Hej,

Jag sökte nyligen mark- och bygglov för markförändringar och stödmurar. På ritningarna hade jag även med pool och trädäck eftersom det är det jag ska bygga. I tidigare konversationer sa bygglovsenheten att trädäck och pool inte krävde något bygglov.

Blev därför något förvånad när jag fick bygglovet, men att de även bedömt att altanen är lovpliktig. Här är motivationen:

Bygglov lämnas med stöd av 9 kap 31 b § plan- och bygglagen (2010:900) för uppförande av stödmurar och
trädäck. Placeringen av stödmurarna bedöms vara en liten avvikelse från detaljplanen och förenlig med
detaljplanens syfte.

Altanen bedöms vara lovpliktig, eftersom den inte uppfyller samtliga kriterier för bygglovbefriad altan.
En bygglovfri altan ska, bland annat, vara max 1,8 meter hög och ordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
och vara placerad minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering (9 kap. 4 f § plan-
och bygglagen).
Det stämmer att den sträcker sig längre ut från huset än 3.6 meter, närmare 10 meter faktiskt. Men det trodde jag bara var ett problem om den vore högre än 180cm? Den är byggd i terrasser så att högsta punkten endast är 130 cm. Avståndet till grannar är som minst 150 cm men detta har grannarna godkänt.

Det skrämmer mig lite att altanen är lovpliktig, för då kan jag inte ändra dess utförande som jag vill, om t.ex. något år?
 
Utifrån din beskrivning säger jag också att din altan är bygglovspliktig. Det medför att bygglovet ska följas när du bygger den.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Så här skriver min kommun om saken:
[länk]

Hur vet man vad som räknas med en altan i marknivå?
Kommuner brukar räkna upp till 1,2 m som marknära. Måttet kommer från ett vägledande rättsfall.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det märkligaste är ju att kommunen har fattat beslut om ett bygglov för att uppföra en altan trots att du inte har ansökt om bygglov för att uppföra denna. Kommunen saknar helt lagrum för att pröva bygglov för åtgärder som du inte har sökt bygglov för.

Samtidigt skriver du ju att altanen och pool är inritade i bygglovsansökan. Det verkar således som att du därmed har kommunicerat till kommunen att din bygglovsansökan omfattar att uppföra även dessa...

Märkligt värre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det märkligaste är ju att kommunen har fattat beslut om ett bygglov för att uppföra en altan trots att du inte har ansökt om bygglov för att uppföra denna. Kommunen saknar helt lagrum för att pröva bygglov för åtgärder som du inte har sökt bygglov för.

Samtidigt skriver du ju att altanen och pool är inritade i bygglovsansökan. Det verkar således som att du därmed har kommunicerat till kommunen att din bygglovsansökan omfattar att uppföra även dessa...

Märkligt värre.
Jag ser det inte som så märkligt. Kommunen prövar de handlingar som kommer in, och i TS ärende var ett bygglovspliktig trädäcket inritat.
TS, diskuterade du höjd av trädäck när du pratade med kommunen?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kommunen prövar de handlingar som kommer in, och i TS ärende var trädäcket inritat. TS, diskuterade du höjd av trädäck när du pratade med kommunen?
Det enda vi har diskuterat har varit murarna och ändringar av marknivåer. De sa uttryckligen vid två olika tillfällen att trädäcket inte krävde bygglov. Vid en komplettering frågade jag om jag skulle ta bort trädäcket från plan- och fasadritningar men fick då svaret att "det kan vara kvar, för det ska du ju bygga".
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Jag ser det inte som så märkligt.
Det märkliga är att att TS och kommunen inte delar förståelse av vad TS har sökt bygglov för. Normalt vet man ju vad man söker bygglov för och kommunen delar den förståelsen inför prövningen.
 
Bygg bara murarna. Få slutbesked. Bygg sen altanen.

Troligtvis kommer ingen anmäla och då lär inte kommunen ta upp ärendet. Läxan är som alltid att kommunen mår bäst när den är ovetande.
 
Claes Sörmland
O oddan skrev:
Det enda vi har diskuterat har varit murarna och ändringar av marknivåer. De sa uttryckligen vid två olika tillfällen att trädäcket inte krävde bygglov. Vid en komplettering frågade jag om jag skulle ta bort trädäcket från plan- och fasadritningar men fick då svaret att "det kan vara kvar, för det ska du ju bygga".
Det betydde nog: "Om du lämnar kvar det planerade trädäcket på ritningarna så omfattar din ansökan även delåtgärden att uppföra detta byggnadsverk och du kommer sannolikt att beviljas ett bygglov som omfattar även den delåtgärden."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om det trots allt är en altan som kräver bygglov så är det väl bara att bygga på och vara glad. Det jag vill försäkra mig om är ifall det verkligen stämmer att den är lovpliktig. Och om det inte stämmer, eventuellt överklaga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A andersda skrev:
Bygg bara murarna. Få slutbesked. Bygg sen altanen.

Troligtvis kommer ingen anmäla och då lär inte kommunen ta upp ärendet. Läxan är som alltid att kommunen mår bäst när den är ovetande.
Varför inte bara bygga altanen som en del av genomförande av bygglovet? Uppförande är ju nu per definition en del av åtgärden som kommunen har beviljat bygglov för. Bara att köra på.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Jag sökte nyligen mark- och bygglov för markförändringar och stödmurar. På ritningarna hade jag även med pool och trädäck eftersom det är det jag ska bygga. I tidigare konversationer sa bygglovsenheten att trädäck och pool inte krävde något bygglov.

Blev därför något förvånad när jag fick bygglovet, men att de även bedömt att altanen är lovpliktig. Här är motivationen:



Det stämmer att den sträcker sig längre ut från huset än 3.6 meter, närmare 10 meter faktiskt. Men det trodde jag bara var ett problem om den vore högre än 180cm? Den är byggd i terrasser så att högsta punkten endast är 130 cm. Avståndet till grannar är som minst 150 cm men detta har grannarna godkänt.

Det skrämmer mig lite att altanen är lovpliktig, för då kan jag inte ändra dess utförande som jag vill, om t.ex. något år?
Vad ska du ändra?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oddan skrev:
Om det trots allt är en altan som kräver bygglov så är det väl bara att bygga på och vara glad. Det jag vill försäkra mig om är ifall det verkligen stämmer att den är lovpliktig. Och om det inte stämmer, eventuellt överklaga.
Du kan bara få veta detta vid en tillsynsprövning. Och en sådan kommer aldrig att bli aktuell eftersom du har bygglov för att åtgärden att uppföra den. Först den dag du ändrar på den så kan någon anmäla dig och ett tillsynsärende öppnas. Du kan också anmäla dig själv (om du har för mycket fritid). Nu tar byggnadsnämnden ställning till om din ändring var bygglovspliktig och finner nämnden det så kan du överklaga beslutet om att påföra dig byggsanktionsavgift och ett rättelseföreläggande.

Möjligen kan du överklaga det beviljade bygglovet. Men jag tror du går bet på detta eftersom det inte har gått dig emot. Du har ju fått lov att bygga det som du ansökte om.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Det finns väl inget problem här i praktiken? Mer grävande ger bara mer huvudvärk
Bygg och var glad? Ska du ändra nåt på altanen sen så gör bara det. Blir du anmäld och får krav på att återställa altanen..... Jag har svårt att förstå vem som skulle kräva det....🤔
 
  • Gilla
oddan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.