Jag skapade en tråd om detta i Vatten & Avlopp men tänker att det nog är mer Juridik efter lite googlande.

Jag har sett att Kungsbacka kommun i sin VA-taxa tar 23110:- för kommunalt vatten till en "Bostadsenhet" och 23110:- för avlopp, alltså 46220:- om man drar in båda - och det räcker att man drar in det, oavsett vad man ska använda det till. I VA-taxan står följande (https://kungsbacka.se/download/18.77d46bc018bcc47a88a9ff8/1700236039465/Taxa för vatten och avlopp 2024.pdf):

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställd fastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Så här säger kommunen på sin websida om komplementbyggnader (https://kungsbacka.se/bygga-bo-och-...er-riva/vad-ska-du-bygga/garage-eller-carport):
"Ska du ansluta byggnaden till kommunalt vatten och avlopp behöver du göra en ansöka hos kommunens VA-avdelning. Vid anslutning betalar du en bostadsenhetsavgift. Avgiften enligt årets taxa är 46 220 kronor."

Vad jag kan se definierar de många kommuner och kommunala VA-bolag en bostadsenhet som något som har toalett och kokmöjligheter - men några använder samma skrivelse som Kungsbacka kommun.

Frågan:
Har Kungsbacka någon laglig rätt att ta ut avgift för bostadsenhet för kommunalt vatten och avlopp indraget från hus till garage eller carport?

Tilläggsfråga:
Finns det en entydig definition av bostadsenhet i någon lag? Kommunerna har väldigt liknande beskrivning bortsett från att Kungsbacka är den enda jag sett som uttryckligen säger att VA i garage elelr carport innebär avgift på 46220:-, vad är det som styr kommunerna?

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lagstödet för taxan finns i lagen om allmänna vattentjänster. Lagkravet är att taxan ska bygga på att "kostnaderna fördelas på de avgiftsskyldiga enligt vad som är skäligt och rättvist.". Det finns inget krav på att taxan enbart ska bygga på antalet bostadslägenheter. Man får således läsa taxebeslutet hos kommunen för att de om kommunen har rätt att ta ut denna avgift.

EDIT: Jag hittar inget kristallklart stöd i taxan för kommunen att ta ut den extra avgiften. Vad säger medarbetarna på kommunen, vad åberopar de i taxan som stöd?

Redigerat:
OK, men VA-taxan säger att det är en avgift per bostadsenhet - men så gott som överallt där jag försöker hitta vad definitionen av en bostadsenhet är står det att det ska finnas toalett och kokmöjligheter. Det har man väl sällan i en carport, möjligtvis i garage men om man inte har det borde inte garaget räknas som en ytterligare bostadsenhet?

T.ex Falu Energi & Vatten (https://fev.se/vatten--avlopp/pris-for-vatten-och-avlopp.html):
En bostadsenhet är ett utrymme som kan användas av ett självständigt hushåll, med åtminstone kokvrå och toalett. Exempelvis räknas en fastighet med en villa och en gäststuga (inredd med kokvrå och toalett) som två bostadsenheter. I flerbostadshus räknas varje lägenhet som en bostadsenhet.

Strömstad kommun (https://www.stromstad.se/byggabooch...ochavloppstaxa.4.b5400fe1453b28b6b71cee2.html):
Definition på en bostadsenhet är att enheten är fristående och innehåller toalett och köksutrymme/pentry/kokvrå som till exempel en villa, attefallshus, gäststuga eller hus med flera lägenheter.

Ystads kommun (https://www.ystad.se/bygg-miljo/tek...slutning-attefallshus-eller-komplementbostad/):

Ansluta attefallshus eller komplementbyggnad

Om komplementbostaden har kök eller pentry samt toalett räknas den som en bostadsenhet. Då tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan som anmälningspliktig.

Det är detta som leder till min fråga: hur kan Kungsbacka tycka att en carport eller garage ska betala en kostnad för bostadsenhet för att man kopplar vatten och avlopp för att t.ex. kunna ha ett tvättställ att tvätta av händerna efter garagepyssel?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagstödet för taxan finns i lagen om allmänna vattentjänster. Lagkravet är att taxan ska bygga på att "kostnaderna fördelas på de avgiftsskyldiga enligt vad som är skäligt och rättvist.". Det finns inget krav på att taxan enbart ska bygga på antalet bostadslägenheter. Man får således läsa taxebeslutet hos kommunen för att de om kommunen har rätt att ta ut denna avgift.

