40 417 läst · 76 svar
40k läst
76 svar
Kommunalt VA dras genom våran tomt utan våran vetskap.
Detta är ett brott!thomasse skrev:Upptäckte idag vid besök av våran tomt att Entreprenadföretaget har startat med grävningen för de 10 avstyckade tomterna, varvid vi äger en av tomterna, intressant nog så verkar det ha hänt mest på våran tomt.
Upptäcker då att dom planerar att dra det gemensamma VA in till området genom våran tomt på en sträcka av 36meter, där man grävt upp 2m brett och 2m djupt.
Och det har dom gjort just där vårat garage ska stå, (komplementbyggnad 1m från tomtgräns) så detta rör kommer ligga rakt under garaget ca 8meter.
Rent spontant så känns det som att dessa ledningar är något man ska kunna gräva upp och kontrollera om det blir problem, samt att en massa servitut ska till på våran tomt, det har vi inte givit något godkännande till alls.
Hur ser vi till att det blir rätt gjort? Kan vi slippa att ha detta draget genom våran tomt?
Egenmäktigt förfarande!
Kontakta kommunen och säg att ni överväger polisanmälan och att ni kräver att de lägger om dragningen!
Om kommunen vill ha servitut så är det ett stort framtida fel i er fastighet!
Kräv att kommunen om de insisterar på dragningen skriver in i servitutet att de ska betala byggnaden av garaget och alla kostnader som kan kopplas till ledningsdragningen och inskränkningen i er fastighet!
Om de inte går med på detta måste de lägga om ledningen eller lösa in er fastighet samt betala skadestånd för egenmäktigt förfarande
https://www.byggahus.se/forum/threa...utan-varan-vetskap.356994/page-3#post-3462576B byggarätt skrev:Detta är ett brott!
Egenmäktigt förfarande!
Kontakta kommunen och säg att ni överväger polisanmälan och att ni kräver att de lägger om dragningen!
Kräv att kommunen om de insisterar på dragningen skriver in i servitutet att de ska betala byggnaden av garaget och alla kostnader som kan kopplas till ledningsdragningen och inskränkningen i er fastighet!
Om de inte går med på detta måste de lägga om ledningen eller lösa in er fastighet samt betala skadestånd för egenmäktigt förfarande
B b8q skrev:
Skapade själv ett officialservitut för ca fem år sedan då jag beslutat att sälja skogsfastigheten vid sommarstugan. Då jag då ägde båda fastigheterna så var det en snabb affär med lantmätarn, skickade in en kartbild och en beskrivning av servitutet samt betalade 750kr. Sedan var det klart på nån vecka. Varken dyrt eller krångligt.
Vad bra att Lantmäteriet överraskar positivt genom att vara både snabba och billiga, det hade jag inte trott, faktiskt!Cheesen skrev:Skapade själv ett officialservitut för ca fem år sedan då jag beslutat att sälja skogsfastigheten vid sommarstugan. Då jag då ägde båda fastigheterna så var det en snabb affär med lantmätarn, skickade in en kartbild och en beskrivning av servitutet samt betalade 750kr. Sedan var det klart på nån vecka. Varken dyrt eller krångligt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Då var det ett avtalsservitut, inte ett officialservitut. Och de registreras bara, inte handläggs av lantmätare.Cheesen skrev:Skapade själv ett officialservitut för ca fem år sedan då jag beslutat att sälja skogsfastigheten vid sommarstugan. Då jag då ägde båda fastigheterna så var det en snabb affär med lantmätarn, skickade in en kartbild och en beskrivning av servitutet samt betalade 750kr. Sedan var det klart på nån vecka. Varken dyrt eller krångligt.
Har du läst tråden?B byggarätt skrev:Detta är ett brott!
Egenmäktigt förfarande!
Det är inte kommunen som gräver. De som gräver flyttar ledningen. Visst blev det fel, men de rättar felet. Återställer de bara diket så har inte TS drabbats. Uppenbarligen missade säljaren att belägga fastigheten med ett servitut innan försäljningen. Hanteringen när TS protesterade vad definitivt inte snygg, men nu är det ju löst.
Både jag och frun är nöjda med flytten av ledningen, hoppas bara att marken inte sjunker ihop där nu som sagt, då får vi gå på entreprenadfirman igen.
Annars så vill vi inte ta det vidare, dom ska ändå göra våran grund till huset och garaget, så vi vill ha en bra relation där.
Någon fråga om U markeringar på tomten, det finns inte.
Jag ringde självklart till dom som grävde direkt, innan jag lade upp tråden här, men fick då som svar att man brukar alltid dra i tomtgräns. Så jag sökte runt på nätet och hittade att man oftast har ledningsgator för denna typ av stam, då tänkte jag söka lite mer här.
Annars så vill vi inte ta det vidare, dom ska ändå göra våran grund till huset och garaget, så vi vill ha en bra relation där.
Någon fråga om U markeringar på tomten, det finns inte.
