N
Stänkputs 33001 kritvit blir rätt fint på en putsfasad.
0500 är ju väldigt nära, så blir inte mycket kontrast.
Hade hellre bytt kulör till något mörkare på fönstren än fasaden,
men det kanske är försent.
Kanske lägga in en bild?
 
N neo11 skrev:
Stänkputs 33001 kritvit blir rätt fint på en putsfasad.
0500 är ju väldigt nära, så blir inte mycket kontrast.
Hade hellre bytt kulör till något mörkare på fönstren än fasaden,
men det kanske är försent.
Kanske lägga in en bild?
Från början hade vi tänkt måla huset och då var vi inne på 0801-Y25R (Reflektion, Jotun) och kritvita fönster men har nu valt att flexa bort all gammal färg (akrylat) och lägga ny puts istället.

Nu när det blir ny puts tänker vi stänkputs då jag gillar strukturen. Och om jag förstått rätt så lägger man en tunn puts först och sen stänkputs.
Vi hade kunnat välja annan färg till fönster men då vi redan har tre olika dörrar (en ytterdörr i teak och en köksentré i 6500-n samt altandörr i 0500-n så är jag rädd att det blir för rörigt? El vad tror du? om vi skulle köra lite mörkare för att få kontrast kanske man isf ska matcha mot grunden? Har du tips så tar jag gärna emot!
Firman vi jobbar med sa att om vi ska köra med Weber stänkputs så finns det bara i en vit och går då alltså inte att få i annan ncs. Vet du om det stämmer? El skulle det gå att lägga in pyttelite svärta i 33001?

Här är bild på huset (byggt 1945) som vi just flexat och bild på huset innan.
Tack snälla för dina tips!
 
  • Uppställning av ställningar vid byggnad, släpvagn på grus, byggplats med staket, grumlig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett orange tegelhus med carport, trädgårdsstaket och delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Man kan välja vilken kulör man vill, dock gissar jag att det är lite leveranstid utanför stockholm.
Men jag vill veta vat han använt för material på era väggar.
Kan du ta ett kort på någon brukssäck?
 
N
Eller info om allt bruk som han beställt.
om han inte kan beställa pigmenterad stänkputs, så har han inget hos er att göra.
För mycket amatör, alla kan beställa kulör på 201
 
De har inte beställt något bruk än. Det har varit mycket fel hittills och ja, vi får känslan av att de inte är helt hundra på detta. :/
När vi kollade med Beijer (åkte dit med en bit av fasaden) så sa de att vi skulle flexa bort allt och måla med CAL 246.
Firman hade bara slipat ytan och lagt på primer men det var fel, plus att de lagat med fel material..

Kanske är det istället måla vi bör göra, om det inte går med stänkputs på vårt hus.
Eller går det på alla hus?
En djungel det här! Tack snälla för ditt engagemang!
 
N N.se skrev:
De har inte beställt något bruk än. Det har varit mycket fel hittills och ja, vi får känslan av att de inte är helt hundra på detta. :/
När vi kollade med Beijer (åkte dit med en bit av fasaden) så sa de att vi skulle flexa bort allt och måla med CAL 246.
Firman hade bara slipat ytan och lagt på primer men det var fel, plus att de lagat med fel material..

Kanske är det istället måla vi bör göra, om det inte går med stänkputs på vårt hus.
Eller går det på alla hus?
En djungel det här! Tack snälla för ditt engagemang!
Hej igen,
Fick nu svar från Beijer som skrev att då vårt hus är putsat med kalkbruk rekommenderar de cal 232, hydralisk kalk stänkputs istället för min 201.
Tänker att vi nog isf kör basvit 33001 och med vita fönster 0500-n och en grå grund. Kanske med lite y i så den inte upplevs för blå. Typ 2502-y.
Om du har tips/idéer så tar vi gärna emot.
Så får vi hoppas de är duktiga på att lägga putsen för jag antar att det är lite av en konst att få det snyggt!
 
N
N N.se skrev:
De har inte beställt något bruk än. Det har varit mycket fel hittills och ja, vi får känslan av att de inte är helt hundra på detta. :/
När vi kollade med Beijer (åkte dit med en bit av fasaden) så sa de att vi skulle flexa bort allt och måla med CAL 246.
Firman hade bara slipat ytan och lagt på primer men det var fel, plus att de lagat med fel material..

