Ska ta bort nuvarande fönster 200 cm totalt. Ska sätta dit en dörr med modulmått 100 och ett fönster med mått 90. Då blir det 10 cm över, där sätter jag en regel.Om jag köper ny TV och det jag tänkt kan jag lika gärna köpa skjutdörrar. Men nu frågade jag inte om råd hur jag ska inreda mitt hem utan om min idé går att utföra ;)
 
Redigerat:
Nuvarande karmdjup är 13 cm, 11 är karmen jag tänkte mig. Antar att jag kan sätta list som täcker eller dylig, eller måste karmen ha samma djup som den gamla ?
 
gnsmk skrev:
...Men nu frågade jag inte om råd hur jag ska inreda mitt hem utan om min idé går att utföra ;)
Ber verkligen om ursäkt.
Ta dit en snickare så fixar han/hon det åt dig, och du slipper kringsnacket.

God natt och lycka till!
 
gnsmk skrev:
Nuvarande karmdjup är 13 cm, 11 är karmen jag tänkte mig. Antar att jag kan sätta list som täcker eller dylig, eller måste karmen ha samma djup som den gamla ?
Det går fint att sala på en list som kompenserar för det tunnare karmdjupet.
 
Jag gör allt själv, det blir billigare så :)
 
Antingen sätter du en liten list som täcker glipan eller så gör du en ny fönstersmyg.

Jag har en regel mellan dörr/fönster och sedan är den täckt med en en 95mm panelbräda. Sen har jag drevat runt fönstren och jag känner ingen kyla alls.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej tack för svaret
 
Kommer jag ihåg rätt:

2016-02-24 08_54_13_sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är det bara fogskum mellan de här – ingen regel iallafall :rolleyes:

(Det är nu ett tag sedan det gjordes, så jag hoppas jag kommer ihåg rätt. Men det ser ju verkligen ut att inte vara nånting...)
 
  • 2016-02-24 08.54.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men notera att dörren inte är hängd i den sidan som är mot fönstret. Det finns ju säkert gott om kött att skruva dörren i på gångjärnssidan.
 
Redigerat:
Okej. 200 cm hål, 100 fönsterdörr som är högerhängd, fönster 90. Då blir det 10 över.. håller en 10 cm bred regel för en tung glasdörr som är 100 bred ?
 
JPEG_20160224_164552_-964964865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta, men vad är det för källarfönster?
Är det i källaren, och är det ett "vardagsrum"?

Jag undrar om vi inte skulle ta ett helhetsgrepp och titta på hela rummet,
på möbleringen och på hur det ser ut på utsidan.
 
gnsmk skrev:
Okej. 200 cm hål, 100 fönsterdörr som är högerhängd, fönster 90. Då blir det 10 över.. håller en 10 cm bred regel för en tung glasdörr som är 100 bred ?
Ja.
 
Haha tack för dina snälla kommentarer ;).. jag bor i ett hus från 1970. Då var det vanligt att man gjorde så. Dina svar har varit köp ny TV eller möblera om. Du har inte lyckats svara på de frågor jag frågat utan svarat runt dessa med TV inköp eller anlita snickare
 
Men tack alla andra. Jag har beställt en 140 dubbeldörr och ett fast fönster, mellan dessa kommer jag sätta en regel som man kan skruva fast dörrkarmen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.