M magnu skrev:
Visst, trumman är anledingen till att jag köper Miele. Jag tror att Mieles maskiner därför ger minst slitage på tvättgodset.
En skjorta håller väl 15-30 tvättar beroende på tvättmaskin. För en 900kr-skjorta är dliagekostnaden mellan 30-60kr/tvätt. Lastar du sedan in 8 skjortor, så är skillnaden i slitagekostnad 240kr! Per tvätt! 4 tvättar - 1000kr.

Därför tror jag att det lönar sig att köpa Mieles billigare maskiner.

Sedan är det trist när saker går sönder.
Det var inte många tvättar per skjorta. När jag tidigare var "kostymkonsult" höll nog skjortorna ett par år i alla fall. Vad gäller skjortor är det ju dock en avsevärd kvalitetsskillnad mellan olika märken så det kan löna sig att välja premiumskjortor (typ Eton och liknande) enligt min erfarenhet.
OnT: Ljudnivån för centreifugeringen beror minst lika mycket på var maskinen ska stå. Vi har träbjälklag och generellt är det då svårt att hindra vibrationer. Även om maskinen i sig då är relativt tyst så vibrerar huset, vilket jag tycker är det som upplevs som mest störande.

Sedan behöver man sällan tvätta skjortor, tröjor etc mer än väldigt kort.
Oftast behöver de bara en uppfräschning om man inte spillt på de.
Att tvätta länge sliter på de.

Det finns fler klädesplagg än skjortor. Men ett försiktigt program sliter mindre på kläderna oavsett vilken tvättmaskin som används.

Sedan, så är jag övertygad om att klädslitaget är en betytande kostnadspost för varje tvätt, som långt överstiger konsumentverkets schablon för tvättkostnader.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sedan behöver man sällan tvätta skjortor, tröjor etc mer än väldigt kort.
Oftast behöver de bara en uppfräschning om man inte spillt på de.
Att tvätta länge sliter på de.
I bruksanvisningen för Miele maskiner finns programförlopp för maskinens program. Programmet för skjortor har försiktig trumrotation jämfört med bomull som har intensiv.

Centrifugering på höga varv sliter också på textiler. 1600 rpm är i praktiken inte så användbart som kan önskas.

Tabell över tvättprogram för Miele med vattennivå, tvättrytm, sköljning och centrifugering för olika material som bomull och skjortor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.