mekar-anders skrev:
att man monterar en hona direkt på tanken istället för att köra via luftregulatorn på kompresorn
Är det en sådanhär rakt på tanken? (den mittersta med utvändig gänga i.s.f. ändpluggen) För de har väl någon form av flödesstopp när inget är inkopplat. Eller behöver man en avstängningsventil emellan, för honan kanske inte är helt tät?
021592-jpg.jpg
 
jonatannn skrev:
Var på Jula idag och inhandlade kompressor och dyckertpistol. Det blev bra pris på paketet men undrar nu om det är fullt tillräckligt till mitt användningsområde.

Skall användas till att spika foder, lister och spårpanel, pumpa däck till bilen samt blåsa rent diverse.. Dyckerten för denna pistol är på 1,2 mm, är det för lite?

1,2 mm dyckert, är inte det just alldeles för lite?
Funkar det för annat än typ smyglister?

/A
 
Tjeeena !

Finns silkonslang som är hur smidig som helst, 1/4" räcker till det mesta, köpte min på TOOLS (tror jag) för några år sedan.

Kostade några hundringar extra men det var det värt, inte stel i kyla och trasslar aldrig !

//Jante
 
Mats Bengtsson skrev:
Är inte säker på vad som är svirvlande anslutningar, men Jula säljer anslutningar som man kan sätta på slangen som gör att det man sätter i dem kan snurra runt hur lätt som helst.

--- Mats ---
Kan jämföras med en kulled. Ska sättas i verktyget.
 
Stefan N skrev:
Vill bara tipsa jonatannn om att spiralslang är precis värdelöst. Köp en sån här istället. [länk]
Köp inte denna om du vill ha en slang som är smidig att jobba med, denna slang är stel som en pinne när det är kallt, dvs när det är under 10 grader inte -10 som det står i annonsen.

Jag ångrar att jag snålade och köpte denna istället för gummislang
 
Ergo skrev:
Jag har Julas röda 10 meters 3/8" gummislang. Den är verkligen smidig att rulla ihop samt arbeta med.

[länk]
Samma här. Faktiskt har jag 20 meter av den, en kort stump från kompressor till färgspruta, en lång 10 meters bit att addera när jag inte vill flytta kompressorn, samt satte jag på kopplingar på den bit jag klippte av när jag satte stumpen före färgsprutan.

Lätta att använda, lätt att rulla ihop, och med Julas kopplingar (tydligen inte swirl, men mycket rotationsvänliga), lätt att använda.

--- Mats ---
 
Om man bara ska driva dyckerpistoler räcker det med 1/4" slang då? Eller bör man gå upp på 3/8"?

Är på gång att beställa en Hitachi NT50AE2 picka från USA och tänkte ev passa på att beställa slang samtidigt. Men det verkar ju finnas en hel uppsjö olika kopplingar till tryckluftsaker, MPT, NPT ARO, NPT M, NPT T mfl. Vilken är den så att säga vanliga som sitter på verktygen? Ser på bilderna ut att var NPT M. Är helt lost på tryckluftsaker och kompressorer.
 
Redigerat:
jonatannn skrev:
Var på Jula idag och inhandlade kompressor och dyckertpistol. Det blev bra pris på paketet
Erfarenhet av helgens arbete med de nya grejerna:

Spiralslang på 10 meter från Jula fungerar fint, inga som helst utbrott på den.

Sencos dyckertpistol 15 till 50 mm är klockren, skönt grepp, lätt vikt och lätt att manövrera. 799 på Jula

Stanleys kompressor 6 l fungerar bra, lite och smidig, lätt att flytta runt. 8 till 10 dyckertar innan den behöver pumpa upp trycket till 8 bar. Det gör den snabbt, mellan 5 till 10 sekunder. 799 på Jula.