Jag ringde självklart till dom som grävde direkt, innan jag lade upp tråden här, men fick då som svar att man brukar alltid dra i tomtgräns. Så jag sökte runt på nätet och hittade att man oftast har ledningsgator för denna typ av stam, då tänkte jag söka lite mer här.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Fast när de fortsätter att gräva trots att fastighetsägaren gjort klart för grävaren att det inte finns servitut eller annan rätt för ledningen. Då sker den fortsatta grävningen med uppsåt. Det är skadegörelse och egenmäktigt förfarande. Iom. uppsptet så är det kriminellt.D Daniel 109 skrev:Har du läst tråden?
Det är inte kommunen som gräver. De som gräver flyttar ledningen. Visst blev det fel, men de rättar felet. Återställer de bara diket så har inte TS drabbats. Uppenbarligen missade säljaren att belägga fastigheten med ett servitut innan försäljningen. Hanteringen när TS protesterade vad definitivt inte snygg, men nu är det ju löst.
Jag skulle vara väldigt tveksam att låta kriminella bygga min grund.
Kolla bara upp vilka regler som gäller rörande bebyggelse i närhet av ledningen. Kommunens regler kan i teorin göra att ni blir av med möjligheten att bygga ert garage om ni har otur. 2m är precis på gränsen, men ni borde klara er med detta. Men dubbelkolla för säkerhets skull!!!thomasse skrev:Idag finns det nyheter i ärendet, efter att ha varit i kontakt med kommunen, entreprenadfirman, exploaterings ansvariga och mäklaren av tomten, så har följande hänt.
Telefonsamtal 1 med entreprenadfirman var att men det här var beställt långt innan ni köpte tomten, vi gör bara det som står i beställningen.
Telefonsamtal 2 med kommunen, var att så där får dom inte göra om ni har lagfart och det inte finns några servitut, men att dom inte kunde göra mera, och vi har inte fått in papper på hur dom dragit huvudstammen det väntar vi på.
Telefonsamtal 3 med entreprenadfirman igen, vi måste ju göra jobbet, det finns ju inte trådlöst vatten och avlopp. (skön kommentar?) vi fortsätter att gräva tills vi hör något annat från våran beställare.
Telefonsamtal 4 med entreprenadfirmans VD. Det går inte att dra röret på annat sätt, vi har fått i uppdrag att dra den där, om du vill ändra beslutet så måste du prata med säljaren av tomten, arbetet fortlöper.
(här blev jag lite irriterad att man inte lyssnar, så sa att vi är lagfarna ägare av tomten och allt arbete på den upphör omedelbart, annars är det en brottslig handling)
Ringer mäklaren av tomten, som ringer säljarens projektör, går nog 1tim sedan tar jag reda på projektören och ringer själv, hon var på väg in i möte men hade hört om det hela, och skulle ringa upp.
20min senare ringer entreprenadfirmans VD upp och sa att man flyttar ledningen 2m in på grannens tomt (tydligen osåld tomt ännu)
Jag tyckte det löste sig på bästa sätt, men att man ska behöva stå på sig och säga ifrån på skarpen?
Supertack alla för erat engagemang
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Det där md marken. Om de bara fyller igen diket, så kommer det att sjunka. Och det kan fortsätta sjunka i flera år. Blanda in din KA nu direkt.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
TS bör kräva att de packar återfyllnadsmassorna och är det lera, kräv nya massor för lera går inte packa.
Finns inget att vinna att polisanmäla som jag ser det.
Finns inget att vinna att polisanmäla som jag ser det.
Redigerat av moderator:
Bästa svaret
När en exploatör bygger ett område så köper de normalt sett in allt arbete, inklusive att de lägger ned VA, el, bredband mm. De söker också bygglov, marklov och ritar in allt på ritningarna. Kommunen säger normalt sett bara tack och låter exploatören sälja vidare tomterna efter att de gjort allt.
Många gånger så ställer inte ens kommunen krav på att VA skall dras på något särskilt ställe utan det är upp till exploatören att rapportera in hur de har gjort i efterhand (och få godkänt i efterhand). Exploatören lägger upp en skiss på hur de har tänkt göra och kommunen säger typ "det blir bra, rapportera tillbaka mer detaljerat när ni är klara".
I detta fallet verkar de ha glömt att rita in VA på tomtkartorna och har sedan sålt några av tomterna. Det innebär inte att de inte har ritat in VA på översiktskartan som är det enda kommunen tittar noggrant på, så det är nog ett ärligt misstag där flera (exploatör, kommunens byggnadskontor och entreprenör åtminstone) har missat att kolla så att allt material stämmer.
Många gånger så ställer inte ens kommunen krav på att VA skall dras på något särskilt ställe utan det är upp till exploatören att rapportera in hur de har gjort i efterhand (och få godkänt i efterhand). Exploatören lägger upp en skiss på hur de har tänkt göra och kommunen säger typ "det blir bra, rapportera tillbaka mer detaljerat när ni är klara".
