T Tossegubbe skrev:
Fast att matkontot gått upp ett par tusenlappar i månaden och ngn tusing till på div känns som växelpengar jämnfört med att ha lån på 5-10milj som skall räntas och den delen är helt självvald, ingen tvingar folk att bygga nytt med lånade pengar. Jag bor strax utanför en storstad och här får man ett vettigt hus för 1.5milj 12min bilväg från tätorten.
Väljer man att "måla in sig i hörnet" med hög belåning, hus utan möjlighet till vedeldning osv så tycker jag inte man kan komma och klaga när verkligheten kommer ikapp sen.
Om man vant sig med att alltid luncha ute, åka på resor sommar som vinter, inte kolla priset när man handlar, köpa märkeskläder till sig själv och familjen, köra en nyare leasingbil i 600.000kr klassen... Då rullar pengarna på ganska fort.

Tycker vi är rätt sansade mot många andra i vad vi unnar oss, har hyfsat höga lån, ändå är det "annat" som äter mer än boendet. Om el, matköp, lunch och bil ökat 30% så blir det endel hur man än räknar. Och vissa saker har ökat mer än 30%.

(nu har vi inte lån på 10MSEK ska tilläggas utan bra mycket mindre)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Lever med talesättet att inflationen hjälper oss att urholka lånet.
Det är iofs sant. Så när vi kommer ur den nuvarande "downperioden" så kommer alla högbelånade att ha fått en avsevärd del av huset "gratis". Men innan lönerna hinner ifatt den nuvarande inflationen så blir det givetvis svettigt.
P Pligg85 skrev:
Denna generation gör allt för att maxa belåningen och undvika eller hitta sätt att slippa amortera.
Det där är ett lite tråkigt svepande uttryck. Det är knappast så att (de flesta ) väljer att högbelåna sig. Det är en effekt av att vi har en så monumental obalans mellan tillgång efterfrågan på bostadsmarknaden. I storstadsregionerna har en ung familj med någorlunda normal lön, idag inget alternativ till att maxa sin skuldsättning, om de överhuvudtaget skall få någonstans att bo. Såvida man inte accepterar att pendla 4 - 5h per dag.

Min dotter med familj flyttar nu från Stockholm till en mindre stad. De arbetar båda inom vårdsektorn, högutbildade, men inte läkare. De inser att med den löneutveckling de har, så är det omöjligt att få ett bra boende i Stockholm. De flyttar till en mindre stad, men inte avfolkningsbygd. Där kan de få en villa i centralt läge på 200 kvm för samma pris som deras nuvarande fina 2a i förort. Och fullt så stor tänker de inte köpa. Men de behöver något större för familjen växer. Ca 2h från Stockholm.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är iofs sant. Så när vi kommer ur den nuvarande "downperioden" så kommer alla högbelånade att ha fått en avsevärd del av huset "gratis". Men innan lönerna hinner ifatt den nuvarande inflationen så blir det givetvis svettigt.


Det där är ett lite tråkigt svepande uttryck. Det är knappast så att (de flesta ) väljer att högbelåna sig. Det är en effekt av att vi har en så monumental obalans mellan tillgång efterfrågan på bostadsmarknaden. I storstadsregionerna har en ung familj med någorlunda normal lön, idag inget alternativ till att maxa sin skuldsättning, om de överhuvudtaget skall få någonstans att bo. Såvida man inte accepterar att pendla 4 - 5h per dag.

Min dotter med familj flyttar nu från Stockholm till en mindre stad. De arbetar båda inom vårdsektorn, högutbildade, men inte läkare. De inser att med den löneutveckling de har, så är det omöjligt att få ett bra boende i Stockholm. De flyttar till en mindre stad, men inte avfolkningsbygd. Där kan de få en villa i centralt läge på 200 kvm för samma pris som deras nuvarande fina 2a i förort. Och fullt så stor tänker de inte köpa. Men de behöver något större för familjen växer. Ca 2h från Stockholm.
Klok dotter.
Fler skulle byta ut Stockholmslivet till ett sundare leverne. Kostnadsläget Stockholm med flera storstäder är inte sunt. Tanken att byta storstadsliv mot mer jordnära livsföring är helt rätt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är iofs sant. Så när vi kommer ur den nuvarande "downperioden" så kommer alla högbelånade att ha fått en avsevärd del av huset "gratis". Men innan lönerna hinner ifatt den nuvarande inflationen så blir det givetvis svettigt.


