Jag har den modellen från DUAB som du länkar till. Min har fått jobba rätt hårt då jag förra våren sprutlackerade om hela båten (30 fot). Överlag så fungerar den okej, det är förstås som sagt här tankens volym som är den springande punkten. Om man ska spruta eller slipa (eller andra krävande maskiner) så skulle jag nog köpt en större maskin men för spikpistol (vilket min just nu driver i tid och otid) så räcker den med RÅGE.

En kul grej som kanske är självklart varför, men när det är kallare en ca -2 grader så startar den inte, måste först ställa en kupe fläkt och blåsa på den i 10 minuter.... eller gör jag något fel...
 
Det bör bero på att oljan i den är så pass trög vid låga temperaturer att startmomentet blir stort. Antingen blir det för stort för att motorn ska klara det eller så löser något motorskydd.

Hade en lång diskussion med DUAB-gubbarna om kyla och kompressor innan jag köpte min 4hk hos dem. Slutsatsen var att de kan vara lite tungstartade om de står kallt. Min står i ett utrymme under en källartrappa och där blir troligtvis några minus på vintern. Den har dock alltid startad utan gnäll.
 
Jag håller också på att kolla in kompressor. Vill gärna ha en så kraftig 230voltare som går. Men när jag nu läser att det är problematiskt med dessa 3Hk maskiner & normalt avsäkrade enfas eluttag så blir man lite tveksam. För att köpa något man inte kan använda är ju inte så lyckat.

Jag har funderat på dessa,

Drift-Air kompressor KN 3/50 (245 l/min)
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2715&ref=top_product

Pela 3 hk-50l (230 l/min)
http://www.verktygsboden.se/?id=69453

Meec Kompressor 50l, 3Hk (300 l/min)
http://www.jula.se/kompressor-50-l-139671

Men när det nu skrivs att 3Hk maskiner med 10A/13A är problematisk med direktdrift så kanske man behöver tänka om & safea lite.

Vad säges om en sådan här? Lite lägre motoreffekt samt remdrift.

Meec Kompressor 50l, 2,75Hk (203 l/min)
http://www.jula.se/kompressor-50-l-139821

Ett annat alternativ skulle kunna vara denna 3Hk med remdrift om den nu skulle gå att driva på 10A trög Diazed, eller eventuellt 13A?

Drift-Air kompressor DA CM 3/860/50 (275 l/min)
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=262

Någon insatt som kan ge tips?
 
frav skrev:
Jag håller också på att kolla in kompressor. Vill gärna ha en så kraftig 230voltare som går. Men när jag nu läser att det är problematiskt med dessa 3Hk maskiner & normalt avsäkrade enfas eluttag så blir man lite tveksam. För att köpa något man inte kan använda är ju inte så lyckat.

Jag har funderat på dessa,

Drift-Air kompressor KN 3/50 (245 l/min)
[länk]

Pela 3 hk-50l (230 l/min)
[länk]

Meec Kompressor 50l, 3Hk (300 l/min)
[länk]

Men när det nu skrivs att 3Hk maskiner med 10A/13A är problematisk med direktdrift så kanske man behöver tänka om & safea lite.

Vad säges om en sådan här? Lite lägre motoreffekt samt remdrift.

Meec Kompressor 50l, 2,75Hk (203 l/min)
[länk]

Ett annat alternativ skulle kunna vara denna 3Hk med remdrift om den nu skulle gå att driva på 10A trög Diazed, eller eventuellt 13A?

Drift-Air kompressor DA CM 3/860/50 (275 l/min)
[länk]

Någon insatt som kan ge tips?
Om du kan, satsa alltid på trefas. Om du skall ha en kompressor som kan göra mer än spika (sprutmålning med billig HVLP fungerar, men till och med sprutmålning med bra HVLP tar för mycket flöde, för att inte tala om slipmaskiner och liknande), så kommer 3hk att vara minimum. Än så länge har min 3hk 220 volt Bauhaus inte blåst min säkring, och den har gått en hel del.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag köpte en "4 hk" kompressor på Harald Nyborg för 2000 kr. Den är 3-fas och har en polvändare i handsken. De jag kan se som ett problem är att fläkten är liten. De har kvar samma modell men med, som det ser ut, bättre kvalitet på vissa komponenter. Priset är högre nu men de har ibland kampanj på den till priser ingen kan tävla med.

