T Turbo_Tail skrev:
Du skyller på JFB då bastukonstruktionen antagligen inte uppfyller normerna gällande ventilation och vattenavrinning?
Vad baserar du det på?

Alla aggregat läcker lite mot isoleringen! Spelar ingen roll om du har vattenavrinning eller ej

Vart tog alla husköpare vägen?
Det är klart det är trist för TS, då husköp kanske är den största affär man gör i livet.
Men köper man inte nytt hus där allt har garanti så får man räkna med saker som går sönder.
Tex ett 40 år gammalt bastuaggregat och 20 år gammalt torkskåp har ju gjort sitt för länge sedan och borde inte ens räknas in.
Och nej! Det är inte dolda fel. Nej det är inte någon lögn från husägaren då elsystemet säkert fungerar.
Enskilda inkopplade apparater ingår inte i elsystemet.

Jag säger inte att så är fallet med TS, meeeeen:
Känns som att fler och fler köper hus som egentligen borde bo i hyresrätt.

• Gilla
VärhultsVargen och 6 till
  • Laddar…
T
H henkku skrev:
Vad baserar du det på?

Alla aggregat läcker lite mot isoleringen! Spelar ingen roll om du har vattenavrinning eller ej
Jag baserar det på det faktum att trots att man använder minst 20l vatten i bastun enbart för en familj under en halvtimme i Finland och aldrig har problem med att JFB löses ut så har ni antagligen rent generellt undermålig konstuktion för bastur i Sverige. Herregud - ingen golvsil t.ex!

10 min före jag går i bastun häller jag 6-7 liter på bastuaggregatet och konstigt nog håller både isolering och JFB. Då har jag bastat i 40 år i säkert över 100 bastur...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B bamyl skrev:
Enskilda inkopplade apparater ingår inte i elsystemet..
Jordfelsbrytare som är felaktig eller bristfälligt installerad ingår visst i elsystemet.

Men innan en behörig elektriker har besiktat så kommer köparen inte kunna påvisa det dolda felet.

Varför det räknas som dolt?
För att säljaren dolde informationen i frågelistan som muntligen bevisades vid senare skede att denne hade kännedom om.

Om säljaren har besvarat en fråga i frågelistan med nej, kan köparen använda detta för att visa att säljaren inte har upplyst honom om felet.

Ni har köpt ett hus som troligen kostat mellan 5-10 miljoner, men tänker bråka om slitage på gamla saker som nya går att köpa för under 10kkr???

Jag hade personligen inte lyft nämnvärt på ögonbrynen för sådana bagateller utan istället satsat på att ha en god relation med den som man gör kanske sitt livs största affär med.

/D

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H henkku skrev:
... och med riktig menar vi även att den inte ska vara för snäv och lösa ut i onödan, eller hur?!
Nej, den är fast ansluten, därför ska dess anslutning vara korrekt
inklusive rätt area för alla 4 (eller 5 om elementen är för 220 V dvs det finns en nolla) med tillräcklig
area för den gul-gröne hela vägen till centralen, och inga glapp någonstans tack !

JFB för ett bastuaggregat, där kan det vara lämpligt med en som är avsedd att vara egendomsskydd dvs 300 mA utlösningsström (en JFB som inte delas med något viktigt som exv värmepump.)

JFB är inte ett totalskydd mot fel i en borrmaskin eller förlängningskabel, i vissa fall är den säkerhet som man får från en sådan bedräglig.
JFB är heller inte ett fullgott personskydd i fallet bastuaggregat inne i ett utrymme med blöta människor men
en korrekt och hel anslutning är det.

H
H henkku skrev:
Beklagar.

Du har nu fått reda på ett sk dolt fel. Om jag vore dig skulle jag göra en besiktning i efterhand av elen och se om du har råkat ut för fler dolda fel.
Sedan kan du skicka ett ersättningskrav till säljaren med det belopp som du uppskattar att det kommer kosta dig att åtgärda felet(-en)

Föutsatt att du läst kontrakten ordentligt och inga friskrivningsklausuler finns där.
Läs i ditt kontrakt vad som gäller vid dolda fel
Det är inget dolt fel, det påståendet slängs alldeles för ofta runt här och i det här fallet är det tydligt något som man kan upptäcka vid en noggrann undersökning. Dolt fel betyder inte saker du missade på visningen utan kraven är stora på dig som köpare.

Den dagen du skickar ett sådant ersättningskrav kommer säljaren sluta hjälpa dig och det har sitt pris också. Fundera istället på om det är ett stort bekymmer för dig. När det gäller torkskåpet så verkar det inte spela någon roll för dig, och bastun kanske går att ordna för en rimlig summa? Jag tycker du ska prata med säljaren och se om ni kan komma överens om något ihop istället för att gå in i en konflikt såhär, men jag har förståelse för att det känns tråkigt att börja husägandet såhär. Det låter dock som att du är ganska nöjd med säljarens beteende i stort och det är mycket värt att bevara den relationen istället för att gå till rätten för minsta sak.

