Nja, är vi verkligen säkra på tolkningen av bostadsenhet? Hade jag inte läst deras sida om garage/carpirt hade jag aldrig tolkat det som att det ska betalas för det - eftersom set inte är bostad. Jag tror att den där delen om 200 m2 har att göra med flerbostadshus eller nåt sånt.

MrJay
Ja, de har rätt att ta ut avgiften, det är bara att ge sig. Jag var själv på krigsstigen efter att Nodra ville ta ut dubbel anslutningsavgift av oss eftersom vi har inkommande vatten till garaget som går vidare till huset via kulvert och efter mycket om och men fick man vackert betala. Det går dock att runda regelverket om båda objekten ligger på samma betongplatta, vilket jag misstänker inte är fallet hos dig.

Claes Sörmland
P Prosit skrev:
Nja, är vi verkligen säkra på tolkningen av bostadsenhet? Hade jag inte läst deras sida om garage/carpirt hade jag aldrig tolkat det som att det ska betalas för det - eftersom set inte är bostad. Jag tror att den där delen om 200 m2 har att göra med flerbostadshus eller nåt sånt.
Den som skrev denna taxetext har ju inte gjort något vidare jobb men...

Taxans bestämmelse lyder:

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar
en enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställd fastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Denna text kan förenklas till detta för att direkt träffa din fastighet som är en bostadsfastighet:

"I fråga om [bostadsenhet] i Bostadsfastighet [...] räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

D v s trots att ditt garageutrymme inte är en bostadsenhet så ska det räknas som en sådan när taxan fastställs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar
en enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställd fastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Denna text kan förenklas till detta för att direkt träffa din fastighet som är en bostadsfastighet:

"I fråga om [bostadsenhet] i Bostadsfastighet [...] räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

D v s trots att ditt garageutrymme inte är en bostadsenhet så ska det räknas som en sådan när taxan fastställs.
Det blir ju jättebra för bussgarage och sådant. En toa får betala avgift för fyra-fem hus 😆

Jag hävdar fortfarande att t.ex. carport inte kan klassas som en bostad, vilket namnet ”bostadsenhet” antyder att avgiften gäller. Förråd eller garage utan värme borde inte heller kunna klassas som något som kallas ”bostad” i någon bemärkelse.

Det är sen här delen med ”i upplåtelsehänseende…” och då handlar det väl om faktiska bostäder?

Claes Sörmland
P Prosit skrev:
Jag hävdar fortfarande att t.ex. carport inte kan klassas som en bostad, vilket namnet ”bostadsenhet” antyder att avgiften gäller. Förråd eller garage utan värme borde inte heller kunna klassas som något som kallas ”bostad” i någon bemärkelse.
Ingen hävdar detta. Du har en bostadsfastighet med en enda bostadsenhet på, ditt bostadshus. Här har du upplåtelsehänseendet, det är upplåtit till dig som fastighetsägare.

Du har utöver detta också ett separat garage som inte i sig är en bostadsenhet men som är ett separat utrymme som påbörjar ett 200-tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020. Därmed ska detta utrymme räknas som en bostadsenhet fastan det inte är en sådan i grunden. Enligt taxan.

Om jag och andra nu läser detta rätt...

Jag skulle då kunna hävda att i upplåtelsehänseende så är hus + garage en enhet, det är inte så att någon kan bo i garaget utan det måste vara huset och garaget tillsammans som är en enhet ifall jag t.ex. skulle hyra ut det.som finns på min tomt som en bostad.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jo, men hur stort är ditt hus? Om de 50 m² som garaget utgör ökar BTA till over 200 so har du numera 2 bostadsenheter (varav den andra kräver en ny anslutningsavgift).

F Floffe skrev:
Jo, men hur stort är ditt hus? Om de 50 m² som garaget utgör ökar BTA till over 200 so har du numera 2 bostadsenheter (varav den andra kräver en ny anslutningsavgift).
Det du skriver känns som en adekvat tolkning (som jag själv inte alls tänkt på). Om jag förstår dig rätt tänker du så här;

Huvudbyggnad + Garage < 200 m² = ingen anslutningsavgift

Huvudbyggnad + Garage > 200 m² = ny andslutningsavgift

Edit - efter att ha läst i min kommuns VA- taxa tolkar jag det på samma sätt som @Floffe. I min kommun blir det däremot ny bostadsenhet när BTA >150 kvm, och ligger på ca 32 000 riksdaler. Beräkning av BTA görs i samband med bygglovsgranskning (bygglovsavgiften beräknas också utifrån BTA).

Redigerat:

Men här finns ju två begrepp som måste redas ut:
bostadsfastighet...
och
...därmed jämställd fastighet

För det är bara i dessa som varje påbörjat 200-tal kvm ger underlag för avgift. Nu är ju en fastighet inte en byggnad, utan ett definierat markområde med alla dess byggnader, men man undrar ändå om inte kommunen menar bostadsbyggnad resp. därmed jämställd byggnad. För det talar t.ex. uttrycket utrymmen i; en fastighet i ordets verkliga bemärkelse har inte utrymmen, och man använder normalt prepositionen i samband med fastigheter.

Om skrivningen ska tolkas bokstavligt så är det ju kört, eftersom en bostadsfastighet rimligen är varje fastighet på vilken det finns en byggnad som är avsedd som bostad. Då kommer även andra, separata byggnader på en sådan fastighet att kunna debiteras på samma sätt som ett bostadshus om de ansluts till kommunalt vatten och avlopp, oavsett vad de är avsedda till.