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6771&n=10
 
iorsson72 skrev:
Jag har till slut fastnat för denna [länk] som jag tycker verkar vettig och till skapligt pris.

Jag får en lite större tank, 50l och trots det så verkar den smidig att flytta runt. Den är t.o.m lättare en flertalet av 24l modellerna.
Denna modellen är ganska intressant för min del då den är vertikal, den blir lättare att placera. Jag skulle helst vilja ha en något kraftfullare variant, men valet är 3-fas eller 1-fas. I nuläget är det 1-fas 10A som är vad jag har tillgång till.

Finns det någon annan leverantör som har en vertikal 50L 1-fas som är något kraftfullare än denna? Skulle inte vara fel att komma upp i en fri avgiven luftmängd på ca 200 l/min.
 
phl skrev:
Det bör bero på att oljan i den är så pass trög vid låga temperaturer att startmomentet blir stort. Antingen blir det för stort för att motorn ska klara det eller så löser något motorskydd.

Hade en lång diskussion med DUAB-gubbarna om kyla och kompressor innan jag köpte min 4hk hos dem. Slutsatsen var att de kan vara lite tungstartade om de står kallt. Min står i ett utrymme under en källartrappa och där blir troligtvis några minus på vintern. Den har dock alltid startad utan gnäll.
Det där märks ganska väl för mig, jag har en kompressor med i firmabilen som måste användas i kyla ibland.

Vid ca 10-15 minusgrader så tar det någon minut innan den ens börjar gå runt, sedan ökar den tempo sakta men säkert.
Kompressorn kommer från swedol.
 
frav skrev:
Denna modellen är ganska intressant för min del då den är vertikal, den blir lättare att placera. Jag skulle helst vilja ha en något kraftfullare variant, men valet är 3-fas eller 1-fas. I nuläget är det 1-fas 10A som är vad jag har tillgång till.

Finns det någon annan leverantör som har en vertikal 50L 1-fas som är något kraftfullare än denna? Skulle inte vara fel att komma upp i en fri avgiven luftmängd på ca 200 l/min.
Intressantare än fri avgiven luftmängd är vilken luftmängd som levereras vid ett tillräckligt tryck för det du behöver göra.

För en liten slipmaskin kanske det är 250 liter/minut vid 4 bar, för en tryckspruta kanske 550 liter/minut vid 3 bar.

När du tänker på 200 liter/minut, om det är ett sepcifikt verktyg som behöver så mycket kanske det också behöver ett visst tryck. Vissa kompressorer anger luftmängd vid vissa tryck. Min gala Herkules gav 180 liter vid 3 bar (räcker inte ens för en minisli), men jag tror den specade 250 liter/minut fri luftmängd. Minns ej det sista, men det står på deras kompressor.
 
frav skrev:
Jag håller också på att kolla in kompressor. Vill gärna ha en så kraftig 230voltare som går. Men när jag nu läser att det är problematiskt med dessa 3Hk maskiner & normalt avsäkrade enfas eluttag så blir man lite tveksam. För att köpa något man inte kan använda är ju inte så lyckat.

Jag har funderat på dessa,

Drift-Air kompressor KN 3/50 (245 l/min)
[länk]

Pela 3 hk-50l (230 l/min)
[länk]

Meec Kompressor 50l, 3Hk (300 l/min)
[länk]

Men när det nu skrivs att 3Hk maskiner med 10A/13A är problematisk med direktdrift så kanske man behöver tänka om & safea lite.

Vad säges om en sådan här? Lite lägre motoreffekt samt remdrift.

Meec Kompressor 50l, 2,75Hk (203 l/min)
[länk]

Ett annat alternativ skulle kunna vara denna 3Hk med remdrift om den nu skulle gå att driva på 10A trög Diazed, eller eventuellt 13A?

Drift-Air kompressor DA CM 3/860/50 (275 l/min)
[länk]

Någon insatt som kan ge tips?