Kanske är det istället måla vi bör göra, om det inte går med stänkputs på vårt hus.
Eller går det på alla hus?
En djungel det här! Tack snälla för ditt engagemang!
Jag förstår inte riktigt.
Ni har beställt nyputs (man hugger ner allt) men dom har bara slipat ytan?
Inte huggt ner allt. Och sen då, har dom putsat all yta med kalkbruk?
Och där har ni tagit bruk från marken och lämnat in på beijer?
Och den viktigaste frågan, har dom lagt på primer på hela huset efter dom putsat?
Verkar dock helt ologiskt.
Men senare skriver du att du hoppas dom är duktiga att lägga på putsen.
Förstår inte, och då är det svårt att komma med åsikter.
 
N neo11 skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Ni har beställt nyputs (man hugger ner allt) men dom har bara slipat ytan?
Inte huggt ner allt. Och sen då, har dom putsat all yta med kalkbruk?
Och där har ni tagit bruk från marken och lämnat in på beijer?
Och den viktigaste frågan, har dom lagt på primer på hela huset efter dom putsat?
Verkar dock helt ologiskt.
Men senare skriver du att du hoppas dom är duktiga att lägga på putsen.
Förstår inte, och då är det svårt att komma med åsikter.
N neo11 skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Ni har beställt nyputs (man hugger ner allt) men dom har bara slipat ytan?
Inte huggt ner allt. Och sen då, har dom putsat all yta med kalkbruk?
Och där har ni tagit bruk från marken och lämnat in på beijer?
Och den viktigaste frågan, har dom lagt på primer på hela huset efter dom putsat?
Verkar dock helt ologiskt.
Men senare skriver du att du hoppas dom är duktiga att lägga på putsen.
Förstår inte, och då är det svårt att komma med åsikter.
sorry, jag som varit otydlig!

Vi tog hit en firma som kollade på huset och gjorde bedömningen att det går att slipa, lägga på en primer och sen puts och måla.
När de gjort slipning och primer så förstod vi att det var fel efter att ha pratat med Beijer.
Huset är i betong med kalkputs och förra ägaren har målat med akrylatfärg.
Firman tog hit någon expert som sa samma sak. Huset måste flexas. Så nu är det gjort.
(Och således var jobbet med slipningen samt primer helt i onödan..)

Nästa steg nu efter att ha pratat med Beijer är att vi verkar ha två alternativ.
Lägga 152 som grund och sedan antingen Cd stänkputs 232 eller måla med kalkfärg.

Firman vi har kan inte lägga stänkputs då de inte har någon sån maskin.
Har du erfarenhet av kalkfärg? Plus/minus?
Alt så avslutar vi denna firma och tar in någon annan som kan lägga på stänkputs.
 
N
Är det Beijer Bromma ni varit på?
Jag hoppas att någon primer aldrig hamnade på huset?
Lite svårtolkat med det du sa.
Som beijer sa så är 152 ett bra val, dra på tunt och slätriva.
Jag är murare och har använt allt många gånger.
Vill ni ha kalkfärg 246 eller knottrig stänkputs så är det erat val.
Men allt går att få i vilken kulör man vill.
Att spruta på stänkputs är relativt enkelt.
Kompressor och trattspruta, men man måste vara murare får att få ett bra resultat.
Har ni frågor, så hjälper jag gärna till.
Men där stannar det =)
Kalkfärg är billigare.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Är det Beijer Bromma ni varit på?
Jag hoppas att någon primer aldrig hamnade på huset?
Lite svårtolkat med det du sa.
Som beijer sa så är 152 ett bra val, dra på tunt och slätriva.
Jag är murare och har använt allt många gånger.
Vill ni ha kalkfärg 246 eller knottrig stänkputs så är det erat val.
Men allt går att få i vilken kulör man vill.
Att spruta på stänkputs är relativt enkelt.
Kompressor och trattspruta, men man måste vara murare får att få ett bra resultat.
Har ni frågor, så hjälper jag gärna till.
Men där stannar det =)
Primer hade de lagt på tidigare men vi har nu flexat så då är det ju borta!
Toppen, bra då kör vi 152.
Vi är nu inne på stänkputs, vill ha den så vit som möjligt och då verkar det vara 33001 som gäller. El vet du om den går att få vitare/mindre gul genom att färga in den?
Kalkfärg vet jag går att få ännu vitare men att man måste bättra på fasaden nästan varje år och det låter jobbigt!
Tack för din hjälp! :)
 
N
Stänkputs 201 kulör 33001 är helt vit samma med kalkfärg 246 är helt vit.
Finns inget sätt att få varken stänkputs eller kalkfärg vitare, då den är helt vit.
Det du hört är felaktigt, mig veterligen.
 