Det där är ett lite tråkigt svepande uttryck. Det är knappast så att (de flesta ) väljer att högbelåna sig. Det är en effekt av att vi har en så monumental obalans mellan tillgång efterfrågan på bostadsmarknaden. I storstadsregionerna har en ung familj med någorlunda normal lön, idag inget alternativ till att maxa sin skuldsättning, om de överhuvudtaget skall få någonstans att bo. Såvida man inte accepterar att pendla 4 - 5h per dag.

Min dotter med familj flyttar nu från Stockholm till en mindre stad. De arbetar båda inom vårdsektorn, högutbildade, men inte läkare. De inser att med den löneutveckling de har, så är det omöjligt att få ett bra boende i Stockholm. De flyttar till en mindre stad, men inte avfolkningsbygd. Där kan de få en villa i centralt läge på 200 kvm för samma pris som deras nuvarande fina 2a i förort. Och fullt så stor tänker de inte köpa. Men de behöver något större för familjen växer. Ca 2h från Stockholm.
Det verkar som ett vettigt val. Och den typen av jobb kommer sannolikt finnas kvar på smårorter oavsett konjunktur.

Många säger att sthlm är så bra löner, men det gäller nog långtifrån alla yrken...

Alternativet är ju som sagt att fortsätta betala ränta och amortera och låta inflationen äta upp lånet, men det går ju bara om man har jobbet kvar och får löneökningar i paritet med inflationen. Och tyvärr tror jag att fack, stora företag och riksbanken försöker motverka all kompensation i lön. Här är nog vinnarna de i små företag som inte blir av med jobbet. Det är nog lite av ett turspel framöver. De som höjer lönen och kan köpa och sälja vid rätt tidpunkt kan komma att göra riktigt bra affärer. Tyvärr är det ju generationer som drabbas av motsatsen.
 
K
B Bernt Ö97 skrev:
Klok dotter.
Fler skulle byta ut Stockholmslivet till ett sundare leverne. Kostnadsläget Stockholm med flera storstäder är inte sunt. Tanken att byta storstadsliv mot mer jordnära livsföring är helt rätt.
Klok o klok, hon är så illa tvungen om familjen växer.
 
H hempularen skrev:
Det är iofs sant. Så när vi kommer ur den nuvarande "downperioden" så kommer alla högbelånade att ha fått en avsevärd del av huset "gratis". Men innan lönerna hinner ifatt den nuvarande inflationen så blir det givetvis svettigt..
Nja, vill inte kalla det gratis. Man betalar ju för det nu i form av räntebetalningar.

Det tar nog sin tid innan lönerna ”hinner ifatt” inflationen om vi pratar bolån. Även om vi pratar löneökningar på 10 % så dröjer det rätt länge innan man kommer ikapp ökade räntekostnader på flera hundra procent, vilket vi sett nu.

Säg att man tjänar 40 000 per månad, en bra lön för de flesta. Löneökning på 10 % ger vad då, drygt 2 000 efter skatt. Hjälper inte långt om räntekostnaden gått från säg 5 000 per månad till 15 000 per månad.

Sen kan det mycket väl vara en bra affär i längden. Det man ska jämföra med är väl om man i stället kan investera ett belopp som motsvarar räntekostnaden, och sen se vem som har mest efter X antal år.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B b8q skrev:
En Hyundai i20 eller i30 kanske?
[länk]
Tack !
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det verkar som ett vettigt val. Och den typen av jobb kommer sannolikt finnas kvar på smårorter oavsett konjunktur.

Många säger att sthlm är så bra löner, men det gäller nog långtifrån alla yrken...

