64 712 läst · 215 svar
65k läst
215 svar
Köpt stulen sak
Sida 1 av 15
Jag har lyckats köpa ett verktyg, kan vi kalla det för, som nu har visat sig vara stulet.
Köpte för ungefär samma pris som man får ge för samma sak som inte är stulen.
Har varit i kontakt med polisen flera gånger och tydligen var det en större liga som sålt grejer över hela landet.
Åklagaren? har beslutat att grejen jag har ska hämtas för vidare utredning och jag blir av med den.
Som tur är så kommer man inte åtala mig eller andra som köpt från samma liga om jag förstod det rätt.
Jag kan begära hette det äganderätt och/eller begära återbetalning av mina utlägg.
Vem skulle isåfall betala mig? Han jag köpt av? Han lär ju ha skulle upp över öronen när han blir dömd...
Någon som har erfarenhet av nåt liknande?
Surt att behöva betala lärpeng på cs 17000:-
Hade jag vetat att den var stulen hade jag inte köpt då det var samma pris som beg kostar vanligtvis
Man känner sig så jäkla korkad som gjort en sån här dum grej, skäms gör man också
Grejen är stulen från en större uthyrningsfirma.
Frågade om jag kunde kontakta dom och göra upp om ett pris istället för att grejen ska fraktas 45mil enkel resa men se det gick inte
Köpte för ungefär samma pris som man får ge för samma sak som inte är stulen.
Har varit i kontakt med polisen flera gånger och tydligen var det en större liga som sålt grejer över hela landet.
Åklagaren? har beslutat att grejen jag har ska hämtas för vidare utredning och jag blir av med den.
Som tur är så kommer man inte åtala mig eller andra som köpt från samma liga om jag förstod det rätt.
Jag kan begära hette det äganderätt och/eller begära återbetalning av mina utlägg.
Vem skulle isåfall betala mig? Han jag köpt av? Han lär ju ha skulle upp över öronen när han blir dömd...
Någon som har erfarenhet av nåt liknande?
Surt att behöva betala lärpeng på cs 17000:-
Hade jag vetat att den var stulen hade jag inte köpt då det var samma pris som beg kostar vanligtvis
Man känner sig så jäkla korkad som gjort en sån här dum grej, skäms gör man också
Grejen är stulen från en större uthyrningsfirma.
Frågade om jag kunde kontakta dom och göra upp om ett pris istället för att grejen ska fraktas 45mil enkel resa men se det gick inte
För polisen, dom måste hämta och skulle jag få ägande till den så är det 90 mil tor för mig.
Det funkade inte så tror jag att jag fick till svar...
Tänkte att det kommer kosta ganska så mycket att skicka någon med lastbil att hämta, kommer ju troligen bli halva värdet av grejen bara att få den till polisen
Det funkade inte så tror jag att jag fick till svar...
Tänkte att det kommer kosta ganska så mycket att skicka någon med lastbil att hämta, kommer ju troligen bli halva värdet av grejen bara att få den till polisen
Är ju beslagtaget gods nu, rättmätige ägaren ska utredas o.s.v. Uthyrningsföretaget/deras försäkringsbolag ska göra anspråk. Annars kan det bli din.
Man gjorde an lagändring för en drös år sen och tog bort helt begreppet "god tro".
Detta för att öka skyddet för den som blivit bestulen. Tidigare kunde man nämligen hävda "den är ju min, jag har betalt den".
Men nu är det så att äganderätten hos ursprunglige ägaren anses som vara den högsta prioriteringen (med rätta).
Därför är det så viktigt att vid köp se till att det finns papper och allt.
Däremot. inte ens om det finns förfalskade papper så är det en ursäkt att inte lämna tillbaka sin dyra sak. Det är ju den bestulnes egendom.
Så... Om man inte hittar nån ursprunglig ägare kanske du kan få behålla den. Annars är det lärpengar.
Sen.... "Göra upp något". Uthyrningsfirman har blivit bestulna. De ska väl inte betala något för att få tillbaka sina saker?
Jag förstår din bitterhet (det är mycket pengar). Men som sagt. Tänk på de som råkat ut för ett brott i första hand.
Nästa gång är det kanske du som får tillbaka något stulet.
Edit: När jag läste mitt inlägg såg jag tt jag ser lite elak ut. Menar inte det utan jag lider med dig med. Men i grund och botten är det en lag som försvårat väldigt mycket för hälarna och blocketbedragarna. Och sett till att många fler brottsoffer får tillbaka sina prylar.
Detta för att öka skyddet för den som blivit bestulen. Tidigare kunde man nämligen hävda "den är ju min, jag har betalt den".
Men nu är det så att äganderätten hos ursprunglige ägaren anses som vara den högsta prioriteringen (med rätta).
Däremot. inte ens om det finns förfalskade papper så är det en ursäkt att inte lämna tillbaka sin dyra sak. Det är ju den bestulnes egendom.
Så... Om man inte hittar nån ursprunglig ägare kanske du kan få behålla den. Annars är det lärpengar.
Sen.... "Göra upp något". Uthyrningsfirman har blivit bestulna. De ska väl inte betala något för att få tillbaka sina saker?
Jag förstår din bitterhet (det är mycket pengar). Men som sagt. Tänk på de som råkat ut för ett brott i första hand.
Edit: När jag läste mitt inlägg såg jag tt jag ser lite elak ut. Menar inte det utan jag lider med dig med. Men i grund och botten är det en lag som försvårat väldigt mycket för hälarna och blocketbedragarna. Och sett till att många fler brottsoffer får tillbaka sina prylar.
Ja jag tänkte att jag kanske kunde betala firman f.bolaget en summa för att behålla den, tex att det kostar 10000 att få dit den, då betalar jag 7000 för att behålla den.Appendix skrev:Man gjorde an lagändring för en drös år sen och tog bort helt begreppet "god tro".
Frågan är hur man skyddar sig då?
Finns ju inte serienr på allt man köper
Det tips jag fått är att få veta hur säljaren fått tag på det den säljer. Att se deras kvitto/faktura.nino skrev:
men det gör ju det rätt ovärt att köpa begagnat om det blir så mycket bök.
Så jäkla trist för dig! Folk som medvetet köper stulet gods är inte bättre än tjuvarna själva, men att oförskyllt bli av med både pengar och det inköpta är ju inte kul. Men sån är lagen och det vore ju tokigt om den inte i första hand skulle skydda den bestulne.
Ja det var så jag tänkte, men det är ju surt att frakta den 180 mil i onödanNyfniken skrev:
Men jag ska göra ett försök...
Kan väl inte få nån hjälp från mitt f.bolag, dumhet går väl inte att försäkra sig mot
Fadai skrev:
Ja så klart ska ju lagen skydda den som blir av med grejer och inte mig men det är jäkligt surt