Precis det här scenariot hade vi när vi sökte om bygglov för utbyggnad. Altanen var inriktad på de handlingar som vi skickade in = handläggaren informerade om att även altanen i så fall skulle ingå i bygglovet (trots att denna inte krävde lov)

Vi skickade in en ny handling med altanen bortresonerad och fick då lov endast på tillbyggnaden.

3 år senare byggde vi altanen.

Inga problem efter det

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Så här skriver min kommun om saken:
[länk]

Hur vet man vad som räknas med en altan i marknivå?
För att vara helt säker på att det blir ett trädäck som inte kräver bygglov bör du hålla dig inom 50 cm. Blir den högre börjar det behövas räcke och då kan höjden på räcket börja spela in.

Viktigt att skilja på "bygglovsbefriat", och "kräver inte bygglov", det är två olik saker.

Anna_H Anna_H skrev:
Blir [trädäcket/altanen] högre [än 50 cm] börjar det behövas räcke och då kan höjden på räcket börja spela in.
Låter som en mycket udda tolkning. Vad skulle den basera sig på?

Anna_H Anna_H skrev:
För att vara helt säker på att det blir ett trädäck som inte kräver bygglov bör du hålla dig inom 50 cm. Blir den högre börjar det behövas räcke och då kan höjden på räcket börja spela in.

Viktigt att skilja på "bygglovsbefriat", och "kräver inte bygglov", det är två olik saker.
Du blandar ihop regeln med bygglovsfritt 3,5 meter från byggnadens fasad

Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du blandar ihop regeln med bygglovsfritt 3,5 meter från byggnadens fasad
Du tänker på max 180 cm plank/vägg i samband med bygglovsbefriad skyddad uteplats inom 3,6 m från fasaden?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker på max 180 cm plank/vägg i samband med bygglovsbefriad skyddad uteplats inom 3,6 m från fasaden?
Precis

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror @Anna_H menar att om altanen/verandan/trädäcket börjar komma upp i höjd kan följdverkan bli att plank/räcke i anslutning kan kräva bygglov. Beroende på utformningen givetvis.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad hon menar är inte oklart, jag delar din tolkning där. På vilken grund hon menar att det är så är mindre uppenbart.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.