3 965 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Kommunen stänger av vatten i tre dagar - ersättning?
I en enkel kund-leverantörs relation så är det givande och tagande, inte enbart tagande. Att man utför service på ett fast nät är något man som kund får acceptera. Det enda du kan komma med påpekande om är möjligen att det inte meddelades i tid. Att det görs dagtid, under din semester och att du råkar ha solel är inget att klaga på.Thomas_Blekinge skrev:Alriksson, jag tror att du blandar ihop saker här. Det här har inget med gnäll att göra utan med ett enkel kund-leverantör-relation.
Tänk om din mobilleverantör stänger ned under ett antal dagar men debiterar full avgift ändå, skulle du tycker det är OK?
Tänk om din el-leverantör skulle stänga av strömmen 12 timmar om dagen med 3 dagar varsel, är det OK?
Tänk om din hantverkare beslutar att åka på semester istället för att hålla sig till avtal med dig? Är det OK?
Jag har ett leveransavtal med kommunen om VA som styrs av reglar. Struntar man i regler så får man kompensera för det, så är det i alla affärsrelationer. Tyvärr utnyttjar kommunen här sitt monopol. Därför är det extraviktigt att de håller sig till avtal och regler vilket de alltså inte gör.
Men låt oss stanna här. De flesta forumdeltagarna tycker tydligen att man inte ska bemöda sig att hävda sin rätt. Vi kan väl stänga tråden.
Jämförelsen med el och mobil haltar lite eftersom det är lätt att hälla upp ett par hinkar vatten och ett par tillbringare i kylen för att kunna dricka. Svårare att hälla upp en hink med el eller mobiltäckning...
Ang. mobiltäckning så gick utrustningen närmast mitt hus sönder och det tog en vecka att laga. Överlevde jag? Japp, hade täckning ute på gatan vid sopstationen.
Är du helt hundra att informationen om att det ska spolas ledningar inte har publicerats någonstans inom rätt tid? Har du den lokala tidningen där sån information brukar stå.
Hur tycker du att du ska kompenseras frågar jag igen?
Där jag bodde förut så kostade VA abonnemanget runt 1800kr året. 1800/365 dagar ger grovt 5kr/dag. Vattnet avstängt 7-16 men vi avrundar grovt uppåt för enkelheten så säg 12h i tre dagar. Det ger 7,50kr som du inte kunnat utnyttja vattnet. Värt att strida för?
Om det är så väldigt illa så ska du kanske bråka om något värre och mer graverande övertramp ifrån kommunens sida. Jag bara tänker mer bangs för the buck, typ ...Thomas_Blekinge skrev:Jag vet att du tycker jag är en otrevlig bråkstake och det mår du ha rätt i. Jag tycker inte heller det är värt saken. Men jag är oerhört less på Karlskrona kommun där man styr och ställer ofta utan kompetens eller utan att hålla sig till lagar och förordningar. Och jag betalar deras löner via min skattsedel.
Och lättare att slutföra till en vinst för dig, och förlust för kommunen ...
Vi är för 3:e gången denna sommar utan ADSL. Här är det inte tal om nån ersättning annat än en dagersättning uträknad från abonnemangsavgiften (och ett 4G modem/router att surfa med). Skadan vi "lider" anser vi förstås är större än abonnemangsavgiften. Var dessutom utan allt utom våra mobiler under ett par veckors tid. Klart man blev lite förbannad men i längden är det inte värt att gå omkring upprörd. Denna sista? gången har jag tagit det med jämnmod. Livet funkar trots allt ändå. Man får välja sina strider.
När jag har haft problem med bredbandet så har de snabbt erbjudit 4G modem med fri surf. Jag tycker ändå att det är en bra lösning på problemet. Förutsatt att man bor så man kan utnyttja den hastigheten. Då får jag ändå internet, kanske inte lika snabbt, men för min del räcker det.Hemmakatten skrev:Vi är för 3:e gången denna sommar utan ADSL. Här är det inte tal om nån ersättning annat än en dagersättning uträknad från abonnemangsavgiften (och ett 4G modem/router att surfa med). Skadan vi "lider" anser vi förstås är större än abonnemangsavgiften. Var dessutom utan allt utom våra mobiler under ett par veckors tid. Klart man blev lite förbannad men i längden är det inte värt att gå omkring upprörd. Denna sista? gången har jag tagit det med jämnmod. Livet funkar trots allt ändå. Man får välja sina strider.
Liknande trådar
-
Varför stänger råvattenpumpen av?
Vatten & Avlopp -
Hur stänger jag vatten tillförsel till toalett
Vatten & Avlopp -
Regn och smältvatten leds ned på vår fastighet efter kommunen har avverkat
Juridik -
Hur stänger man bäst av en varmvattenberedare?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dricksvattenrör från kommunen
Vatten & Avlopp