Nästan lite ånger på att vi inte valde Epoq helt och hållet - Ikeas Nexusluckor är INTE fina i finishen.
Ohyvlade, oslipade kantlister
Dålig lack - flammig och andra konstiga märken och kanter i lacken
Gropar i laminatet - bitar ur
Pust!

Det är nog ca 95% som är fula på ett eller annat sätt :|
Alla luckorna är gjorda på en Ungersk fabrik.
Jag kollade igen häromdan på utställningsluckan på IKEA och den såg bra ut jämfört med dom jag fått.
Så jag ska ta med ett representativt urval och visa upp på kundtjänst.
Vi får se vad dom säger.

Annars ser kombinationen Nexus/Ulriksdal och Epoq bra ut färgmässigt. Lite mer liv i Epoqs täcksidor än Nexus. Förmodligen därför Epoq har använt bredare fanerbitar än Ikea, men inget som stör.
 
Vi är nöjda med våra luckor från Epoq. Över lag mycket fina. Finns enstaka gropar i fanéren och någon missfärgning på en luckas kantlist. Kantlisterna är annars mycket fina.

Ikea brukar ju vara ganska tillåtande vid byten så jag hoppas att du blir nöjd tillslut!
 
Ginnfilt:
Skulle vara kul att höra om du har någon täcksida från Epoq, vad dom isåfall har för artikelnummer.
Säljaren sa ju åt mig att det var olika täcksidor för Edge och Shaker. Jag har isåfall fått hem Shakers som jag tänkt kombinera med Ikeas luckor.
Men om man nu skulle kapitulera med Ikea och köra helt ut på Epoq, då måste jag ev. byta sidorna - om dom nu är olika.
 
"Hur som helst - inget större problem - jag får kapa stommen ett par mm per sida för att bättre matcha Ikeas dörr. Hålen för gångjärnen verkar iaf stämma och det går ju också att justera gångjärnen lite i sidled.
I värsta fall får jag åka till glasmästaren och fixa nya lite kortare hyllor."

Alltå är det inte så jäkla smidigt att kombinera iaf då.. Alla har väl inte en byggsåg i närheten så att man kan kapa ett par skåpsstommar utan att skada folie mm på dem. Men, hoppas det löser sig till det bästa, dessutom bra att du tar upp att vissa mått inte stämmer så flera slipper göra samma misstag.

Lycka till med ditt kök!
 
Sorry, vi köpte inga täcksidor...
 
fresve skrev:
Smidigt och smidigt...skulle det inte vara för Ikeas för tillfället väldigt dåliga finish, så skulle det inte vara något större problem.
Det liggande vitrinskåpet vill jag kapa lite, medans frugan tycker det är OK.
M.a.o. det är inte ett jätteproblem. Men nu har jag en Festool cirkelsåg med skena (den bästa verktygsinvesteringen jag gjort :) ), så det går att kapa med superfina och raka snitt.
Jag kapade iordning överskåpen till kyl och frys i helgen från 35cm höga skåp till att passa en 31cm lådfront som jag sätter klaffbeslag på. Och det funkade klockrent. Inga flisor åkte ur.
Så lite pyssel får man nog räkna med om man inte handlar på fina gatan.
Men - vi får se vad Ikea har att säga om någon dag när jag visar upp ett urval av olika skönhetsfel. Det kan ju kanske ev. lösa sig med Epoq/Ikea-kombinationen.

Men ingen annan som köpt Epoq Edge och har kvar lappen med art-nr för täcksidor?
Skulle vara intressant att veta om det är olika för Edge och Shaker.
 
62_an skrev:
Men ingen annan som köpt Epoq Edge och har kvar lappen med art-nr för täcksidor?
Skulle vara intressant att veta om det är olika för Edge och Shaker.
Jag kollade i Epoqs ritprogram vad det spottar ur för artnr. Och - sista siffrorna skiljer faktiskt på en täcksida från Edge eller Shaker. Dessutom står det ett "N" i art-nr för Shaker.
Skulle kunna vara för "Neutral" lack ??
Så det verkar ju att stämma vad säljaren sa.
Men jag kollade lite mer på Ikea-luckorna igår - dörrarna hade jag inte tittat på än.
Och det varkar vara lådfronterna för 60-hurtsar som är skit. För 40-hurtsar lite bättre och alla dörrar - betydligt finare - nästan så vi kan acceptera dom ;)
Så hoppet att kunna använda IKEA:s luckor är inte helt ute.
Jag åker dit ikväll och visar "eländet".
 