I detta fallet verkar de ha glömt att rita in VA på tomtkartorna och har sedan sålt några av tomterna. Det innebär inte att de inte har ritat in VA på översiktskartan som är det enda kommunen tittar noggrant på, så det är nog ett ärligt misstag där flera (exploatör, kommunens byggnadskontor och entreprenör åtminstone) har missat att kolla så att allt material stämmer.
pacman42 skrev:När en exploatör bygger ett område så köper de normalt sett in allt arbete, inklusive att de lägger ned VA, el, bredband mm. De söker också bygglov, marklov och ritar in allt på ritningarna. Kommunen säger normalt sett bara tack och låter exploatören sälja vidare tomterna efter att de gjort allt.
Det här stämmer väldigt bra in på vad vi har fått på förklaringen av ent/kommun/projektören.
Man har missat att ge sig själv servitut, sålt tomten, och vi har fått bygglov innan dom började gräva.
Skulle inte kalla det maffiametoder, lite klassik det löser sig mentalitet möjligtvis.
Ska höra med dom så marken packas rätt. Tack igen.
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 48 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 48 inlägg
Lite sent att svar nu kanske, säkert har du redan fått bra svar från felra här i forumet. IOm jag få försöka sammanfatta situationen så :
1) Om du inte redan har servitut på tomten och /eller en detaljplan som föreskriver förläggnignen av VA på din tomt weller att det går att tolka så så har du rätten på din sida.
2) Det är kommunen som ska börja processen med att skriva servitut med dig som fastighetsägare. Servitutet kommer med en prislapp för kommunen dvs du vill ha betalt för intrånget samt det faktum att du inte kan nyttja den del av din tomt där ledningarna finns i framtiden. denna prislapp är ri regler pinsamt låg, räkna emd kanske runt sammanlagt 10.000 kr totalt. Kommunens nyttjanderätt avser nornmalt sett ledningarnas läge + ertt arbetsområde på kanske 6 meter sammanlagt, dvs 3 meter om vardera sida av rören (inom dettta områpde får du inte uppföra byggnader osv).
3) I diskussionen med kommunen är du i slutändan i en knepig sists eftersom kommunen alltid har vissa ess i rockärmen som dom kan dra fram. Ett av dom är att "Söka ledningsrätt hos lantmäteriet (LM) . En dyr och långsam historia för kommunen dock (räkna med åtskilliga 100 tusen kr samt 1,5 års handläggningstid.). Kommunen har allt att vinna på att komma överens med dig.
4) Om det nu äår så att dessa tomter ska exploateras av en och samma byggare så kan det absolut vara så att frågan kring ledningsförläggning ligger hos byggaren. Men isåfall mest för anslutningsrör till de enskilda fastigheterna till anslutningspunkterna skulle jag tro. Om det gäller utbyggnad av själva stamnätet så är det kommunen som är din motpart.
5) som flera har skrivit , kontakta kommunen och va-avdelningen snarast. här har det ju uppenbart skett ett fel. Kom överens om en tidsrymd att åtgärda felet och återställa marken. Om dom inte gör detta så polisanmäl och gör klart för kommunen att dom kommer att få jobba i uppförsbacke med dig i fortsättningen och söka ledningsrätt (vilket alltså kommer kosta kommunen hundratals tusen kr) om dom ens tänker tanken på att nyttja din tomt.
1) Om du inte redan har servitut på tomten och /eller en detaljplan som föreskriver förläggnignen av VA på din tomt weller att det går att tolka så så har du rätten på din sida.
2) Det är kommunen som ska börja processen med att skriva servitut med dig som fastighetsägare. Servitutet kommer med en prislapp för kommunen dvs du vill ha betalt för intrånget samt det faktum att du inte kan nyttja den del av din tomt där ledningarna finns i framtiden. denna prislapp är ri regler pinsamt låg, räkna emd kanske runt sammanlagt 10.000 kr totalt. Kommunens nyttjanderätt avser nornmalt sett ledningarnas läge + ertt arbetsområde på kanske 6 meter sammanlagt, dvs 3 meter om vardera sida av rören (inom dettta områpde får du inte uppföra byggnader osv).
3) I diskussionen med kommunen är du i slutändan i en knepig sists eftersom kommunen alltid har vissa ess i rockärmen som dom kan dra fram. Ett av dom är att "Söka ledningsrätt hos lantmäteriet (LM) . En dyr och långsam historia för kommunen dock (räkna med åtskilliga 100 tusen kr samt 1,5 års handläggningstid.). Kommunen har allt att vinna på att komma överens med dig.
4) Om det nu äår så att dessa tomter ska exploateras av en och samma byggare så kan det absolut vara så att frågan kring ledningsförläggning ligger hos byggaren. Men isåfall mest för anslutningsrör till de enskilda fastigheterna till anslutningspunkterna skulle jag tro. Om det gäller utbyggnad av själva stamnätet så är det kommunen som är din motpart.
5) som flera har skrivit , kontakta kommunen och va-avdelningen snarast. här har det ju uppenbart skett ett fel. Kom överens om en tidsrymd att åtgärda felet och återställa marken. Om dom inte gör detta så polisanmäl och gör klart för kommunen att dom kommer att få jobba i uppförsbacke med dig i fortsättningen och söka ledningsrätt (vilket alltså kommer kosta kommunen hundratals tusen kr) om dom ens tänker tanken på att nyttja din tomt.