29 042 läst · 57 svar
29k läst
57 svar
Köpt Stulen Fyrhjuling!! Behöver hjälp!
Beslutet att lämna tillbaka den till han som köpt den i god tro tog dom i somras!
Då var det 4år sen kompisen fick den stulen!
Jag tror han polisanmälde polisen för stöld men det måste jag återkomma till, har inte pratat med honom sen juni!
Mvh
Då var det 4år sen kompisen fick den stulen!
Jag tror han polisanmälde polisen för stöld men det måste jag återkomma till, har inte pratat med honom sen juni!
Mvh
Va bla, plogbladsfäste, frontbåge, fälgar/däck, växellåda etc. Sånt man säkert kan bevisa att det inte satt där. Samt att jag som sagt har kvitto och inköpsdatum för detta..Nyfniken skrev:
Är precis detta jag också tycker är jobbigt! Men polisen försöker iaf spåra mitt samtal. Hade kvar det på samtalslistan från min operatör att jag ringt så dom har datum och klockslag på sekunden. Men han visste fortfarande inte om det gick...A:son skrev:Tycker det som är mest intressant i detta är hur i helskotta man skall kunna köpa något när man inte kan kolla upp med polisen ifall det är stulet?
Enligt en ytligt bekant som är privatanställd inom polisen så är det inte helt ovanligt att folk kollar med polisen och får grönt trots att båten, MCn eller andra märkta fordon är anmälda stulna.
Hurvida detta verkligen är sant vet jag inte men attt det förekommer är klart.
Är tiden mellan tillgrepp och vidareförsäljning kort så har jag dock större förståelse för att detta kan ske.
Jag får "försvara" mig lite här... Häleri finns inte på kartan för mig. Jag har pratat med polisen, var tom jag som hittade fyrhjulingen efter den blev stulen från mig och ringde polisen. Jag kanske var blåögd när den köptes men priset var "rätt" för en sån modell med dom fel som va. Och tro inte det var några tusingar utan gav en hel del för den, så priset var i sin ordning. Sen har jag själv importerat nån båt och lite bilgrejer etc och dom handlingarna man får med vid en import är ju löjliga, jag kan tom säga att dom va så dåliga så inte ens jag orkade bry mig om att spara dom Därför va jag inte så noga med att jag skulle ha dom handlingarna utan ringde ist polisen. Efter polissamtalet försäkrade jag den också så då kände man ju att allt var och. Lagen säger ju att man har undersökningsplikt men hur mycket och hur långt ska man gå som en privatperson??
Detta hittar jag i brotsbalken:
Detta hittar jag i brotsbalken:
[h=2]Godtrosförvärv av äganderätt[/h] | |
2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro. En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161). |
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Där blev ditt citat lite för kort.
http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20030161.pdf
2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som
hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig
att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till
egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att
egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlå-
taren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).
3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda,
består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som träng-
Däremot finns det en paragraf om hävd lite längre fram i lagen. Så om den du köpte den av uppfyller reglerna för hävd (bla, "ägt" den i 10 år), så har du rätt att behålla den.
http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20030161.pdf
2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som
hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig
att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till
egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att
egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlå-
taren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).
3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda,
består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som träng-
Däremot finns det en paragraf om hävd lite längre fram i lagen. Så om den du köpte den av uppfyller reglerna för hävd (bla, "ägt" den i 10 år), så har du rätt att behålla den.
Häleri tror jag vi bör vara överrens om men du missar paragraf 3 som tydligt säger att oavsett omständigheter består ursprunglig äganderätt sålänge den tidigare ägaren reklamerar inom 6 månader från att denne fått kännedom om vart varan befinner sig.
Frågan med försäkringsbolaget är juridiskt inte särskilt klarlagd. Kan du bevisa din äganderätt till lösöre så har du rätt att återfå detta förutsatt också att du kan återstålla atv:n till ursprungligt skick. Annars finns risken att bedömningen blir att du genom oaktsamhet orsakat försäkringsbolaget skada enligt skadeståndslagen.
Du får förhandla med försäkringsbolaget de har uppenbart kunnat tänka sig sälja vidare till dig. Ibland görs bedömning direkt att detta inte är tillrådigt. Vet om kunder som försökt få köpa loss egendom som istället gått till demontering hellre än att sälja till den som varit innehavare.
