Dom begärde ut info från Tradera

• Gilla
  • Ledsen
MrXman och 6 till
  • Laddar…
M
Okej, har aldrig handlat där så jag vet inte hur det fungerar.

S
M maria01 skrev:
jag skulle nog säga att 99% av saker som säljs nya i kartong på blocket tradera marketplace är stöldgods och många som köper vett det innerst inne

Nej det tror jag inte i dagens läge. Det är en stor marknad att köra bottar som köper t.ex tvspelskonsoller och grafikkort för ett enda syfte, att sälja dyrare på tradera.
Helt lagligt.

• Gilla
muppenx och 5 till
  • Laddar…
M
Vad är en bott?

• Gilla
PIJB och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad är en bott?
De menar nog robot, för att inte förväxla med den bot man kan få av polisen.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej det tror jag inte i dagens läge. Det är en stor marknad att köra bottar som köper t.ex tvspelskonsoller och grafikkort för ett enda syfte, att sälja dyrare på tradera.
Helt lagligt.
men som du menar då finns ju ett kvitto

oftast är under pris inte över om det är stulet

G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
oftast går det köpa loss sakerna av försäkringsbolaget som idag troligtvist äger roboten idag

• Gilla
Såkesöd och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Dum fråga kanske, men hur kommer det till polisens kännedom om vilka köparna är?
Ja, alltså har man köpt via internet så lär polisen få reda på vem det är med eller utan traderas hjälp. Inte så att vårt internet är super hemligt. Man får kämpa en del för att vara anonym tyvärr.

• Gilla
Beryhl och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
Dum fråga kanske, men vad hade hänt om du sålt vidare klipparen innan polisen hörde av sig? Hade du också riskerat att åka dit för häleri?

• Gilla
René W och 3 till
  • Laddar…
Jag hoppas att alla som blivit indragna i härvan kräver pengar av säljaren.

• Gilla
Jim Pedersen och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Dum fråga kanske, men vad hade hänt om du sålt vidare klipparen innan polisen hörde av sig? Hade du också riskerat att åka dit för häleri?
Jag har faktist ingen aning, inte ställt frågan. Jag köpte maskinen till min mor så det var tillräckligt med att maskinen var 18 mil ifrån mig och tråden låg under massor med marksten. Den slapp jag iaf gräva upp. Polisen tyckte inte det stod i proportion till värdet då stenen lagts av firma för närmare 70k.

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Granngården och 2 till stora företag ställer krav mot honom på 1,3miljoner. Jag orkar inte slås för 5k, ser det som läropengar denna gång, jag måste fysiskt inställa mig i Blekinge för förhandlingen, länk godkändes inte, och 45mil enkel är för långt för det känner jag.

• Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skulle nog säga att 99% av saker som säljs nya i kartong på blocket tradera marketplace är stöldgods och många som köper vett det innerst inne
Inte bristvaror

G ekaa88 skrev:
Granngården och 2 till stora företag ställer krav mot honom på 1,3miljoner. Jag orkar inte slås för 5k, ser det som läropengar denna gång, jag måste fysiskt inställa mig i Blekinge för förhandlingen, länk godkändes inte, och 45mil enkel är för långt för det känner jag.
Det räcker med en anmälan.

D Daniel 109 skrev:
varför spelar ju ingen roll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.