I min kommun har man i regel utgått ifrån medelmarknivån.
Så byggs husen och även mitt, dvs en sida får vara högre om andra är lägre än maximalt tillåten byggnadshöjd.

Jag trodde tidigare att detta var standard, men det kanske är ovanligt?

C
Huddingebo Huddingebo skrev:
I min kommun har man i regel utgått ifrån medelmarknivån.
Det är inte så mycket marknivån det handlar om här. Normalt anses byggnadshöjden motsvara ungefär takfotens höjd, men i detta fall ansågs det att det är gaveln (som i detta fall är parallell med husets långsida) som avgör höjden. Vilket gör att byggnadshöjden istället motsvarar ungefär nockhöjden, och vips blev huset dubbelt så högt.

Fast man mäter väl ändå höjden från marken.

Jo självklart (fast även detta om vilken marknivå som skall gälla, är en vetenskap i sig själv). Men i det här fallet handlar det om man skall mäta höjden på gavel (upp till nock), eller på en sida som har takfot, där man alltså bara mäter ungefär takfotshöjden.

Reglerna runt hur man skall välja sida för mätningen är komplicerade, och det finns stort utrymme för tyckande och feltolkningar. Eller dvs. om man vänder huset så att ingen gavel syns från gatan, eller annan allmän plats, så blir det inte så komplicerat. och skall mana vara riktigt säker, så skall huset helst ligga typ 10m från gatan, för i vissa fall skall man använda gatans höjd som marknivå, istället för nivån runt huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.