Du kan alltså troligen utan kostnad för försäkringsbolaget plocka av plogblad m fäste, återmontera original växellåda och fälgar etc för att få behålla de delar du kan styrka äganderätt för. Däremot kan du inte bara ta av delarna utan att ersätta med motsvarande det som funnits vid köpet
Frågan med försäkringsbolaget är juridiskt inte särskilt klarlagd. Kan du bevisa din äganderätt till lösöre så har du rätt att återfå detta förutsatt också att du kan återstålla atv:n till ursprungligt skick. Annars finns risken att bedömningen blir att du genom oaktsamhet orsakat försäkringsbolaget skada enligt skadeståndslagen.
Du får förhandla med försäkringsbolaget de har uppenbart kunnat tänka sig sälja vidare till dig. Ibland görs bedömning direkt att detta inte är tillrådigt. Vet om kunder som försökt få köpa loss egendom som istället gått till demontering hellre än att sälja till den som varit innehavare.
Du kan alltså troligen utan kostnad för försäkringsbolaget plocka av plogblad m fäste, återmontera original växellåda och fälgar etc för att få behålla de delar du kan styrka äganderätt för. Däremot kan du inte bara ta av delarna utan att ersätta med motsvarande det som funnits vid köpet
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Borde ju också kunna vara intressant att höra med en jurist om hur det fungerar med övergångsregler. För den stals ju när den gamla lagen gällde, då kanske den du köpte den av förvärvat den i god tro, enl. de gamla reglerna var han ju då ägare. Blir den stöldgods igen då bara för att lagen ändras? Eller gäller lagen bara för sådant som stulits sedan lagen tillkom.
Jag har nog inget att tillföra diskussionen om äganderätten, men om fyrhjulingen inte är eller har varit din så borde du väl ha rätt att få tillbaka pengarna du betalat för försäkringen?
Sent from my ST17i using Byggahus
Sent from my ST17i using Byggahus
Och all snö han plogat bort skall återställas.
För det är väl helt OK att montera grejer på något man köpt billigt? för varför köpa en risig maskin som uppenbarligen behövde nya hjul bl,a. om det inte var för att priset var "rätt" och sedan klaga när den riktiga ägaren (läs) F-bolaget vill sälja den till det pris som man tycker är lämpligt.
Ang, försäkringen så är det ett fordon, och om man inte är rättmätig ägare och till lika brukaren så kan försäkringsbolaget vägra ersättning, det bör alla tänka på som står för försäkringar på bilar som barnen har som flyttat hemifrån bör läsa noga. Det står att läsa i av delkassko i fordonsförsäkringen.
För det är väl helt OK att montera grejer på något man köpt billigt? för varför köpa en risig maskin som uppenbarligen behövde nya hjul bl,a. om det inte var för att priset var "rätt" och sedan klaga när den riktiga ägaren (läs) F-bolaget vill sälja den till det pris som man tycker är lämpligt.
Ang, försäkringen så är det ett fordon, och om man inte är rättmätig ägare och till lika brukaren så kan försäkringsbolaget vägra ersättning, det bör alla tänka på som står för försäkringar på bilar som barnen har som flyttat hemifrån bör läsa noga. Det står att läsa i av delkassko i fordonsförsäkringen.
En update för er som är intresserade: Har efter många om och men i dagarna köpt tillbaka hjulingen. Har sen tre månader tjafsat med polis/fb fram och tillbaka och kan meddela att som privatperson är inte detta så lätt:/
Det var nästan så jag var och plockade bort mina grejer eftersom fb ville ha sina 45k för den, men i sista stund ångrade dom sig och gick ner till mitt pris. Slutet gott alltså Och jag hade rätt i att ta mina saker som så länge jag återställde med dom grejerna som satt på den när jag köpte den. Och som polisen sa, så var detta ett intressant fall då dom hade svårt att säga vad som är rätt och fel, så hade jag legat på och dragit in advokater etc kanske jag hade fått tillbaka den genom "god tro" "köparens undersökningsplikt" lagen... Men nu är det snart snö och på nått sätt kändes det ju lite rätt att köpa den av ett bolag som faktiskt har betalat ut en ersättning för den
Det var nästan så jag var och plockade bort mina grejer eftersom fb ville ha sina 45k för den, men i sista stund ångrade dom sig och gick ner till mitt pris. Slutet gott alltså Och jag hade rätt i att ta mina saker som så länge jag återställde med dom grejerna som satt på den när jag köpte den. Och som polisen sa, så var detta ett intressant fall då dom hade svårt att säga vad som är rätt och fel, så hade jag legat på och dragit in advokater etc kanske jag hade fått tillbaka den genom "god tro" "köparens undersökningsplikt" lagen... Men nu är det snart snö och på nått sätt kändes det ju lite rätt att köpa den av ett bolag som faktiskt har betalat ut en ersättning för den