• Gilla
maglub och 2 till
  • Laddar…
H henryry skrev:
Det är inget dolt fel, det påståendet slängs alldeles för ofta runt här och i det här fallet är det tydligt något som man kan upptäcka vid en noggrann undersökning. Dolt fel betyder inte saker du missade på visningen utan kraven är stora på dig som köpare.
Varken du eller jag kan avgöra om det är ett dolt fel. Det är riktigt. Därför bör en besiktning utföras av fackman. Då kan brister uppenbara sig.

Och sen om köparen blir ersättningsskyldig eller ej är en fråga för domstolen. Såklart.
En grundregel är att köparen ska haft kännedom om bristen (vilket TS påvisar) samt att köparen undvikit att informera säljaren om bristen (vilket frågelistan kan påvisa)

Jag hade också undvikit den tråkiga vägen om det är möjligt.

J
H henkku skrev:
Varken du eller jag kan avgöra om det är ett dolt fel. Det är riktigt. Därför bör en besiktning utföras av fackman. Då kan brister uppenbara sig.

Och sen om köparen blir ersättningsskyldig eller ej är en fråga för domstolen. Såklart.
En grundregel är att köparen ska haft kännedom om bristen (vilket TS påvisar) samt att köparen undvikit att informera säljaren om bristen (vilket frågelistan kan påvisa)

Jag hade också undvikit den tråkiga vägen om det är möjligt.
Du bör läsa på om dolda fel innan du skriver felaktiga råd till andra. Dina hittepåförklaringar om att säljaren dolde felet och på så sätt skapat ett dolt fel är helt uppåt väggarna, också att en fackman skulle upptäcka dolda fel.

H henkku skrev:
Varken du eller jag kan avgöra om det är ett dolt fel.
Jo, det är ganska enkelt att knäppa på bastuaggregat respektive torkskåp när man undersöker huset, så felet kan omöjligen vara dolt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du bör läsa på om dolda fel innan du skriver felaktiga råd till andra. Dina hittepåförklaringar om att säljaren dolde felet och på så sätt skapat ett dolt fel är helt uppåt väggarna, också att en fackman skulle upptäcka dolda fel.
Läs ordentligt. Jag skrev att en fackman kan upptäcka brister. Alla brister är inte dolda fel.
Kanske du som ska läsa lite noggrannare

Att bastun löser ut jfb är inte ett fel, det är standard, en ugn som står i ett fuktigt utrymme (kall stuga över vintern) löser också ut jfb av samma anledning. Man torkar ut den på våren med låg uppvärmning sen funkar den galant!
Ett gammalt torkskåp går att ersätta billigt med ett motsvarande begagnat. Pruta en tusing eller inte, beroende på hur kontakten med säljaren är, kan vara värt att låta det va.

E
Alltid dessa småsnåla, undanhållande säljare av hus. De säljer för miljonbelopp men klarar inte av att lämna över ett hus som fungerar så som var tänkt. Att denna säljare har skrivit NEJ i frågelistan fast jordfelsbrytare löser när befintlig utrustning som ingick i köpet används visar tydligt att han hör till den kategorin.

Du som köpare skall självklart få det åtgärdat av säljaren. I annat fall stäm i tingsrätten efter att du själv låtit åtgärda mot kvitton. Blir INTE svårt att vinna. Vi skall aldrig acceptera att säljarna tar lätt på ett i detta fall mer eller mindre allvarligt problem.

Har själv bytt hus flertalet gånger och råkat ut för dessa typer av säljare. Har själv alltid varit mån om att lämna över något som är som förväntat d.v.s. fungerande. Detta hör INTE till dolda fel och det går då under frågelistan som just berör saker som köparen kan förvänta sig skall fungera om inget annat sagts i den. (Blir själv besviken på ert jamsande med dessa småsnåla, usla säljare.
Erik

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H henkku skrev:
Jordfelsbrytare som är felaktig eller bristfälligt installerad ingår visst i elsystemet.

Men innan en behörig elektriker har besiktat så kommer köparen inte kunna påvisa det dolda felet.

För att säljaren dolde informationen i frågelistan som muntligen bevisades vid senare skede att denne hade kännedom om.

Om säljaren har besvarat en fråga i frågelistan med nej, kan köparen använda detta för att visa att säljaren inte har upplyst honom om felet.
H henkku skrev:

Är det jordfelsbrytaren som är trasig? Jag tyckte det lät som att den fungerade? Den slog ju ifrån.

• Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.

Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla

" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'

Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?

Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.

Byt aldrig "efterlämnat" mot att acceptera fel i efterhand. Det kommer det ena efter det andra garanterat. Stå på er för rättning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.