C cpalm skrev:
Ja, det är faktiskt precis det jag är ute efter.

Tanken var ett mer utrymmesbesparande och "underhållsbart" alternativ till en XXL-sats med traditionella skruvmejslar.
Faktum är att det började med att jag letade efter en bra XXL-sats med vanliga mejslar, men hade svårt att hitta något vettigt. Fastnade sedan lite i Weras Kraftform Kompakt, men även deras största sats med 16 bits är inte direkt komplett, tyvärr.
C cpalm skrev:
Håller förvisso med om att spårskruv inte är optimalt att dra med maskin, om det är så du tänker.
Likväl inkluderar ju även de enklaste bitssatserna vanligtvis minst en spår-bits...

Men om vi släpper bits och kikar på kompletta mejselsatser då...
Man blir ju förbluffad över hur de stora märkena komponerar många av sina satser.
T.ex.:
[bild]
Några random skruvmejslar, Hylsmejslar, Bits, Krafthylsor och ett j-vla skjutmått??

Ser ut som nåt som marknadsavdelningen knåpat ihop så att det ser snyggt ut... 👏

Hur fasen utrustar sig t.ex. en verkstad idag? Köper lösa verktyg styckevis?
Kollar du med de firmor som bara säljer till företag så kan de utan problem få hem exakt vad du vill ha. I en snygg väska, med löst tillskuret skum som passar dina befintliga lådor eller löst ör ditt val.
En vagn/ett verktygsskåp kan du dessutom skräddarsy exakt efter vad du ska göra och vill ha i varje lager.
Jag skulle gärna ha en av vagnarna från förra jobbet men en kostar för mig som privatperson mer än vad jag är beredd att lägga på en bil.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det verkar finnas någon hemlig överenskommelse att färdiga satser alltid innehåller några saker som aldrig kommer användas, eller som inte tål att användas. Spelar ingen roll vad det är för sats - nog ligger det en romrussin i lådan. Eller en kass skruvdragare, ett skjutmått eller ett par extra T27.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Just med spår försöker jag undvika bits i mögligaste mån, tycker man förlorar så mycket kontroll. Sen finns det ju begränsat med spår, man kommer långt med tre storlekar. Kompletta bittssatser är ju oftast inte kompletta särskilt länge, ofta någon som slits eller går sönder.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vet inte om jag tolkar dig fel, läser frågan som en vanlig ask bits, fast långa.

Jag har denna sen ett antal år: https://products.wera.de/se/kraftfo...tooth_system_for_precision_work_kk_60_ra.html

Finns med både spärrskaft och fast skaft, upplevs gärna intakt rätt ostabilt men tycker det fungerar bra i praktiken ändå.

Nu var väl det också avvikelsen från önskan, ett skaft med utöver bitsen.

Annars tycker jag den är ganska komplett, saknar kanske de största torxen och bara stjärnor till #2 dessutom säkerhets-torx, men fungerar ändå normalt bra till vanlig torx.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder Wiha till elektrikermeckande. Deras slimbit är smala, rätt långa men har väl tyvärr kanske en proprietär fastsättning? Annars är de riktigt bra tycker jag och finns i en massa kombinationer.

En av många kit: https://amzn.eu/d/456ywKJ

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T topmount skrev:
Just med spår försöker jag undvika bits i mögligaste mån, tycker man förlorar så mycket kontroll.
Använder (som ni kanske förstår) spårmejslar rätt ofta pga gammalt hus. Men sist jag saknade rätt spårmejsel var faktiskt när jag skulle montera några dolda magnetkontakter som gängas in i ett 10 mm hål, och då hade det inte varit dumt med en ca. 8 mm klinga, t.ex. Spårskruv är ju liksom andra skruv känsliga för att man använder en mejsel med rätt dimension om man inte skall dra sönder dem.

Wera har till synes inte mindre än 10 olika geometrier på spårklinga om man kikar på långbitsen 800/4(!)
Kan ju då tyckas konstigt att det snålas med dessa i samtliga satser.

Å andra sidan är jag inte jättefan av formen på Weras spårbits. Det kanske är som du säger, att en traditionell mejsel helt enkelt är överlägsen i sammanhanget?

Visst kommer man en bit med 3 storlekar, men den enda långbits-sats av mer eller mindre känt märke som innehåller fler än en spårbits är Ironside, som faktiskt har 4 st i en av sina satser. Så det kanske får bli Tecos + denna Ironside för att testa.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Kanske inte din kvalitetssats, men jag köpte denna p.g.a. det stora urvalet.
Misstänkt lik Biltemas sats:
Verktygsställ med ett komplett set av skruvmejslar och bits i olika storlekar och former, inklusive spårmejslar, placerade på ett svart ställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sats med blå och svarta skruvmejslar, olika storlekar och typer, inklusive bits. Verktygen är organiserade i ett ställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grannen har precis en sådan, så jag har känt lite på dem och nja... Men +1 för en hyfsat komplett sats.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag använder Wiha till elektrikermeckande.
Även Wera har motsvarande VDE-mejselsatser, och de är av någon anledning betydligt mer logiskt komponerade.

Garderobssnickarn
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Långt från komplett, men vänligt bra känsla för att vara en ”bits”-skruvmejsel.
👍
Gemensamt för dessa system med vändbara klingor är dock att alla klingor är lika "tjocka" vilket gör dem oanvändbara när skruven sitter försänkt i ett smalt djupt hål. Lite samma problem som med korta bits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.