Denna variant var jag och såg på Jula, OTROLGT tyst måste jag säga.

Är det för liten tank på den kanske?

Vet någon en variant med större tank som är tystgående?

200065-jpg.jpg

http://www.jula.se/luftkompressor-6-l-138786
 
Ergo skrev:
Jag tog bort tryckregulatorn på min 50 liters 2hk kompressor och satte upp en större väggmonterad dito istället. Med den nya blir det inte lika stora flödesförluster, dessutom har den inbyggd vattenavskiljare. Numera kan jag utan problem köra mutterdragare.

Om jag måste använda kompressorn utanför garaget så har jag sparat den gamla tryckregulatorn och satt på en hane och en hona på var sida så att jag kan koppla den innan slangen d^_^b
Smart lösning! Jag lät tryckregulatorn sitta kvar på min lilla 50liters kompressor och har en hona direkt på tanken bara. Då har man ju båda i ett så att säga. På stationära kompressorn 150liter 6hk har jag väggmonterad regulator med dimsmörjare samt fuktavskiljare.
 
Rörande ljudet så låter knappast kompressorn mer än spikpickan *S*
Sen har man ju oftast hörselskydd på ändå så tja... Vill man ha det tyst i verkstaden/garaget/etc så ställ kompressorn i eget utrymme.

De mindre klarar spikpickor med rätt slang och dyckertpickor förstås men inget att jubla över om man vill köra med andra verktyg, såsom sagts tidigare.

Har man luft vill man gärna ha rejält med luft så köp maximal storlek om det inte är krav på att den skall vara lättportabel, det är faktiskt värt ibland att dra in 3-fas för då pratar vi helt andra maskiner.

/Kent
 
Jag har en "liten" kompressor med en 24 liters tank i garaget.
Har dragit mig för att använda dyckertpistolen inomhus för att kompressorn är
så stor och framförallt tung.
Skaffade nyss Julas minsta kompressor av märket Stanley , 9 kg väger den.
Nu använder jag dyckertpistolen mycket mer än tidigare !
Så skaffa en kompressor som väger lite , under 10 kg .
 
Bild på min kompressor !!
 
  • komp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var på Jula idag och inhandlade kompressor och dyckertpistol. Det blev bra pris på paketet men undrar nu om det är fullt tillräckligt till mitt användningsområde.

Skall användas till att spika foder, lister och spårpanel, pumpa däck till bilen samt blåsa rent diverse.. Dyckerten för denna pistol är på 1,2 mm, är det för lite?
 
  • Skärmavbild 2011-04-05 kl. 13.37.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2011-04-05 kl. 13.40.04.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2011-04-05 kl. 14.34.03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör den Stanley-kompressorn till min 16ga-dyckertpistol...funkar hur bra som helst. Styrke-mässigt räcker den gott och väl...tanken kunde varit större, men då hade den ju inte varit så smidig. Kör även färgspruta på den lilla kompressorn, och det funkar bra det också, men då kör kompressorn nästan konstant pga den lilla tanken...
Men som sagt, till dyckert/spikning, renblåsning och pumpning räcker den utmärkt till..

Köp däremot en rak gummislang istället...10 meters... den där spiralslangen blir man tokig på när man trasslar in sig i den och den fjädrar och rycker i dig så fort du sträcker den lite:)
 
Är den här något att ha för den som vill ha en prisvärd mindre variant?
http://www.rusta.se/kompressor_2hk_25l_b_d_p31951124.html

2HK 25L Black & Decker, 995kr

Det ser ut som en CP 2525
http://www.blackanddecker.co.uk/powertools/productdetails/catno/CP2525/partner/2/
http://alawigroup.ae/doc/Doc_1f89bf7223ae9ff2373c3d123838b434CP2525_Portable_cata.pdf

CP2525 Portable, with 24 lt tank-direct driven
• VOLT 230/50 Hz
• 8 BAR max working pressure
• 200 lt/min air displacement
• 2 HP peak
• Oil lubricated piston compressor, full cast iron cylinder
• Large wheels heightens performance
• Pressure regulator, plastic shroud covers hot and rotating parts
• 2 pressure gauges
• automatic start-stop system
 
Stefan N skrev:
Vill bara tipsa jonatannn om att spiralslang är precis värdelöst. Köp en sån här istället. [länk]
Även med en sådan slang du länkar till, tycker jag om att ha en spiralslang längs ut mellan den och renblåspistolen.

--- Mats ---
 
Smidiga slangar är svårt att hitta tycker jag. Gillar också spiral varianten närmst spik/renblåsningspistolen men för andra verktyg ska man säkert tänka på att man introducerar ett tryckfall i varje koppling. Har sett att det finns svirvlande anslutningar också, vet dock inte var man kan köpa såna. Dom borde hjälpa till att ta bort stelheten från slangen närmst pistolen.
 
krijo1 skrev:
Smidiga slangar är svårt att hitta tycker jag. Gillar också spiral varianten närmst spik/renblåsningspistolen men för andra verktyg ska man säkert tänka på att man introducerar ett tryckfall i varje koppling. Har sett att det finns svirvlande anslutningar också, vet dock inte var man kan köpa såna. Dom borde hjälpa till att ta bort stelheten från slangen närmst pistolen.
Är inte säker på vad som är svirvlande anslutningar, men Jula säljer anslutningar som man kan sätta på slangen som gör att det man sätter i dem kan snurra runt hur lätt som helst.

--- Mats ---
 
frav skrev:
Är den här något att ha för den som vill ha en prisvärd mindre variant?
[länk]

2HK 25L Black & Decker, 995kr

Det ser ut som en CP 2525
[länk]
[länk]

CP2525 Portable, with 24 lt tank-direct driven
• VOLT 230/50 Hz
• 8 BAR max working pressure
• 200 lt/min air displacement
• 2 HP peak
• Oil lubricated piston compressor, full cast iron cylinder
• Large wheels heightens performance
• Pressure regulator, plastic shroud covers hot and rotating parts
• 2 pressure gauges
• automatic start-stop system
Då jag har en Rusta shop på vägen hem så körde jag inom & handlade på mig en B&D CP2525. Den ser inte helt kass ut & får duga som komplement till tryckluft på burk :). I jämförelse med t.ex. Jula MEECs motsvarande i samma prisklass så såg denna ut att ha högre kvalitet. Även om B&D inte är något proffsmärke så antar jag att de ändå måste hålla viss nivå på produkter med B&D loggan.
Hade ju egentligen tänkt mig något kraftfullare, men då avsäkringen & utrymmet är begränsat så får detta fungera sålänge. Sen är den har storleken ändå hyffsat portabel.
 
Stefan N skrev:
Köp en sån här istället. [länk]
Var inne å kännde på denna slang. Den är ju kraftig, men ganska stel.
Den här är betydligt smidigare http://www.jula.se/pvc-slangar-for-lufttryck-125329 & där kan man få en 1/2" med ungefär samma ytterdiameter.

För & nackdelar slangtyperna emellan?

Hur skall man resonera mellan 3/8" eller 1/2". Grövre är ju bättre med mindre flödesförluster, men när behöver man 1/2" eller hur länge klarar man sig med 3/8" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.