H
B Behörig elektriker skrev:
Vi behöver lite råd ang ett litet problem som vuxit för oss i val av färg- koder för val av färger för nytt putsat hus ihop med de nya fönsterna .
Som ni flesta vet så kan man göra bort sig totalt tycker vi om man kombinerar 02502-Y och So-500-N så det problemet har vi löst att inte blanda dessa .
Vår fråga är i vårt nybyggande är att vi har tänkte att välja So-500-N på fönster och även den färgen på putsen . Då kan väll inte bli några problem tycker ni . Men vår fråga är kan det i alla fall bli det ? Eftersom det är olika material i form av aluminium på fönster och puts blandning på huset . Fönsterna blir ju väldigt blanka och putsen har ju inte samma glans så klart med putsbruket. Ser det konstigt ut eller är vi bara förmodligen ute och cyklar då det är samma färg kod ? Vad ska vi annars göra undrar ni nog då . Jo vissa säger att det kanske är bättre att typ kanske välja en helt annan färg på fönsterna typ ljusgrå så man får två helt olika färger så man vi visar att det är tänkt så , så de två vita färgerna blir olika när de sitter på olika material ?
Har vi snurrat in oss i en helt onödig fråga och tänker för mycket eller finns det substans i vår fråga ?
Putsens grov storlek för info tänkte vi köra på 1,5 eller har ni andra råd på korn- storlek ?
Hoppas ni förstår mina tokiga frågor
Gänga en burk, vanligt lock. Sen har man någon typ som t.ex. modell överdelen av en petfllaska inkl. skruvkorken, denna överdel gängar man fast på bunken. Fungerar nog dock bara på enliters burkar.
 
N neo11 skrev:
Stänkputs 201 kulör 33001 är helt vit samma med kalkfärg 246 är helt vit.
Finns inget sätt att få varken stänkputs eller kalkfärg vitare, då den är helt vit.
Det du hört är felaktigt, mig veterligen.
Våra vänner körde 33001 och den blev inte jättevit, även om den var väldigt fin!
N neo11 skrev:
Stänkputs 201 kulör 33001 är helt vit samma med kalkfärg 246 är helt vit.
Finns inget sätt att få varken stänkputs eller kalkfärg vitare, då den är helt vit.
Det du hört är felaktigt, mig veterligen.
Några vänner till oss har 33001 och den ser ut så här. Jättefin men inte helt vit, vilket syns mot kontrast på vindskivorna.
Beijer bygg i Bromma sa att vi väljer vi att måla med kalkfärg kan vi få vitare än med stänkputs. Hmm, blir nog bra oavsett! :)
 
  • Vit husvägg, fönster, del av en grå Audi, himmel med moln, elektrisk ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N N.se skrev:
Hej! Ser att denna tråd är gammal men jag står med exakt samma fundering som du så tänkte höra hur du valde till slut och om du blev nöjd?
Vi är inne på Weber 33001 men våra fönster är 0500-n så är rädd att det inte blir någon kontrast. Spännande att höra vad du valde!
Hej. Ursäkta det sena svaret. Vi gick på Finjas färg dvs den lite mörkare. 33001 kan man nästan bli lite bländad av då den är så vit. Vi är mycket nöjda med vårt val. Är så nöjd med resultatet.
 
  • Nybyggt trätrall med utemöbler framför en vit villa, pågående trädgårdsarbete, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
N N.se skrev:
Våra vänner körde 33001 och den blev inte jättevit, även om den var väldigt fin!

Några vänner till oss har 33001 och den ser ut så här. Jättefin men inte helt vit, vilket syns mot kontrast på vindskivorna.
Beijer bygg i Bromma sa att vi väljer vi att måla med kalkfärg kan vi få vitare än med stänkputs. Hmm, blir nog bra oavsett! :)
Vem sa det? ljushåriga Erika?
Ja vit kalkfärg kanske kan upplevas vitare.
Men bilden du la in är inte helt rättvis, med tanke på väder och vind.
Ser dessutom lite ljusare runt ventilen, där torkar fasaden fortare.
Kanske bild på eran villa nu med status, är det inte bra putsat kan man inte gränga bort det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.