Alternativet är ju som sagt att fortsätta betala ränta och amortera och låta inflationen äta upp lånet, men det går ju bara om man har jobbet kvar och får löneökningar i paritet med inflationen. Och tyvärr tror jag att fack, stora företag och riksbanken försöker motverka all kompensation i lön. Här är nog vinnarna de i små företag som inte blir av med jobbet. Det är nog lite av ett turspel framöver. De som höjer lönen och kan köpa och sälja vid rätt tidpunkt kan komma att göra riktigt bra affärer. Tyvärr är det ju generationer som drabbas av motsatsen.
Nu tror jag inte att bara flytta är ett alternativ för alla, vi har tex familj och vänner i Stockholm med omnejd. Det här är nog fallet för dom flesta som bor på en ort, man kan inte bara välja helt utifrån vart priserna är bäst och att det är en hyggligt stor ort där man kan bo. Skulle aldrig tex kunna tänka mig att flytta till tex Eskilstuna eller Gävle bara för att kunna bo billigare men i gengäld ha 1,5-2 timmar i bil enkel resa för att hälsa på bekanta.
 
L Liljeros skrev:
Nu tror jag inte att bara flytta är ett alternativ för alla, vi har tex familj och vänner i Stockholm med omnejd. Det här är nog fallet för dom flesta som bor på en ort, man kan inte bara välja helt utifrån vart priserna är bäst och att det är en hyggligt stor ort där man kan bo. Skulle aldrig tex kunna tänka mig att flytta till tex Eskilstuna eller Gävle bara för att kunna bo billigare men i gengäld ha 1,5-2 timmar i bil enkel resa för att hälsa på bekanta.
Så är det absolut, och om då inte lönen räcker till nuvarande boende så får man antingen spara in på andra utgifter eller flytta till ett mindre boende. Men OM man vill flytta och kanske har vänner på annat håll också så öppnas ju den möjligheten. Sen vet jag inte hur sthlms priser mot priser i större städer i hyfsat attraktiva delar av landet står sig mot varanda. Min känsla är att dessa städer haft en rejäl prisuppgång också men kanske inte kommer falla lika mycket.

Själv tror jag riktigt attraktiva objekt inte kommer falla lika mycket, även om de är dyra - helt enkelt för att de som normalt köper dessa handlar inte med en majoritet lånade pengar (om de gör de har de andra pengar som ger bättre avkastning som motvikt). Likaså tror jag inte hus på mindre orter kommer falla lika mycket, helt enkelt för att där är man närmare vad alternativkostnad (bygga nytt eller hyra) är och det finns så att säga inget billigare att flytta till. Men halvstora städer och svenssonområden i storstäder där medelinkomsten ska betala en 75% belåningsgrad och det finns hundratusentals "likvärdiga" hus... Där tror iallafall jag det kommer synas först... Men, det är ju min lekmanna gissning, troligen finns både statistik och mäklare som jobbar med detta dagarna i ända som vet bättre. Om man har en lön och belåning som gör att man vid "lite till" räntehöjning måste sälja, då är det nog lika bra ta tjuren vid hornen och sälja nu. För det blir trängre i dörren om räntan går upp lite till och när bundna lån sätts om till nya räntor. Har man marginal att "härda ut" ett par år och vill bo där man gör är det nog det bästa alternativet.
 
L Liljeros skrev:
Nu tror jag inte att bara flytta är ett alternativ för alla, vi har tex familj och vänner i Stockholm med omnejd. Det här är nog fallet för dom flesta som bor på en ort, man kan inte bara välja helt utifrån vart priserna är bäst och att det är en hyggligt stor ort där man kan bo. Skulle aldrig tex kunna tänka mig att flytta till tex Eskilstuna eller Gävle bara för att kunna bo billigare men i gengäld ha 1,5-2 timmar i bil enkel resa för att hälsa på bekanta.
Nej, det är klart man inte skall behöva flytta från sin hemort. Det är ju därför landsortskommuner överför medel till stortstäderna så att människor skall kunna bo kvar även där det inte är gångbart "på egna meriter" så att säga. Hela Sverige skall leva!

