R roke skrev:
Hej. Jag ser inga problem med din föreslagna lösning. Jag har kopplat en 100 liters elberedare i serie efter min ackumlatortanksberedning.
Jag har min elberedare påslagen hela tiden på 65 gr. Då har jag alltid tillgång till minst 100 liter legionellafritt tappvarmvatten. Eldar jag i pannan så matas elberedaren med förvärmt vatten vid tappning. Jag tycker lösningen är bekväm och funkar bra.
Använder du också denna typ av blandningsventil?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...l-med-klamringskoppling-22-mm-35-60-c-2812535

R raindance skrev:
Använder du också denna typ av blandningsventil?
[länk]

Jag använder kopplingen som följde med beredaren. Jag har 15 meter kulvert mellan ackumuatortank och elberedaren.
Elberedaren matas med vatten som passerat en blandingsventil som sitter efter ackumulatortanksberedningen (jag behöver en blandningsventil innan elberedaren eftersom jag ibland har behov av tempererat och icke skållhett tappvarmvatten där panna och ackumulatortanken står)

Kopplingen under elberedaren:
Elberedare upphängd på vägg med anslutna rör, ventiler och en tryckmätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ av blandningsventil som sitter efter ackumulatortanksberedaren.15mm klämringskoppling och en principskiss där inte blandningsventilerna är inritade
En blandningsventil med märkning och anslutningar, liggande på en grå yta.
Skapa konto

• Principskiss av värmeinstallation med panna, ackumulatortank, platvärmeväxlare, blandningsventil och elberedare.
    Skapa konto
Redigerat:
Mitt hus har stått tomt i mer än 10 år så det var en bra ide att göra en ritning över hela värmesystemet inklusive elberedare. Jag funderar också på om jag ska använda den befintliga blandaren/säkerhetsventilen från 1982. Den är ansluten till 22 mm rör och heter LK 540 men jag har inte hittat någon information om den online. Däremot har den billiga elberedare som jag tittat på endast 15 mm anslutningar. Jag vet inte om det kan medföra något problem? Den blandare som du har bild på som heter VTA 313 är utan skållningsskydd så det kanske är en fördel med VTA 323 eller VTA 523 istället? Jag har hittat VTA 523 med 22 mm anslutning som Boan skrev om för 1400 kr inklusive frakt men jag vet inte om den gör någon nytta när elberedaren endast har 15 mm anslutning? Jag är även osäker på om det behövs backventil(er) och var de ska placeras.

Jag bifogar även en bild på den befintliga ackumulatorberedaren med beskrivande text.

• Ackumulatorberedare och kopparledningar med etiketter för blandat varmvatten ut, kallvatten in och avstängningsventil.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag funderar fortfarande på hur jag bäst ska koppla. Det bästa kanske är att använda dubbla blandare/säkerhetsventiler och behålla kopplingen som den är för ackberedaren? Jag kopplar alltså elberedaren enligt ritningen i nedanstående länk och ansluter det utgående blandade varmvattnet från ackberedaren till anslutningen för elberedarens "inkommande kallvatten från vattenkällan" i ritningen i nedanstående länk. Och använder använder VTA323 eller VTA523 som blandare för elberedaren. Är jag på rätt spår?
https://www.bauhaus.se/media/pdf/3241570A.pdf

Jag har förstått att det finns olika sätt att koppla och tänka. I ditt fall skulle jag nog koppla såhär, tror jag.
Handritad skiss av föreslagen rörinstallation med tank, säkerhetsventiler och ledningar.
Skapa konto

• Gilla
raindance
  • Laddar…
Ja, det kanske sparar mest energi om om man inte blandar vattnet från ackberedaren? Det borde heller inte behövas någon special blandare eftersom det är vanligt kallvatten som blandas? Men jag kan köpa och använda en VTA323/VTA523 när jag ändå ska köpa en?