EDIT: Jag hittar inget stöd i taxan för kommunen att ta ut den extra avgiften. Vad säger medarbetarna på kommunen, vad åberopar de i taxan som stöd?
ÄR det denna lagtext alltså?
https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2006:412

Claes Sörmland
Bostadsenhet är definierat i taxan precis som du anger i trådstart:

Textutdrag som definierar begreppet "bostadsenhet" enligt svensk standard SS 21054:2020.

Sista meningen kanske ställer till det för dig? Hur stor BTA har din komplementbyggnad?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bostadsenhet är definierat i taxan:

[bild]

Sista meningen kanske ställer till det för dig?
Nja, det är hela alltet. Kan varje kommun definiera själv vad en bostadsenhet är? Jag la in länkar till andra kommuner i ett tidigare inlägg och där står uttryckligen att toalett och kokmöjlighet ska finnas för att något ska räknas som bostadsenhet. Jag förstår inte hur Kungsbacka kommun kan få till att den luddiga texten de har om bostadsenhet innebär att ett garage som inte går att bo i (t.ex. för att det inte finns toalett och kokmöjlighet) ska vara en separat bostadsenhet - för det måste vara det de menar när avgiften för carport elelr garage blir precis vad bostadsenhetsavgiften är för V & A.

Claes Sörmland
P Prosit skrev:
Nja, det är hela alltet. Kan varje kommun definiera själv vad en bostadsenhet är?
Visst kan man det eftersom det inte ges av lag. I ditt fall är det definierat av taxan som kommunen har antagit.

Men de flesta följer sannolikt nån standard som Svenskt vatten har utarbetat, alltså en samarbetsorganisation. Men det är i princip valfritt.

P Prosit skrev:
Jag förstår inte hur Kungsbacka kommun kan få till att den luddiga texten de har om bostadsenhet innebär att ett garage som inte går att bo i (t.ex. för att det inte finns toalett och kokmöjlighet) ska vara en separat bostadsenhet - för det måste vara det de menar när avgiften för carport elelr garage blir precis vad bostadsenhetsavgiften är för V & A.
Från taxan:

"I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställd fastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200tal m² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Jag läser detta som att om ditt garage har en BTA på minst 200 m² räknas som en bostadsenhet.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
I mitt fall pratar vi om ett litet enbilsgarage, byggyta <50 m2 - men jag kan inte se från informationen från deras websida att det spelar någon roll, inte heller om det är av Attefallsstorlek, det är bara frågan om att dra in vatten & avlopp som avgör avgiften (Attefallshus har samma avgift 46220:- och det verkar vara oavsett om det är ett förråd med vatten & avlopp eller faktiskt en bostad).

Claes Sörmland
P Prosit skrev:
I mitt fall pratar vi om ett litet enbilsgarage, byggyta <50 m2 - men jag kan inte se från informationen från deras websida att det spelar någon roll, inte heller om det är av Attefallsstorlek, det är bara frågan om att dra in vatten & avlopp som avgör avgiften (Attefallshus har samma avgift 46220:- och det verkar vara oavsett om det är ett förråd med vatten & avlopp eller faktiskt en bostad).
Då kan det inte röra sig om att garaget är en bostadsenhet enligt taxans definition. Det är för litet.

• Gilla
Haksav och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara påbörjade 200 m2 per byggnad?

Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det är nog en bättre läsning än den jag gjorde ovan i eftermiddagströttheten.

(Riktigt illa formulerad och svårbegriplig text som man har knåpat ihop.)

P Prosit skrev:
Kan det vara påbörjade 200 m2 per byggnad?
Så tolkar jag det också.

bråkar själv med Kungsbacka kommun men om andra grejer.Och det jag har kommit fram till är att alla kommuner har olika regler även om det står saker i boverket men det är kommunen som har tolkningsrätt.
men jag hoppas att du får rätt mot kommun för det låter helt sjukt =/

Claes Sörmland
Men nu har vi ju grävt fram att kommunen har rätt, de kan ta denna avgift enligt den taxa som de har beslutat. (Trots mina initiala läsförståelseproblem, ledsen för det.)

• Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.