Kanske det finns möjlighet att borra från andra sidan, alt. borra med mindre borr runt det påbörjade hålet?

GoForIt skrev:
Ja, hur kraftig maskin vågar man sätta på en SDS Plus?
Jag vet att en Hilti Te30 har 28 mm som max.
Min Makita är specad till 32 mm men har kört 36 mm utan problem vid flera tillfällen. Vet ej modellbetäckning men kan kolla om du vill.

Om du hyr/lånar en sds max och fixar en adapter till sds plus så är det väl bara att köra, vad kan bli värre?

hantverkare1 skrev:
Tänkte inte så noga där, avdragare går ju inte. Finns inget att fästa i.

Du kan inte såga av borret och fixa till väggen och borra ett nytt hål bredvid?
Extra armering är ju aldrig fel
Jo, det är väl det man får göra om inget annat går..

Björn Melander skrev:
Kanske det finns möjlighet att borra från andra sidan, alt. borra med mindre borr runt det påbörjade hålet?
Ja, den idén har gått i mitt huvud med.. men svårt att träffa rätt från andra sidan vid 40 cm tjocklek. Och ändå risk att borret sitter kvar. Mindre hål runt omkring skulle naturligtvis gå, men då förstör jag väggen (vilket kanske ändå är bästa lösningen?)

hantverkare1 skrev:
Min Makita är specad till 32 mm men har kört 36 mm utan problem vid flera tillfällen. Vet ej modellbetäckning men kan kolla om du vill.

Om du hyr/lånar en sds max och fixar en adapter till sds plus så är det väl bara att köra, vad kan bli värre?
Dilemmat är också avståndet till angränsande vägg. Borren sitter cirka 5 cm från väggen. Det går inte att få dit en fysiskt större maskin.

Svetsa fast någon form av glidhammare kanske? Brukar vara ruskigt effektivt.

Enkelt; använd ett brytjärn modell större, lägg ett par bräder mellan väggen och brytjärnet. Borret kommer med ut, det garanterar jag, eller så går det av. Jag har testad detta i armerad betong förut med gott resultat.

Har någon föreslagit glidhammare än? Hur den skall fästas i borret är förstås ett problem, men det går nog att lösa

D09
Ta ett järndon t ex 40-50cm

Slå lätt på borret för att vibrera ut det.
( inte så hårt att du böjer det )

Växla med pollygrip också, försök vrida tillbaka det.

Så gjorde vi på ett gammalt jobb när man skulle ha loss järngrejor som fastnat. Satt stenhårt men lätta slag för att skapa vibration fick det alltid till att lossa. Kan ta lite tid men värt ett försök.

Kan vi inte få se hur det ser ut?

De gånger jag kört fast med borrhammaren har jag växlat om till bilningsläge. Kört vidare o juckat lite med maskinen så har det släppt.

• Gilla
1337 och 1 till
  • Laddar…
C
Instämmer med Nimjaneb. Byt till bilningsläge eller låt helt enkelt slirkopplingen jobba så att du låter hammaren jobba på borret och växla mellan att trycka på och dra lite lätt. Har kanske haft tur men det har alltid funkat för mig när man gått på kanten på något armeringsjärn eller liknande och det har aldrig behövts något våld.

Jag ödelade min borrhammare från Jula genom att "jucka" för hårt. Något måste böjt sig därinne - nu går den väldigt ansträngt i motorn - tungt. Använder den som bruksblandare.

...så var försiktig.

Jag hade provat att rugga borren lite med en fil för att öka friktionen, och sedan dragit fast en slangklämma runt borren. Man borde sedan kunna bända den rakt ut med en kofot.

Ett bättre verktyg än polygrip i ett sånt här fall är en svetstång, som låser fast arbetsstycket. Jag använde en sån för att slita ut några hårt sittande gångjärnssprintar när jag låst mig ute en gång :).

Det vore ju trist om huset skulle behöva rivas ;)

Tackar för alla tips!
Jag tar dem med mig och attackerar problemet på nytt.

• Gilla
robert_m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.