B bluesboy skrev:
classes🤔
Clas Olsson

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Snabbare att få tag på, Classes

Felkopplat i uttaget troligen,( men inte för 400 V spis ) kanske det inte finns mer än 4 tampar fram och någon trasslat till det i centralen och gjort om en fastråd till noll, utan att ändra i uttaget. Du får öpnna uttaget och kolla färgerna, troligtvis sitter det ingen på nollan. Den som är upptill till vänster.
Man ska inte ta förgivet på färgerna om någon har kopplat själv, mäta och säkerställ att blå verkligen är N

J jonaserik skrev:
Snabbare att få tag på, Classes

Felkopplat i uttaget troligen,( men inte för 400 V spis ) kanske det inte finns mer än 4 tampar fram och någon trasslat till det i centralen och gjort om en fastråd till noll, utan att ändra i uttaget. Du får öpnna uttaget och kolla färgerna, troligtvis sitter det ingen på nollan. Den som är upptill till vänster.
JA det är inte första gången jag hittar konstiga elkopplingar i detta huset , och då jobbade han på Schneider Electric skarvat med sckerbiter i golv sockerbitar i gamla doser och byggt in dom så man inte kommer åt dom

TS behöver knappast köpa en ny kabel, den svarta kabeln med kopplingsanvisning har han ju redan enligt bilden.

Det känns enklast att dra om ledningarna från centralen dra upp en 5x2,5 ? men två fasr används bara?

D Dilato skrev:
TS behöver knappast köpa en ny kabel, den svarta kabeln med kopplingsanvisning har han ju redan enligt bilden.
Din bild uppochner, TS i # 10 är rättvänd.

B bluesboy skrev:
Det känns enklast att dra om ledningarna från centralen dra upp en 5x2,5 ? men två fasr används bara?
Dra fram 5 ledare så är framtiden säkrad, blir då tampar på alla anslutningar, med rätt som det ska vara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Din bild uppochner, TS i # 10 är rättvänd.
Jag har redigerat dom så nu är det rätt.
Fasordningen i bilden är den det ska vara, inte Wikipedais felaktiga (inte för att det har någon betydelse i detta fallet).

Elektrisk kontakt med korrekt fasordning visad, blå färg indikerar att neutralledaren inte är markerad på rätt plats enligt standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser att det blå är inte nollan på någon av dom

Som om jag får dra fram nya trådar 5x2,5 då blir det rätt i dosan men en fas används inte L3 då ligger det på tresäkringar i skåpet men två används bara

B bluesboy skrev:
Som om jag får dra fram nya trådar 5x2,5 då blir det rätt i dosan men en fas används inte L3 då ligger det på tresäkringar i skåpet men två används bara
Ja
Du säger att du köpt en häll, och att spisen ligger på två faser.
Är det spisen som ska bytas eller vad?
Har du ingen ugn?

D Dilato skrev:
Ja
Du säger att du köpt en häll, och att spisen ligger på två faser.
Är det spisen som ska bytas eller vad?
Har du ingen ugn?
Jag har bara köpt en induktions häll ugnen är på annat ställe dom sitter inte ihop

B bluesboy skrev:
Jag har bara köpt en induktions häll ugnen är på annat ställe dom sitter inte ihop
Ok.
Om du kan se till att hällen hamnar på två faser som inte används av ugnen blir det oftast bra fördelning över faserna.
Det står 20A på kabeln, har du koll på det?

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
En liten uppdatering, efter fått alla grymma svar från er vilket jag är väldigt tacksam så hängde jag med lite mer . Dom vi köpte huset av 2010 hade bytt köket ett år innan , men hör å häpna man ville inte lägga pengar på ett nytt periflex uttag eller byta ledningar fram 🤔
Ja det är väl inte första gången jag skrikit din j*vla idiot , alltså till den förra ägaren

Så nu får jag dra om allt men men förvånad haha nä irriterad ja mycket 🥳 ha en go fredag på er . Och tack för all hjälp

• Skadat vägguttag utan täckplatta med exponerade sladdar och trasigt gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok.
Om du kan se till att hällen hamnar på två faser som inte används av ugnen blir det oftast bra fördelning över faserna.
Det står 20A på kabeln, har du koll på det?
Hej läste i igenom tråden igen och du skrev "Det står 20A på kabeln, har du koll på det?"
Vad tänkte du på ?

B bluesboy skrev:
Hej läste i igenom tråden igen och du skrev "Det står 20A på kabeln, har du koll på det?"
Vad tänkte du på ?
Står dock 25A

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.