Under mitt samtal med Duab-grabbarna rekommenderade de, DA CM 3/860/50. Den skulle en 10A säkring klara lätt. Men hör gärna med dem själv innan köp så det inte bli fel för dig med ;)

//Mvh Henrik
 
Läst och hört många som får problem med mindre kompressorer när de kör t.ex mutterdragare att luftflödet inte räcker till, dvs att verktyget inte drivs ordentligt.Lösningen på det brukar vara att man har redig slang plus att man monterar en hona direkt på tanken istället för att köra via luftregulatorn på kompresorn
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Fabregas skrev:
Under mitt samtal med Duab-grabbarna rekommenderade de, DA CM 3/860/50. Den skulle en 10A säkring klara lätt. Men hör gärna med dem själv innan köp så det inte bli fel för dig med ;)

//Mvh Henrik
Du skrev ovan att du skulle byrta till någon annan, blir det en sådan här då? Så den skulle m.a.o. fixa att starta på en 10A säkring?
 
Nja, jag tycker nog den är lite för dyr för mig.. Men enligt Duab ska den gå att köra på en 10A säkring med marginal. Men dubbelkolla gärna med dem innan köp. Jag har omvärderat lite vad jag behöver.. :) Jag ska nog köpa en Makita MAC610 med en Makita 505 dyckert picka från England. Den räcker nog till det jag ska ha den till. Jag ska mest pumpa luft och blåsa rent och köra lite foder och lista med dyckertpickan. Makitaduon kostar 2200:- inkl frakt från Toolstop. Ganska svårslaget skulle jag tro. Väntar bara på Ok från Duab att jag får pengarna tillbaka..
 
Är helt novis på kompressorer och det verkar inte vara självklart vad man ska välja. Har läst några trådar och har svårt att välja. Har ett hus från 1946 som behöver renoveras på de flesta ställerna.

Vill ha en kompressor till i första hand för en dyckertpistol (fästa innertakpanel, foder, lister m.m). Vet ärligt talat inte om jag kommer använda den till annat men vill ju inte köpa en som ligger på gränsen för mitt huvudanvändningsområde.

Har några frågor som jag skulle vilja ha besvarade.

1. Oljesmord eller inte?? Fördel är att den kyls av oljan och kompressorn behöver ej jobba lika mycket är detta sant och i så fall är det att föredra??

2. HK, 1,5 hk eller en på 3 hk. Gör jag bort mig om jag väljer den klenare?

3. Tankstorlek, vad ska jag vara nöjd med som hemmafixare?

Förslag på några, rekommendera eller döm ut:

Julas: http://www.jula.se/kompressor-24-l-139199

Biltemas: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25/
 
jonatannn skrev:
Är helt novis på kompressorer och det verkar inte vara självklart vad man ska välja. Har läst några trådar och har svårt att välja. Har ett hus från 1946 som behöver renoveras på de flesta ställerna.

Vill ha en kompressor till i första hand för en dyckertpistol (fästa innertakpanel, foder, lister m.m). Vet ärligt talat inte om jag kommer använda den till annat men vill ju inte köpa en som ligger på gränsen för mitt huvudanvändningsområde.

Har några frågor som jag skulle vilja ha besvarade.

1. Oljesmord eller inte?? Fördel är att den kyls av oljan och kompressorn behöver ej jobba lika mycket är detta sant och i så fall är det att föredra??

2. HK, 1,5 hk eller en på 3 hk. Gör jag bort mig om jag väljer den klenare?

3. Tankstorlek, vad ska jag vara nöjd med som hemmafixare?

Förslag på några, rekommendera eller döm ut:

Julas: [länk]

Biltemas: [länk]
Jag har en 24l på 2,5hk från harald. Har ännu inte saknat en större kompressor.
 
mekar-anders skrev:
Läst och hört många som får problem med mindre kompressorer när de kör t.ex mutterdragare att luftflödet inte räcker till, dvs att verktyget inte drivs ordentligt.Lösningen på det brukar vara att man har redig slang plus att man monterar en hona direkt på tanken istället för att köra via luftregulatorn på kompresorn
Jag tog bort tryckregulatorn på min 50 liters 2hk kompressor och satte upp en större väggmonterad dito istället. Med den nya blir det inte lika stora flödesförluster, dessutom har den inbyggd vattenavskiljare. Numera kan jag utan problem köra mutterdragare.

Om jag måste använda kompressorn utanför garaget så har jag sparat den gamla tryckregulatorn och satt på en hane och en hona på var sida så att jag kan koppla den innan slangen d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.