A Aprikos skrev:
Hur löser man detta? :thinking:
Man klipper av sladden och ansluter VVB'n vid strömbrytaren.
Eller rättare låter en elektriker göra det, alternativt sätta upp ett uttag där,
eftersom detta är behörighetskrävande.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Aprikos skrev:
Men blandningsventil, är det ngt man behöver?
Man klarar sig utan blandningsventi. Men det är bra att ha. Du kan ha varmare vatten i beredaren utan att få skållningsrisken med onödigt hett vatten i kranen. Kanske det går att återanvända den gamla blandningsventilen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man klipper av sladden och ansluter VVB'n vid strömbrytaren.
Eller rättare låter en elektriker göra det, alternativt sätta upp ett uttag där,
eftersom detta är behörighetskrävande.
Ja det är inget jag tänker göra själv förstås :D
Men det går att ansluta till strömbrytaren ändå, trots att det i beskrivningen står att det måste vara jordat uttag?

Om det är jordat idag vet jag inte? :thinking:
Det är en gammal stuga, det mesta är ojordat.

A Aprikos skrev:
Men det går att ansluta till strömbrytaren ändå, trots att det i beskrivningen står att det måste vara jordat uttag?
Det är valbart om du ansluter beredaren fast eller i uttag. Att den skall vara jordad är inte valbart. Skulle den mot förmodan vara ojordad idag så är det fel och var fel redan när den installerades.

Om du vill sätta dit ett uttag att ansluta den till så måste detta skyddas av jordfelsbrytare eftersom det är ett våtrum. I och för sig en bra sak att ordna i alla fall. Men saknas det så blir det ett mindre jobb att klippa stickproppen och installera den fast.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man klarar sig utan blandningsventi. Men det är bra att ha. Du kan ha varmare vatten i beredaren utan att få skållningsrisken med onödigt hett vatten i kranen. Kanske det går att återanvända den gamla blandningsventilen.
Okej!
Det kanske går använda befintlig blandningsventil som du säger. I annat fall bör det gå få tag i på annat håll?
Det borde rörisen kunna fixa?

A Avemo skrev:
Det är valbart om du ansluter beredaren fast eller i uttag. Att den skall vara jordad är inte valbart. Skulle den mot förmodan vara ojordad idag så är det fel och var fel redan när den installerades.

Om du vill sätta dit ett uttag att ansluta den till så måste detta skyddas av jordfelsbrytare eftersom det är ett våtrum. I och för sig en bra sak att ordna i alla fall. Men saknas det så blir det ett mindre jobb att klippa stickproppen och installera den fast.
Bra svar!
Ja det var skönt att höra att det funkar även utan uttag.
Då skulle jag tro att det är jordat idag.
Uttagen i köket är jordade tex såg jag sen, så viss jord finns ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.