C
Någon som kan tipsa om "kompletta" satser med långa bits?
Dvs. motsvarande en vanlig standard bitssats, med alla de vanliga storlekarna av spår-, kryss-, pozidrive- och torx-bits.
90-150 mm med smal klinga så de når ner i "hål".

De satser jag hittar har bara ett urval på ca. 10 bits, sen börjar det bli konstiga kombinationer med säkerhetsbits och sånt.

C cpalm skrev:
Någon som kan tipsa om "kompletta" satser med långa bits?
Dvs. motsvarande en vanlig standard bitssats, med alla de vanliga storlekarna av spår-, kryss-, pozidrive- och torx-bits.
90-150 mm med smal klinga så de når ner i "hål".

De satser jag hittar har bara ett urval på ca. 10 bits, sen börjar det bli konstiga kombinationer med säkerhetsbits och sånt.
Inte en komplett sats med långa bits men en delmängd av denna ask är 130mm långa med PZ1, PZ2, PH1, PH2, TX20 TX25 och TX30. Inte lämpliga för slagskruvdragare dock. Se t.ex https://www.toolab.se/bahco-bitssats-54-delar-59s54bc

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P poba53 skrev:
Inte en komplett sats med långa bits men en delmängd av denna ask är 130mm långa med PZ1, PZ2, PH1, PH2, TX20 TX25 och TX30.
Just detta med delmängd som är problemet. Blir dyrt att komplettera med lösa bits när de kostar 50-100 kr styck. Just denna sats hade inte heller "smala" klingor.

Tänkte i första hand använda dem med handkraft, så inget problem att det inte är slagbits.

Wera har satser, visserligen bara 89 mm långa

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du har säkert någon specialanvändning men du beskriver en sats med skruvmejslar?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Z z_bumbi skrev:
Du har säkert någon specialanvändning men du beskriver en sats med skruvmejslar?
Ja, det är faktiskt precis det jag är ute efter.

Tanken var ett mer utrymmesbesparande och "underhållsbart" alternativ till en XXL-sats med traditionella skruvmejslar.
Faktum är att det började med att jag letade efter en bra XXL-sats med vanliga mejslar, men hade svårt att hitta något vettigt. Fastnade sedan lite i Weras Kraftform Kompakt, men även deras största sats med 16 bits är inte direkt komplett, tyvärr.

Jag är kanske lite trög, men vad saknar du i exempelvis Weras kk400?

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är kanske lite trög, men vad saknar du i exempelvis Weras kk400?
Den saknar t.ex. PH0, PH1, PZ0, PZ1, TX27 samt att jag inte minst skulle vilja ha ett hyfsat urval av spårklingor - KK400 har bara en 5,5 mm, en normal bitssats brukar ha 3 st, och de hade gärna fått vara ännu fler än så.

P.s. om någon har ett bra tips på en XXL-sats med bra vanliga kvalitetsskruvmejslar så släng för all del in det också 🙂
Helt OK om man måste köpa flera kompletterande satser, bara man kan få ihop ett komplett paket.

Redigerat:
C
[länk]

Saknar dock spår och 0-orna.

Tänker att just kombinationen stor Torx och PH/PZ0 inget är man använder i samma sammanhang.
Därav svårt att hitta en sats för båda samtidigt. 🤔
Ja, det var ett vettigt alternativ om det inte vore för att den helt saknade spårklingor.

Nä, kanske osannolikt att man använder hela registret för ett och samma jobb så klart.
Men att i sin "stora" sats helt välja bort spårklingorna, eller som Wera, välja bort TX27 och inkludera TX40, där ser jag ingen som helst logik 🤔

Skulle som sagt gärna plocka ihop flera satser, om man t.ex. sålde spårklingorna i en egen separat sats. Men Tecos verkar skippat spår helt, även i sina "vanliga" satser... 😢

Det är en bra frågeställning och själv har jag köpt en inkomplett sats och kompletterat med dyra enstaka bits. Mitt behov har varit(=>150mm).
De jag behövt komplettera med har en högre kvalitet och jag är osäker på vilket som blir billigast i längden.
Jag följer tråden och hoppas det finns prisvärda kompletta satser (men tvivlar).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det var ett vettigt alternativ om det inte vore för att den helt saknade spårklingor.

Nä, kanske osannolikt att man använder hela registret för ett och samma jobb så klart.
Men att i sin "stora" sats helt välja bort spårklingorna, eller som Wera, välja bort TX27 och inkludera TX40, där ser jag ingen som helst logik 🤔

Skulle som sagt gärna plocka ihop flera satser, om man t.ex. sålde spårklingorna i en egen separat sats. Men Tecos verkar skippat spår helt, även i sina "vanliga" satser... 😢
Det kan inte vara många ställen man använder spår och samtidigt behöver bits idag 🤔

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det kan inte vara många ställen man använder spår och samtidigt behöver bits idag 🤔
Håller förvisso med om att spårskruv inte är optimalt att dra med maskin, om det är så du tänker.
Likväl inkluderar ju även de enklaste bitssatserna vanligtvis minst en spår-bits...

Men om vi släpper bits och kikar på kompletta mejselsatser då...
Man blir ju förbluffad över hur de stora märkena komponerar många av sina satser.
T.ex.:
Verktygssats med olika storlekar av skruvmejslar, krafthylsor, en bitsats, och ett skjutmått ordnade i ett skuminlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några random skruvmejslar, Hylsmejslar, Bits, Krafthylsor och ett j-vla skjutmått??

Ser ut som nåt som marknadsavdelningen knåpat ihop så att det ser snyggt ut... 👏

Hur fasen utrustar sig t.ex. en verkstad idag? Köper lösa verktyg styckevis?

• Gilla
  • Haha
Bigfoot och 2 till
  • Laddar…
Bahco är väl inte vad de varit, frågan är om det är någon som betalat för att sätta sitt namn på dedär.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bahco är väl inte vad de varit, frågan är om det är någon som betalat för att sätta sitt namn på dedär.
Ja, man kan ju undra. Men det är inte unikt för Bahco. Gedore, Stahlwille, Hazet osv., alla verkar ha dessa satser med mer eller mindre märkliga kombinationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.