18 018 läst · 19 svar
18k läst
19 svar
Komplettera bergvärme med en luft-luftvärmepump
Jo, men någon som kan området kanske kan beskriva. Jag kan däremot ganska mycket om prestanda och kapacitet för IT-relaterade produkter, där redovisade värden är utifrån "hemlängtan, nedförsbacke, medvind, etc", därav min misstänksamhet och sett hur vår LLVP kan se ut kring utedelen.
Det är ju därför forum är så bra
Det är ju därför forum är så bra
Hej,K Kissdosa skrev:Go'kväll!
Vi har idag ett bergvärmesystem, som är 19 år gammalt med vattenradiatorer. Det fungerar dock som det ska, dock är det nog lite underdimensionerat för vårat hus på 144+72 m2. Tycker det märks på de kalla vintermånaderna då elpatronen går igång ofta, vilket leder till ökad räkning så klart. Med sommaren som varit och för att komplettera den underdimensionerade bergvärmeanläggningen funderar vi på att installera en luft-luftvärmepump. Dels för att stötta lite vid kalla månader, men kanske mest för att svalka vid varma perioder och för att få lite ökad cirkulation i huset. Är detta en bra eller dålig idé? Jag tänker, vad det lider så måste vi bog byta ut bergvärmeanläggningen ändå, men det påverkar väl inte möjligheten till kyla och underhållsvärme
Jag läste lite om luft-vattenpump. Är detta applicerbart hos oss? Eller, hur hade ni tänkt och gjort hos oss?
Min/våra kunskaper är inte så stora, men forumet är kanon och all hjälp och input önskas.
Bästa hälsningar
Nyfiken på vad ni bestämde er för till slut. Är lite i samma situation nämligen.
Hej! Vi beställde och satte in en luftvärmepump! En mitsubishi. Av förklarliga anledningar har vi bara använt den för kyla än så länge. Magiskt! Till vintern skall den komplettera vanliga bergvärmen tänkte vi.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hur mycket går elpatronen? Och vid vilken temp behövs den? Får mycket elpatronstöd för 22’..en bra luftvärmepump värmer i -20, men dålig verkningsgrad, samt mindre förluster än bergvärme anläggningen.
Klicka här för att svara