13 994 läst · 19 svar
14k läst
19 svar
kolv vs scrollkompressor
Kolvkompressorer drabbas av startstopp problem oftare än scrollers och nu när marnaden i princip gått över till scrollers så finns det bara en sak nämligen varvtalsreglerade scrollers eller inverters...
IVT är mycket bra men har en brist och det är att man inte sjuntar ut utan använder trelägesventil som kan larva sig med tryck i systemet och oljud...
Nibe har ett oskick och det är att man kan koppla kompressorn med fel fasföljd med omedelbart haveri som följd..fy skäms kostar 700 kr extra med fasföljds skydd...snålt på 30kkr...
Välj separat vvb och en så stor pump som möjligt bättre verkningsgrad ju större kompressor...
IVT är mycket bra men har en brist och det är att man inte sjuntar ut utan använder trelägesventil som kan larva sig med tryck i systemet och oljud...
Nibe har ett oskick och det är att man kan koppla kompressorn med fel fasföljd med omedelbart haveri som följd..fy skäms kostar 700 kr extra med fasföljds skydd...snålt på 30kkr...
Välj separat vvb och en så stor pump som möjligt bättre verkningsgrad ju större kompressor...
Vad menar du med start stopp problem ? De flesta tillverkarna i dag använder sig av växelventil är nog nästan bara ctc som shuntar värmen och det finns en anledning det ger sämre verkningsgrad. Vilken nibe är det som skulle sakna fasföljds skydd ? så vitt jag vet är det standard likaså mjukstart på Nibe på 1245 följer det med innegivare samt effektvakt också. Finns inte många vp som kostar 30000kr i dag tyvär .
Jag tar tillfället i akt att citera mig själv, ett 7 år gammalt inlägg. Det är lika sant idag som då. Det är lätt att fastna i tekniska detaljdiskussioner om trevägsventiler hit och scroll dit. Det har en försvinnande liten påverkan på slutresultatet i praktiken.MathiasS skrev:Ja, jag vill nog påstå det.
Det finns andra saker som är MYCKET viktigare i valet av värmepump och leverantör. Borrdjup, pumpstorlek, reglering, konfigurering, anpassning till ditt värmesystem osv osv kommer i mycket större utsträckning påverka ekonomin i din investering.
När du känner att du har örnkoll på allt ovanstående och fortfarande har tid/ork kvar så kan du ju ägna några minuter åt att fundera på om det verkligen är någon skillnad som har en praktisk betydelse.