Om kommunen däremot menar byggnad när den skriver fastighet, så behöver man undersöka vad som menas med därmed jämställd.

Därmed jämställd är ju ett under av luddighet, om man inte preciserar vad det innebär och/eller ger exempel.

P Prosit skrev:
Jag skapade en tråd om detta i Vatten & Avlopp men tänker att det nog är mer Juridik efter lite googlande.

Jag har sett att Kungsbacka kommun i sin VA-taxa tar 23110:- för kommunalt vatten till en "Bostadsenhet" och 23110:- för avlopp, alltså 46220:- om man drar in båda - och det räcker att man drar in det, oavsett vad man ska använda det till. I VA-taxan står följande ([länk] för vatten och avlopp 2024.pdf):

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställd fastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Så här säger kommunen på sin websida om komplementbyggnader ([länk]):
"Ska du ansluta byggnaden till kommunalt vatten och avlopp behöver du göra en ansöka hos kommunens VA-avdelning. Vid anslutning betalar du en bostadsenhetsavgift. Avgiften enligt årets taxa är 46 220 kronor."

Vad jag kan se definierar de många kommuner och kommunala VA-bolag en bostadsenhet som något som har toalett och kokmöjligheter - men några använder samma skrivelse som Kungsbacka kommun.

Frågan:
Har Kungsbacka någon laglig rätt att ta ut avgift för bostadsenhet för kommunalt vatten och avlopp indraget från hus till garage eller carport?

Tilläggsfråga:
Finns det en entydig definition av bostadsenhet i någon lag? Kommunerna har väldigt liknande beskrivning bortsett från att Kungsbacka är den enda jag sett som uttryckligen säger att VA i garage elelr carport innebär avgift på 46220:-, vad är det som styr kommunerna?
Jag ville dra in vatten avlopp till min friggebod och ringde byggnadsnämnden och fråga om jag måste ha bygglov och om det kostar nått för det.
Jag fick svaret att det behövs inte men jag måste göra en bygganmälan med en ”massa pappersjobb”sen kom en räkning på 7300:-.ok tänkte jag får väl ta den smällen.nån dag senare hörde VA-enheten av och dom ville 41000:- och en massa pappersjobb igen, då lessnar man ,undra hur många AttefallsByggare som blivit lurade.allt skulle naturligtvis kopplas på efter vattenmätare i huvudbyggnaden.
Cb

Claes Sörmland
P Prosit skrev:
Jag skulle då kunna hävda att i upplåtelsehänseende så är hus + garage en enhet, det är inte så att någon kan bo i garaget utan det måste vara huset och garaget tillsammans som är en enhet ifall jag t.ex. skulle hyra ut det.som finns på min tomt som en bostad.
Det faller på taxans: "Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet." Dina utrymmen ligger ju i olika byggnader (bostadshuset respektive garaget) och därmed kan garaget inte ingå i bostadsenheten bostadshuset. Om garaget var vidbyggt som en del av bostadshuset så skulle din resonemang flyga.

Claes Sörmland
H hhallen skrev:
Men här finns ju två begrepp som måste redas ut:
bostadsfastighet...
och
...därmed jämställd fastighet

För det är bara i dessa som varje påbörjat 200-tal kvm ger underlag för avgift. Nu är ju en fastighet inte en byggnad, utan ett definierat markområde med alla dess byggnader, men man undrar ändå om inte kommunen menar bostadsbyggnad resp. därmed jämställd byggnad. För det talar t.ex. uttrycket utrymmen i; en fastighet i ordets verkliga bemärkelse har inte utrymmen, och man använder normalt prepositionen i samband med fastigheter.

Om skrivningen ska tolkas bokstavligt så är det ju kört, eftersom en bostadsfastighet rimligen är varje fastighet på vilken det finns en byggnad som är avsedd som bostad. Då kommer även andra, separata byggnader på en sådan fastighet att kunna debiteras på samma sätt som ett bostadshus om de ansluts till kommunalt vatten och avlopp, oavsett vad de är avsedda till.

Om kommunen däremot menar byggnad när den skriver fastighet, så behöver man undersöka vad som menas med därmed jämställd.

Därmed jämställd är ju ett under av luddighet, om man inte preciserar vad det innebär och/eller ger exempel.
I taxan definieras Bostadsfastighet (som skrivs med inledande versal av någon anledning):

Text om definitionen av bostadsfastighet i taxeföreskrifter, med exempel på byggnader som kontor, restaurang och skola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså en fastighet enligt jordabalken som är bebyggd eller där ett bygglov för att bebyggas har beviljats. Det ska alltså finnas byggnader eller avses uppföras byggnader på fastigheten. Varav prepositionen "i" tänker jag, det finns ett i dessa byggnader i en Bostadsfastighet.

Nu handlade det väl inte om totala ytan heller utan om
Det faller på taxans: "Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet." Dina utrymmen ligger ju i olika byggnader (bostadshuset respektive garaget) och därmed kan garaget inte ingå i bostadsenheten bostadshuset. Om garaget var vidbyggt som en del av bostadshuset så skulle din resonemang flyga.
Då är nästa fråga vad en ”enhet” är. Det kanske ska tolkas som något som är beboeligt, alltså har toalett och kokmöjlighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.