Den där vta 323 verkar ju vara rätt typ.
Jag skulle nog välja en med 15 mm. klämringskoppling. Och kraga ner från 22 rören, om det nu är 22 i övriga rör.
(Jag inbillar mig att det blir lättare för ventilen att reglera om det är snabbare flöde i ventilen)

B
R raindance skrev:
Det står att den är för 28 mm rör. (Dessutom dubbelt så dyr.)
[länk]
det finns massor med varianter, kolla på ESBE istället och sök på RSK.

ja, den är dyr, men gäller det matning till ett helt hus med kanske tre tapp-ställen vill du inte strypa….. blir inget kul.

B
R roke skrev:
Den där vta 323 verkar ju vara rätt typ.
Jag skulle nog välja en med 15 mm. klämringskoppling. Och kraga ner från 22 rören, om det nu är 22 i övriga rör.
(Jag inbillar mig att det blir lättare för ventilen att reglera om det är snabbare flöde i ventilen)
Inget bra. Satsa på stora serien så du inte får strypning

Ja. Det är bra att välja lämplig storlek på ventil.

B Boan skrev:
Inget bra. Satsa på stora serien så du inte får strypning
Menar du 28 mm eller 22 mm? Gör det någon nytta med 22 mm (eller 28 mm) blandningsventil om elberedaren har 15 mm anslutning?

B
22mm eller 28mm varmvattendimension är kanske lagom om man har ett gym, eller omklädningsrum. I en normal villa är det överdimensionerat att ha varmvattenrör i den storleken. Tar bara lång tid att spola fram varmvatten, och blir onödigt dyrt att bygga.

Rsk 32100800 har ett kvs värde på 1.6 exempelvis. Om jag inte är helt ringrostig efter semestern så innebär det ett tryckfall över ventilen på 0.32 bar vid 15 l/s.

En normal dusch är väl ca 12l/s, men samtidigt så går ju en hel del vatten i kallvattenledningen också, så tryckfallet över blandningsventilen borde vara nära försumbart även vid rätt normala storlekar på blandningsventiler.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Hur mycket varmvatten tar ni ut?
Hur ser förbrukningsmönstret ut?
Hur många tappställen kommer behöva varmvatten samtidigt?
Är ni många som duschar samtidigt som det diskas och badas badkar?
Eller kommer det vara en i taget som duschar?

B BSOD skrev:
22mm eller 28mm varmvattendimension är kanske lagom om man har ett gym, eller omklädningsrum. I en normal villa är det överdimensionerat att ha varmvattenrör i den storleken. Tar bara lång tid att spola fram varmvatten, och blir onödigt dyrt att bygga.

Rsk 32100800 har ett kvs värde på 1.6 exempelvis. Om jag inte är helt ringrostig efter semestern så innebär det ett tryckfall över ventilen på 0.32 bar vid 15 l/s.

En normal dusch är väl ca 12l/s, men samtidigt så går ju en hel del vatten i kallvattenledningen också, så tryckfallet över blandningsventilen borde vara nära försumbart även vid rätt normala storlekar på blandningsventiler.
Jag har studerat värmerören lite mer. Det är endast i pannrummet det är 22 mm. Sedan övergår det till 15 mm förutom på ett ställe där det fortfarande var kvar en bit galvat rör med 21 mm yd. Blir det något problem om jag kopplar in en elberedare med 15 mm anslutningar när det är 22 mm rör i pannrummet? Och vilken dimension på blandningsventil är lämplig i detta fall? (15 mm elberedare och 22 mm rör i pannrummet.)

PS Jag gjorde en sökning på Rsk 32100800 men fick inte fram något. Vad är Rsk 32100800?

R roke skrev:
Hur mycket varmvatten tar ni ut?
Hur ser förbrukningsmönstret ut?
Hur många tappställen kommer behöva varmvatten samtidigt?
Är ni många som duschar samtidigt som det diskas och badas badkar?
Eller kommer det vara en i taget som duschar?
Det får framtiden utvisa. Jag förbrukar inget als för närvarande. Det är ett hus som jag håller på att göra användbart. Men det är ett badrum med badkar och jag planerar att bygga om en WC till WC med dusch. Plus kök. Det finns alltså badrum, duschrum och kök som behöver varmvatten.

PS Jag vet att 100 l är för lite för badkar. Om man ska bada får man se till att elda innan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.