7 311 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Köpte hus med 27 fel
De använde precis samma argument mot oss, vi borde ha förstått att det var något fel. Detta trots att både deras och vår besiktningsman inte hade anmärkt något. Vi hade dessutom byggaren som skulle hjälpa oss med renoveringarna med på vår besiktning. Trots det skulle vi som lekmän ha förstått...
Intressant tråd, men vänta lite nu....
En tillbyggnad som avviker från svensk byggnorm. Det lär inte vara särskilt unikt. Jag har själv delar i mina hus som avviker från dagens byggnorm och det lär väl gälla för typ hälften av samtliga hus i Sverige.
Den viktiga frågan här är väl om felen är av så allvarlig art att det inte går att leva med? Var han tvungen att riva tillbyggnaden eller var han perfektionist?
Alla hus har fel och massor är även till- och påbyggda/renoverade av husägaren själv. Svensk Byggnorm, skojar ni eller?
En tillbyggnad som avviker från svensk byggnorm. Det lär inte vara särskilt unikt. Jag har själv delar i mina hus som avviker från dagens byggnorm och det lär väl gälla för typ hälften av samtliga hus i Sverige.
Den viktiga frågan här är väl om felen är av så allvarlig art att det inte går att leva med? Var han tvungen att riva tillbyggnaden eller var han perfektionist?
Alla hus har fel och massor är även till- och påbyggda/renoverade av husägaren själv. Svensk Byggnorm, skojar ni eller?
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
En kort historia i samma tema: Vänner köpte stort hus som var besiktigat av AC. Fel upptäcktes i efterhand och anmäldes till AC som ansåg att de inte skulle betala.
Via informella vägar (nån känner nån som känner nån..) så visade det sig att husets senaste 3 försäljningar gjorts av samma mäklare och att AC varit inblandad i alla försäljningarna. Trots att huset blivit renoverat och förändrat mellan de olika försäljningarna såg protokollet från AC exakt likadant ut som från första försäljningen..
När detta uppdagades lade sig AC platt och det blev förlikning och ganska stora belopp i ersättning.
Via informella vägar (nån känner nån som känner nån..) så visade det sig att husets senaste 3 försäljningar gjorts av samma mäklare och att AC varit inblandad i alla försäljningarna. Trots att huset blivit renoverat och förändrat mellan de olika försäljningarna såg protokollet från AC exakt likadant ut som från första försäljningen..
När detta uppdagades lade sig AC platt och det blev förlikning och ganska stora belopp i ersättning.
Liknande trådar
-
Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedel
Artikelkommentarer -
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer -
Få loss stos från Husqvarna 3027
Ved, Pellets, Flis -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Bästa E27 lampan för utomhusbelysning
Belysning