Ja nu har jag kikat igenom ersättningsluckorna som Ikea beställde hem - minst lika illa! :(
Och nu har ju Nexus utgått också. Iofs så ska Ikea supporta en lucka i två år. Men på kundtjänst så var dom inte så villiga att försöka ta hen en sväng till med risk för samma resultat.
Så vi funderar om vi skulle satsa på Ulsriksdal helt och hållet istället (vi har ju valt den redan till vitrin) - om nu inte den också har utgått, för den finns inte på Ikeas hemsida just nu.

Är det någon som har ett Ulriksdalskök och som skulle kunna bidra med lite bilder och synpunkter på den luckan?
 
Ingen som har Ulriksdal???
 
Jag har läst denna tråd ett par gånger och kommit fram till att då du köpte ditt kök så låg Epoq mitt i sin övergångsfas mellan de gamla gångjärnen och de nya och således så var stommarna borrade för båda typerna.

Min fråga är: Hur ligger det till idag? Går det fortfarande att kombinera Epoqs stommar med Ikeas luckor?
Hur pass annorlunda är de nya gångjärnen? Går det att med en borrmaskin och lite tålamod att anpassa stommarna?
Om allt ovan faller så såg jag att du funderar på att byta till Tidaholm i en annan tråd. Du hade jämfört färgerna, är de såpass lika att jag törs chansa och köpa Epoqluckor till överskåpen (Shaker) och Ikealuckor till underskåp och högskåp (Tidaholm)?

Mvh
Fulis
 
fulis skrev:
Jag har läst denna tråd ett par gånger och kommit fram till att då du köpte ditt kök så låg Epoq mitt i sin övergångsfas mellan de gamla gångjärnen och de nya och således så var stommarna borrade för båda typerna.

Min fråga är: Hur ligger det till idag? Går det fortfarande att kombinera Epoqs stommar med Ikeas luckor?
Hur pass annorlunda är de nya gångjärnen? Går det att med en borrmaskin och lite tålamod att anpassa stommarna?
Om allt ovan faller så såg jag att du funderar på att byta till Tidaholm i en annan tråd. Du hade jämfört färgerna, är de såpass lika att jag törs chansa och köpa Epoqluckor till överskåpen (Shaker) och Ikealuckor till underskåp och högskåp (Tidaholm)?

Mvh
Fulis
Jag förstår inte varför du skulle köpa olika luckor??
Färgmässigt så tror jag IKEA och Epoq är väldigt lika (Shaker mot IKEAs alla ekluckor). Det är ju trots allt bara ek som är klarlackad i alla fallen. Däremot kan det nog skilja lite på hur levande ådringen är. Förvisso skiljer det från lucka till lucka, men vad jag tycker mig ha sett hitills så är IKEAs lite mer "döda". Mina täcksidor från Epoq har mer mönster generellt än Tidaholmsluckorna (Det blev Tidaholm på Epoqstommar efter mycket möda).
Att kombinera täcksidorna med luckorna tror jag funkar helt OK, men jag skulle nog inte vilja kombinera luckor.
Dessutom - Shaker har en bredare ram än Tidaholm och ramfogarnas utseende skiljer också.

Vi håller just nu på med att grovsnickra köket, dvs räta upp taket, dra el och gipsa väggar och tak, Efter det ska golvet reglas upp med vattenburen golvvärme och allt... Sen... (hoppas det blir innan jul ;) ) kommer snickerierna på plats och då kan jag fixa bilder!
 
62_an skrev:
Jag förstår inte varför du skulle köpa olika luckor??
Anledningen till att köpa olika luckor skulle vara utifall att det inte går att kombinera epoq's stommar med IKEAs luckor. Men jag har beställt epoqs stommar och skall försöka kombinera dessa med IKEAs luckor. Det är endast på överskåpen detta skall göras, så det är inga jätte pengar om det skulle gå åt fanders.

/Fulis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.