BirgitS
När du skriver plugga igen ventilationen, menar du då att blockera frånluftsröret som går upp i huset?
Det får du inte göra utan ditt kök ska ventileras. Du ska sätta ett ventilationsdon på röret som går upp i huset, donet ska inte sitta inne i ett skåp utan kunna ta luft utan problem från rummet. Du kan t.ex. ta bort takanslutningen ovanför fläktskåpet, göra om ventilationsröret så att det går framåt till takanslutningens plats, göra ett hål för ventilationsdonet i takanslutningen och sen montera tillbaka takanslutningen.

Om du blockerar röret från fläkten lär fläkten sluta fungera.

BirgitS BirgitS skrev:
När du skriver plugga igen ventilationen, menar du då att blockera frånluftsröret som går upp i huset?
Det får du inte göra utan ditt kök ska ventileras. Du ska sätta ett ventilationsdon på röret som går upp i huset, donet ska inte sitta inne i ett skåp utan kunna ta luft utan problem från rummet. Du kan t.ex. ta bort takanslutningen ovanför fläktskåpet, göra om ventilationsröret så att det går framåt till takanslutningens plats, göra ett hål för ventilationsdonet i takanslutningen och sen montera tillbaka takanslutningen.

Om du blockerar röret från fläkten lär fläkten sluta fungera.
Då borde jag bara kunna sätta dit ett don och sedan ta ner köksluckan?🤔

BirgitS
Visst, men jag skulle ju inte vilja vara utan luckan, så vackert är ju inte innandömet av skåpet. Det är viktigt att det finns fungerande ventilation eftersom dålig ventilation både kan leda till skador på huset och göra dig sjuk.

Som sagt OVK inspektören kommer att kontrollera att du har en funegrande ventillation i köket. Du får inte blockera röret. Men om vi antar att skåpsdörren inte når upp till taket så borde det finnas plats för ett ventilgaller där. Då kan du ha ventillationsdonet inne i skåpet. Donet är viktigt för att kunna justera rätt flöde.

BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men jag skulle ju inte vilja vara utan luckan, så vackert är ju inte innandömet av skåpet. Det är viktigt att det finns fungerande ventilation eftersom dålig ventilation både kan leda till skador på huset och göra dig sjuk.
Det sitter en renslucka lite högre upp på väggen, kanske kan sätta ett don från röret där och plugga den i skåpet.

BirgitS
B Bulla1 skrev:
Det sitter en renslucka lite högre upp på väggen, kanske kan sätta ett don från röret där och plugga den i skåpet.
Du måste prata med styrelsen om hur ventilationen är tänkt att fungera i huset. Det är ju dumt om du gör något som du sen måste göra om.

BirgitS BirgitS skrev:
Du måste prata med styrelsen om hur ventilationen är tänkt att fungera i huset. Det är ju dumt om du gör något som du sen måste göra om.
Självklart ska jag prata med styrelsen så dom godkänner detta, det var bara en tanke som kom upp eftersom jag fick se den luckan idag. Tack för svar

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Bulla1 skrev:
Självklart ska jag prata med styrelsen så dom godkänner detta, det var bara en tanke som kom upp eftersom jag fick se den luckan idag. Tack för svar
Nu borde det bli godkänt? Bara ett don som fattas

• Köksskåp med öppna hyllor under en sned takvinkel, synlig ventilationskanal i övre hörnet. En fläkt är monterad, men något saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Täck över hålet tills du har ett don på plats. Nu kommer fläkten att suga in nästan all luft från ditt kök så att det blir mycket dålig ventilation i alla andras kök.

BirgitS BirgitS skrev:
Täck över hålet tills du har ett don på plats. Nu kommer fläkten att suga in nästan all luft från ditt kök så att det blir mycket dålig ventilation i alla andras kök.
Yes påväg att köpa ett nu, satte plast över

B Bulla1 skrev:
Yes påväg att köpa ett nu, satte plast över
Nu är donet på plats, sedan får jag ta med föreningen om att sätta igen denna och öppna längre upp på väggen. Tack för all hjälp

• Köksfläkt installerad i ett väggskåp under snedtak, med hyllor och ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär väl bli rätt fettigt inne i skåpet trots kolfiltret?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det lär väl bli rätt fettigt inne i skåpet trots kolfiltret?
Det ska ju inte vara så utan den ska kopplas om senare, när jag fått ett godkännande från styrelsen i föreningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.