Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Filuran och 25 till
  • Laddar…
Jag hade dränkt dem i papper. Eller bytt bank.

• Gilla
  • Älska
Sylvek och 114 till
  • Laddar…
Jag hade gjort både och, dränkt de i papper så de fått jobba som in i helvete om de ville få ihop nått av det och sen ändå bytt bank. Ingen annan kommer kräva något liknande, de har ju inget att göra med hur insatsen betalas alls.

• Gilla
  • Älska
andreas_bygger och 51 till
  • Laddar…
Beställ ut alla kontoutdrag 10 år tillbaka och ge dem varenda papper. Ju tjockare pappersbuntar dess bättre. Gärna en hel pall! Det är ett oskick att hantera kunderna som kriminella utan en tillstymmelse av bevis. De kan få sitta där och bläddra om de vill.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
andreas_bygger och 76 till
  • Laddar…
Idioter.. banken borde väl kunna styrka att pengarna är rena. Tycker hela tiden man får styrka pengarnas vithet när man flyttar pengar mellan banker. Borde väl kunna samla utdrag från banker månadsvis där de kan se ökningen av kapital månad för månad?

• Gilla
Filuran och 11 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
... de har ju inget att göra med hur insatsen betalas alls.
Jo det har de. Penningtvättlagen gäller ju men det får ju vara måtta på hur mycket detaljer de kräver.

• Gilla
Filuran och 20 till
  • Laddar…
harry73
Får man in pengar hos en annan bank, kan man då överföra pengarna till din lånebank?

Självklart kan ni föra över pengarna till ett konto hos banken som lånar ut pengarna. Då ligger dom där redo för betalning. Be att få tala med chefen för bankkontoret , gå inte via handläggaren som inte verkar ha förstått penningtvättslagen (väldigt vanligt att banktjänstemän inte är snaraste än en 5:e klassare). Vilken bank gäller det?

• Gilla
  • Haha
Filuran och 29 till
  • Laddar…
Håller med det som sades först. Om du kan få tag på uppgifterna gratis så dränk dom med alla papper du kan få tag på. Samtidigt kontaktar du 3 andra banker och söker hos dom istället och nämner att du även är intresserad att byta alla dina bankärenden till dom så kommer du nog snart se att inte alla banker är så petiga.

• Gilla
  • Älska
jim_b och 18 till
  • Laddar…
R
Byt bank omgående. Bankerna har visserligen skyldighet att förebygga penningtvätt men baserat på det du skriver så har du gjort mer än tillräckligt. Med de där beloppen så är det du som har fördel gentemot banken, du kommer i princip generera riskfri inkomst för dem.

Kolla med exempelvis SBAB eller Stabelo. Undvik storbankerna till varje pris, de är chanslösa att konkurrera mot uppstickarna numera när det gäller lånevillkor. Låt dig inte luras att en del fått till synes fördelaktig ränta hos storbankerna, det betyder bara att de tjänar pengar på något annat sätt, till exempel att de lurat den stackars låntagaren att bli "helkund" (dvs hellurad) eller att köpa deras svindyra skitfonder.

• Gilla
  • Haha
Filuran och 26 till
  • Laddar…
Bror köpte sin bostadsrätt för ca 10 år sedan med pengar direkt från bankkonto.
Var inga problem då.

• Gilla
fire786 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för bank?

Har en vän som pga av skilsmässa måste anlita blustep. Dessa har tydligen fått på sig från finansinspektionen att de inte får goda stora pengaströmar hur som helst.

Här är ju nackdelen med nischbanker och otrohet för att få bäst villkor. Har man varit kund länge hos en bank brukar det kunna utgöra bra underlag för kundkännedom...

Mitt råd till TS är att antingen acceptera kostnaderna för kontoutdrag och skicka in dessa till bolånebanken.
Eller kolla med en annan bank.

• Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
A
Alltså vad är det för sossebank du råkat ut för? 1.5MSEK är ju ingen omöjlig summa att spara ihop på några år och för du över från andra svenska banker så är det ju dem som ansvarar för ev penningtvätt.

När jag köpte hus för några år sedan öppnade jag ett nytt konto i Handelsbanken och förde dit det jag skulle betala kontant, ca 1.8MSEK och sedan så la banken till mitt nya lån, och löste säljarens lån samt skickade resten av pengarna till säljaren, inga konstigheter inga frågor och då hade jag inga andra privata affärer i den banken tidigare.

Kolla genast med andra banker, det här var ju helt vansinnigt!

• Gilla
Filuran och 19 till
  • Laddar…
tommib
Först och främst, hur mycket tid har du?

Jag hade definitivt bytt bank. Jag hade också med eftertryck informerat kontorschefen om varför jag byter.

Möjligen, om jag hade varit på riktigt tyket humör, hade jag tagit ut alla kontoutdrag även om det kostade pengar, levererat det till banken, förhoppningsvis fått dem att gå igenom allt och sedan ändå bytt.

• Gilla
  • Älska
Donn och 16 till
  • Laddar…
Märklig situation detta, men ibland sätter sig bankerna verkligen på tvären.

När vi köpte hus för några år sedan så betalades handpenningen direkt från mitt konto i en nischbank till mäklarens konto. Överföringen gjorde jag själv och lånegivande bank (lokal sparbank i en annan del av landet) ställde inga frågor alls. När affären sen gjordes klart drogs resten av pengarna från min sambos konto (lokal Sparbank).

Skulle också överväga att byta till en annan bank så snart som möjligt om jag råkade ut för samma sak.

• Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.