Sammanfattning: Nöjd med paketet och inte helt ruinerad. Fungerar ypperligt för min typ av användning
 
Köpte en i förra helgen, enkel smidig och bra om man spikar lite spik. Skall ha den till jus det lite spik och pumpa däck och andra enklare jobb. PS. slangen är bara skräp, började läcka efter typ 10 minuter och 2 ggrs urkoppling från spikpistolen.
 
mekar-anders skrev:
Smart lösning! Jag lät tryckregulatorn sitta kvar på min lilla 50liters kompressor och har en hona direkt på tanken bara. Då har man ju båda i ett så att säga. På stationära kompressorn 150liter 6hk har jag väggmonterad regulator med dimsmörjare samt fuktavskiljare.
Låter i mina ögon som en dålig lösning. Dock troligen en av de vanligaste dåliga lösningarna. En dimsmörjare ska sitta så nära maskinen det bara går. Alla avstånd över 7 meter gör dimsmörjaren i praktiken värdelös då all olja fälls ut på slangväggarna.
Bättre att droppa i några droppar i maskinen vid användande.

Ett annat gott råd är att dränera tanken vilket brukar göras allt för sällan.
 
Hej,

Jag är helt "grön" här och hittade denna tråden via Googles... ehehhh

Saken är den, att jag funderar på att köpa en

SELEKTA KOMPRESSOR 2.5HK 24LTR (Best nr 3718)

Är det någon här som har en sådan här på forumet? Klarar denna 2,5 Hk (1840W) kompressor att starta med en 10A "snabb" automatsäkring utan att den löser ut? Dessa säkringar är ju standard i alla hus yngre än 25 år

Jag har hört att det brukar vara en hög startström på elmotorer, men de som säljer kompressorerna vet inte. Jag har nämligen haft problem tidigare med en vinkelslip på 1600W som löste ut 10A "snabb" automatsäkring direkt man försökte starta, trots att en sådan säkring ju skall klara 2300W belastning vid 230V. Jag har också en el-motorsåg på 1840W (2,5 Hk) som verkar ha någon form av inbyggd ”mjuk”-start och den fungerar fint på en 10A ”snabb” automatsäkring utan att den löser ut.

Vore tacksam för svar, för det vore ju tråkigt att köpa en och sen fungerar det inte när man kommer hem.
 
TomS skrev:
Hej,

Jag är helt "grön" här och hittade denna tråden via Googles... ehehhh

Saken är den, att jag funderar på att köpa en

SELEKTA KOMPRESSOR 2.5HK 24LTR (Best nr 3718)

Är det någon här som har en sådan här på forumet? Klarar denna 2,5 Hk (1840W) kompressor att starta med en 10A "snabb" automatsäkring utan att den löser ut? Dessa säkringar är ju standard i alla hus yngre än 25 år

Jag har hört att det brukar vara en hög startström på elmotorer, men de som säljer kompressorerna vet inte. Jag har nämligen haft problem tidigare med en vinkelslip på 1600W som löste ut 10A "snabb" automatsäkring direkt man försökte starta, trots att en sådan säkring ju skall klara 2300W belastning vid 230V. Jag har också en el-motorsåg på 1840W (2,5 Hk) som verkar ha någon form av inbyggd ”mjuk”-start och den fungerar fint på en 10A ”snabb” automatsäkring utan att den löser ut.

Vore tacksam för svar, för det vore ju tråkigt att köpa en och sen fungerar det inte när man kommer hem.
Vad gäller startström varierar det. Har själv en Herkules 3 hk, som går bra på 10A säkring sedan ett halvår. Så första frågan är egentligen varför du sikter på bara 2.5 hk?

--- Mats ---
 
Bubblaren skrev:
Låter i mina ögon som en dålig lösning. Dock troligen en av de vanligaste dåliga lösningarna. En dimsmörjare ska sitta så nära maskinen det bara går. Alla avstånd över 7 meter gör dimsmörjaren i praktiken värdelös då all olja fälls ut på slangväggarna.
Bättre att droppa i några droppar i maskinen vid användande.

Ett annat gott råd är att dränera tanken vilket brukar göras allt för sällan.
Eftersom att oljan sätter sig i slangarna, så kan du inte måla med den uppsättningen, man kommer att få olja i färg-sprutan.
Som ovanstående inlägg säger, montera en vattenavskiljare vid kompressorn. På de verktyg som behöver olja så kan man antingen droppa i några droppar i luftintaget på verktyget eller montera en dimsmörjare direkt på verktyget. När jag lackar så har en vattenavskiljare monterad direkt på färg-sprutan förutom den som sitter på väggen. Slangar är viktiga att hålla oljefria om man skall lacka med de prylarna man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.