yoxler skrev:
Jag har börjat titta på kompressor till att driva spikpistol i prisklass < 2500kr.

Jag har tittat på två och det är en från duab
[länk]

Eller en från biltema
[länk]

Är det någon som har erfarenheter av någon av ovan nämnda eller tips på annan kompressor?

/Andreas
Jag har tidigare tittat på båda. Biltemas verkar bra, men har för liten tank för mig (kompressorn räcker till för det mesta, men 50 liter tak skulle jag säga är minimum, dock inte för spikpistol, uta som framtidsgarant). Duabs har rätt tank, men är lite klenare.

Det slutade med att jag ersatte min gamla usla 2.5 hp hercules med den 3 hp hercules som bauhaus haft extrapris på. Den gav något som förmodligen är mest likt biltemas (specarna är inte alls lika tydliga som biltemas), och med 50 liter tank. Finns det sådana kvar kan du överväga den modellen om du inte behöver en kvaitetskompressor.

--- Mats ---
 
Tack mats, såg en fördel med duabs kompressor och det är ljudvolymen som bara ligger på 78db.

Vad spelar tankstorleken för roll?
 
yoxler skrev:
Tack mats, såg en fördel med duabs kompressor och det är ljudvolymen som bara ligger på 78db.

Vad spelar tankstorleken för roll?
Så länge du använder kraftverktyg och kompressorn genererar minst lika mycket luft som du behöver, vid samma tryck som du använder, spelar den ingen roll (då kan man istället säga att ju mindre, dess lättare att flytta kompressorn). För en spikpistol och din kompressor, skall det inte tankvolymen vara ett bekymmer.

När du använder ett verktyg som drar mer luft än kompressorn kan klara av (typiskt slipverktyg och liknande) så innebär tankvolymen att du kan fortsätta jobba till luften i tanken är under det tryck du behöver (kompressorn fyller på så mycket luft den kan, du tar ut så mycket luft du behöver, och till slut är trycket i tanken under ditt behov om du har otur, eller du skall ändå ta en paus m du har tur). Eftersom kompressorn normalt inte kan gå kontinuerligt, är större tank bättre för kompressorn.

När du använder färgspruta tillkommer att så länge inte kompressorn startar får du inget plötsligt extratryck, samt att ju större tank du har, ju jämnare tryck får du även när kompressorn drar igång.

--- Mats ---
 
Jag köpte en kompressor för 1000 kr på harald nyborg och den driver lätt min största spikpistol med full kraft. Många 90 mm spik innan den behöver starta på nytt.
 
Tänkte bara tillägga att Duab anger ljudnivån mätt på ett längre avstånd från maskinen jämfört med specifikationer på andra kompressorer, därför de är så låga.
 
Redigerat:
storkarp skrev:
Jag köpte en kompressor för 1000 kr på harald nyborg och den driver lätt min största spikpistol med full kraft. Många 90 mm spik innan den behöver starta på nytt.
Om det är 2,5Hp med 24l tanken så tycker jag den har varit den klart prisvärdaste bland dom flyttbara kompressorerna det senaste året eller så. Stark o relativt enkel att släpa runt på.d^_^b
 
Milkshaken
Jag köpte en billigare Biltema, 50 l tank, 245l/min osv,,, men jag ångrar mej väldigt mycket, inte för att jag under dessa 4 år har fått byta regulatorn, och att nu kontaktorn håller på att lämna in, utan det är för att jag använder kompressorn till mer och mer grejer... den är för klen helt enkelt.... Det kan vara ett alternativ för Trådskaparen att väga in...
 
yoxler skrev:
Jag har börjat titta på kompressor till att driva spikpistol i prisklass < 2500kr.

Jag har tittat på två och det är en från duab
[länk]

Eller en från biltema
[länk]

Är det någon som har erfarenheter av någon av ovan nämnda eller tips på annan kompressor?

/Andreas
Hej

Jag har Biltemas 3Hk, 25 L tank sedan 2.5 år.
Har använt den till:
- massor med renblås (inga problem). Tex bra att torka cykeln efter tvätt, blåsa ren dammsugarfilter etc
- Spikpistol DW för upp till 90mm galvad spik. Inga problem om du inte spikar mer än typ 8 spik i minuten KONTINUERLIGT.
- Dyckert och häftklammer tar den hur många som helst.
- Mutterknackare beror på kvalitén på verktyget och inte kompressorn.

Medföljande slang 5 m är hård och har kassa kopplingar.
Julas 10 mm gummislang är trevlig att jobba med (20m ca 375:).

Den har fått åka till landet ibland och den är då lagom stor att släpa på och förvara.
Har inte haft några problem med kompressorn.

Det lär inte finnas så många tillverkare av kompressorer och jag har hört att Biltemas = Alab och de skall ju vara bra...

Lycka till

Peter
 
Lånar denna tråden lite då jag är i farten att skaffa min första kompressor till nya garaget.
Har läst lite här i forumet och samlat på mig mycket bra info.

Jag har till slut fastnat för denna http://www.jula.se/kompressor-50-l-138914 som jag tycker verkar vettig och till skapligt pris.

Jag får en lite större tank, 50l och trots det så verkar den smidig att flytta runt. Den är t.o.m lättare en flertalet av 24l modellerna.
Men nybörjare som man är vill man kolla läget med experterna på forumet först. :D
Är det något jag missar eller något som gör att jag borde omvärdera mitt val?
Användningsområdet lär bli av det enklare slaget. Lite dyckertpicka, pumpa däck m.m.

Vad tror ni?
 
Jag köpte den kompressorn som yoxler funderade på. Den från Duabhuset alltså. Men det strular kopiöst. Grejen är att jag inte får igång den.. Den ska ju klara av att köras med en 10A säkring men den löser direkt. Har även provat med en 13A men det är lika kört med den. Då har jag ändå kopplat in kompressorn på ett uttag som inte har något alls inkopplat förutom kompressorn. Är det någon som har köpt denna kompressor och kan ge mig lite tips. Har inget 16A uttag som jag kan prova på hemma. Är det onormalt hög startström i denna kanske??
 
Vad är det för temperatur i utrymmet du försöker provköra den?
 
Det är i alla fall 10 grader men har pratat med Duabhuset nu och den är lite trögstartad och kräver ca 15A. Så jag ska byta den mot en annan.
 
Kör du med trög säkring? Om inte så kan det vara värt att testa, det kan räcka för att fixa starten av motorn. Om du har diazeder (porslinssäkringar) i skåpet är det i varje fall enkelt/billigt att testa.
 
Jo det är testat med trög säkring. Nu blir det byte av kompressor mot en remdriven variant som ska vara betydligt mer lättstartad. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.