Du kan från 1 maj 2022 reklamera till byggahemma inom 2 år och de måste bevisa att du har orsakat felet för att neka reklamation. Du behöver bara visa att felet finns. Kräv reparation eller hävning av köp om de inte kan laga. Vägrar de så får du anmäla till ARN via ett webbformulär, tar väldigt lång tid dock. Att neka reklamation för att deras underleverantör har gått i konkurs är mycket oseriöst! Köpte en pool som var defekt av Jollyroom som enbart hävdade att jag skulle vända mig till Bestway. Men man reklamerar till säljaren och inte till tillverkaren. Är detta en trend av oseriösa aktörer för att slippa ansvar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Det viktiga att reda ut först är vem du köpt poolen av, det är inte så att coolest.se har varit en shop-in-shop hos bygghemma? Likt många åf på Amazon, CDON osv.

Om du faktiskt köpt den av coolest.se är läget ett helt annat än om det står bygghemma.se på kvittot.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast bara att bestrida fakturan, funka utmärkt mot Grohe som ville ha 6tkr för lösa ett reklamationsärende via just Bygghemma. Skulle det mot all förmodan gå till rätten är värsta som händer att man måste betala fakturan (Inga rättegångskostnader eller juristkostnader vid under 50% av prisbasbelopp).

Ska företag bete sig som stjärthål så kan företagen få samma behandling tillbaka.
jo 1 timme juridisk rådgivning har de rätt att ta ut vilket är ca. 1900 kr
 
  • Gilla
drömmenomlandet
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Det viktiga att reda ut först är vem du köpt poolen av, det är inte så att coolest.se har varit en shop-in-shop hos bygghemma? Likt många åf på Amazon, CDON osv.

Om du faktiskt köpt den av coolest.se är läget ett helt annat än om det står bygghemma.se på kvittot.
Jag har bara fått mail/faktura från bygghemma.se och ser ordern via bygghemmas hemsida. 👍Så det är köpt via bygghemma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag köpte en lastkärra , sån där gul, svenskt märke men minns inte vad de heter.
Den kom med en del repor, kanske frakt, kanske använd (hjulen såg nya ut så inte särskilt länge använd i alla fall).
Jag fick 30% av pengarna tillbaka. Jag krävde 50% men det var mest en chansning, 30% var rimligt.
Alla såna ser ju ut så efter man använt dem några timmar men köper man nytt vill man inte ha repor? Samma med cyklar/bilar, klart det blir repor typ direkt men man rullar ju inte ut från handlaren med repad ny bil glad och lycklig för det.
Antar att du menar en säckkärra eller pirra
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
Och då bestrider han den med hänvisning till att det ryms inom deras garantiåttagande.

De kan då skicka det till Kronofogden, vilket du isf bestrider med samma bevekelsegrund.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
Och ?
Inget auktoriserat inkassoföretag försöker ens att driva in en tvistig skuld.
Kronofogden kommer inte att hjälpa dem.
 
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Betala alltid med någon form av kreditkort/lån.

Då kan man reklamera till kreditgivaren om övriga trilskas.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Betala alltid med någon form av kreditkort/lån.

Då kan man reklamera till kreditgivaren om övriga trilskas.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
Vilket man kan bestrida. Inkasso och i förlängningen kronofogden går in om det inte föreligger en konflikt.
 
H hempularen skrev:
Sedan är det en annan sak att bygghemma är en av de mer oseriösa aktörerna på marknanden. Så räkna inte med någon lätt väg där.
Vet inte om jag jag håller med om det där. Hade en badkarsblandare som började droppa 1,5 år efter att jag köpt den. Antagligen var det inget direkt fel på produkten utan det hade kommit skräp i insatsen i samband med att jag vid några tillfällen stängt av inkommande vatten. Reklamerade till Bygghemma och efter några veckor ringer det från en lokal rörmokare som undrar när han kan komma förbi och byta insatsen. Total kostnad uppskattningsvis 2 000 kr som Bygghemma stod för, jag såg aldrig ens fakturan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Ska jag vara ärlig tror jag aldrig du kommer få pengarna från Bygghemma, dom är en av marknadens sämsta aktörer och folk borde inte ta i dom med tång.

Angående garanti så kolla avtalet, är ett en garanti från tillverkaren så bör tillverkaren hedra den. En fuling man kan göra är att be dom komma ut och sedan vägra betala fakturan med hänvisning till att det var ett garantijobb. Med risk för efterföljande konflikt.
Se mitt svar ovan. Har helt motsatt erfarenhet.
 
Alternativt så beställer
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Ett alternativ till vad som hittills föreslagits är att du följer Bygghemmas instruktioner och betalar 3000kr för att få det fixat. Sedan kräver du Bygghemma på skadestånd motsvarande 3000kr till följd av det köprättsliga felet. Då har du en fordran mot Bygghemma. Kräv Bygghemma på ersättning med hot om att du kommer att vidta rättsliga åtgärder. Får du inget svar eller inget sakligt bestridande så ansöker du om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Bestrids kravet så kan du inom ramen för ett förenklat tvistemål stämma Bygghemma hos tingsrätten med krav på ersättning. Då tvingas Bygghemma försvara sig och rätten avgör.
 
  • Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Enligt konsumentköplagen, så har du rätt att reklamera en vara inom 3 år. De första 6 månaderna ligger det på säljaren att bevisa att det INTE är ett tillverkningsfel. Har längre tid gått, så ligger bevisbördan på dig. Efter 3 år är det alltså kört.
Du ska alltid, alltid, vända dig till den som du ingått avtal med, d v s den som du köpt varan av.
Spara också all konversation. Ev telefonsamtal kan du spela in med diktafon. Den finns gratis som app att ladda ned. Jag har den på ipad och använder högtalartelefon i iphonen.
Googla gärna på konsumentköplagen!
 
Inte mycket att bråka om.
Vad jag hittade vid simpel googling, så ser det ut som om MTD-motorer har separat startrelä.
Ingen solenoid på startmotorn.

TS. Följ grova ledningen från startmotorn.
Se om du hittar en sån som på bilden.
99 % chans att det i s f är kortslutning i denna, mellan de grova anslutningarna.
Enkel att demontera och byta.
Knappast svårare än att byta ett hjul med punka på bilen.

Om du eller nån annan byter, så lyft av kabelskon på minuspolen först.

Billigare och snabbare än att krångla med juridiska finter o finlir.

Tror nog du har råd med en sådan😀

Så kan Du klippa gräset och fixa med garantier, stämningar och allt annat du är road av därefter.

PS, Köp exakt en sån som sitter i din maskin.
Finns säkert produktnummer på startreläet.
Eller be säljaren skicka en sådan.
 
  • En startrelä för maskiner, svart och metall, visad på en webbshop, pris 273 kronor, MTD märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.