera hemma hos mig också.

Den 3-fas-kompressor jag har idag är inget prestandamonster. Den är på 3 hk, har 50 liters tank och är remdriven. Frågan är om jag märker någon skillnad. Det är ett par år sen jag använde den. Jag har tyvärr ingen spec på den för jag hittar inte bruksanvisningen, annars hade det varit intressant att jämföra avgiven luftmängd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.