Eller var det tvärtom... 🤔
 
joakim_j joakim_j skrev:
Nej, det är klart man inte skall behöva flytta från sin hemort. Det är ju därför landsortskommuner överför medel till stortstäderna så att människor skall kunna bo kvar även där det inte är gångbart "på egna meriter" så att säga. Hela Sverige skall leva!

Eller var det tvärtom... 🤔
Nej, det är inte tvärtom, tyvärr. Landsbygdskommuner sponsrar storstadskommuner med stora mängder billig mat, el och värme, gratis gymnasieutbildad arbetskraft, statliga skattepengar till enorma infrastrukturprojekt som landsbygden inte har någon som helst nytta av, en massa statliga jobb. Och så vidare. Vad gäller rikets tredje största stad betalar vi dessutom kommunalt utjämningsbidrag i mängder.

För att återgå till ämnet:
Jag tror den av somliga hett önskade prisökningen på bostäder ligger långt fram i tiden. När räntan var låg var också pengar billiga, vilket lade grunden till den inflation man gärna skyller Rysslands anfallskrig för, fast den egentligen kommer från de massiva prisökningarna på bostadsmarknaden och börsen.
Nu är räntan högre och pengar inte lika billiga att låna längre. Klart priserna gått ner!
Förmodligen kommer vi se ytterligare nergångar. Det ligger drösvis med osålda bostäder på Hemnet och Booli, och dessa ser inte ut att bli sålda vid nuvarande prisnivå. Antagligen måste berörda ägare sänka priserna för att någon ska ha möjlighet att köpa med nuvarande lägre nivå på lånelöften. Inflationen har ökat svenskarnas levnadskostnader, vilket ihop med den höjda räntan minskar möjligheten att låna pengar till bostadsköp. När priserna sjunker får en högt belånad säljare som TS inte heller med sig någon vidare kontantinsats in i nästa affär.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Utbudet inför höst och efter sommaren börjar öka på Hemnet nu.
Jag har sett flera objekt där senaste förvärv var 2021 dvs när priserna var nästan på topp och där nu säljarna har lagt upp för det priset som betalades då. Flera av dessa har haft höga pantbrevsbelopp så oklart om det är ökade kostnader eller annan anledning till att objekten säljs så kort efter inflytt.

Det kanske ändå är värt att försöka för TS och bättre fall förlusten minimeras till ett par hundra tkr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Utbudet inför höst och efter sommaren börjar öka på Hemnet nu.
Jag har sett flera objekt där senaste förvärv var 2021 dvs när priserna var nästan på topp och där nu säljarna har lagt upp för det priset som betalades då. Flera av dessa har haft höga pantbrevsbelopp så oklart om det är ökade kostnader eller annan anledning till att objekten säljs så kort efter inflytt.

Det kanske ändå är värt att försöka för TS och bättre fall förlusten minimeras till ett par hundra tkr.
Javisst, det kostar inte så mycket att försöka sälja med en mindre förlust. Om TS har ett hus som sticker ut lite i mängden kanske det går att hitta en köpare till ett hyggligt pris utan att ta en förlust på 1 mkr i baken...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
I min kommun har faktiskt priserna ökat med 7% senaste 3 månaderna på villor. Samtidigt som det i grannorten 4 mil bort sjunkit på samma period med 10%…

Sen är det såklart att mycket står stilla. Så statistiken kanske är lite missvisande.

Men jag tro också att vi kommer se att prisnedgångarna kommer se lite olika ut.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Utbudet inför höst och efter sommaren börjar öka på Hemnet nu.
Jag har sett flera objekt där senaste förvärv var 2021 dvs när priserna var nästan på topp och där nu säljarna har lagt upp för det priset som betalades då. Flera av dessa har haft höga pantbrevsbelopp så oklart om det är ökade kostnader eller annan anledning till att objekten säljs så kort efter inflytt.

Det kanske ändå är värt att försöka för TS och bättre fall förlusten minimeras till ett par hundra tkr.
Gäller bara att hitta en mäklare som också tror på priset, då mäklarna tar betalt vid affär är dom inte så intresserade av att ingå avtal med en kund som bara vill testa och dessutom till ett pris som marknaden inte riktigt motiverar...
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.