Vi är mitt i en renovering där vi blandannat plockat bort ett sänkt innertak. Frånluftsdonet i köket satt med en 90 graders anslutning/böj som gjorde att det kom ut ur det sänkta innertaket.

Nu behöver vi ta bort böjen och göra så att frånluftsdonet kommer rakt ut genom väggen istället.
Föreningen är ok med ändring givet att ventilationsfirma intygar att luftflödet inte försämras.

Pga en felmiss i mätning så inser vi nu att det kommer bli ganska tight...Vi hade tänkt att ha frånluftsdonet ovanför väggskåpen men det finns just nu bara 154mm att tillgå. Frånluftsdonet är 125mm i diameter.
Vad tror ni, kommer det finnas plats att göra OVK? Om man centrar frånluftsdonet mellan väggskåp och tak är det endast 14.5mm från överkant på frånluftsdon till taket.

Om inte, hur mycket plats kan det behövas vara ovanför? Vill helst inte behöva sänka alla bänkskåp :(

3D-modell av köksskåp med frånluftsdon, visar begränsat utrymme med måttangivelser för placering mellan skåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Vi har en takanslutning som är 13-14 cm hög och det är 12-13 mm från överkanten av takanslutningen till ovankant av hålet och därmed bara några enstaka mm mellan taket och kanten av ventilen. Köket är 20 år gammalt så det har varit flera OVK under tiden. Så vitt jag minns så är tratten tunn så det behövs bara 1-2 mm för att få dit den.

BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en takanslutning som är 13-14 cm hög och det är 12-13 mm från överkanten av takanslutningen till ovankant av hålet och därmed bara några enstaka mm mellan taket och kanten av ventilen. Köket är 20 år gammalt så det har varit flera OVK under tiden. Så vitt jag minns så är tratten tunn så det behövs bara 1-2 mm för att få dit den.
Puh, då hoppas jag att det funkar for oss med :) Stort tack för bekräftelse!

A aabbcc skrev:
Puh, då hoppas jag att det funkar for oss med :) Stort tack för bekräftelse!
Går också att mäta luftflödet i donet med en sådan här, då behöver man bara komma åt donet. Så du kan vara lugn.
Mätning av luftflöde i ventil med digital mätare och sond.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

oskar.valta oskar.valta skrev:
Går också att mäta luftflödet i donet med en sådan här, då behöver man bara komma åt donet. Så du kan vara lugn.
[bild]
Toppen, nu kan jag sova bättre :)

• Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.