7 448 läst · 42 svar
7k läst
42 svar
Köpråd släpvagn, halvklen dragbil och helslö ägare
Justera bromsarna betyder oftast på de flesta kärror att man får "snurra" på ett litet kugghjul inne i bromstrumman åtkomligt via ett hål baktill. Lite pyssligt men inget jobbigt annat än att man måste ligga på marken in under släpet.Bäckarn skrev:
Precis, vattenslangen är till för att ge ett extra skyddande hölje till själva bromsvajern. Skyddar mot saltsprut, damm, stenar och annan skit som virvlar upp under släpet när man kör. Hindrar också solens UV-strålar från att komma åt vajerhöljet, dvs så det inte spricker lika lätt. I alla fall är det min erfarenhet.
På mitt släp har jag fått smörja upp själva bromsstången men den har smörjnipplar så det är surerlätt, sen så är justeringen typ en mutter, så en smörjpistol för 100kr och en 10mm nyckel. Räcker att hissa upp släpet och dra handbromsen ett par hack och därefter med handkraft dra runt hjulen tills man tycker dom går lika trögt. Om inte skruvar man på det ena hjulet tills bäda går lika trögt, tar max 30 min vartannat år.
@hjulia snygga grejer du har gjort! Kanske blir att försöka sig på om några år när jag får mer tid över
@roli och @Ville_Vessla : tack för input om bromsar. Låter ändå överkomligt. Är bromsarna dessutom någorlunda nyservade borde de väl klara sig i alla fall till nästa besiktning om jag inte missköter släpet grovt då.
Vad tror ni för övrigt om detta släp? https://www.blocket.se/annons/goteborg/thule_l0751_750kg_bromsat_gallerslap_2015/88670670
Nu är det förvisso bromsat, men ser ut vara fint skick, från 2015. Brenderup är väl också bra märke vad jag förstått.
Priset helt okej? Sugen på att få hem ett och börja lasta skräp
@roli och @Ville_Vessla : tack för input om bromsar. Låter ändå överkomligt. Är bromsarna dessutom någorlunda nyservade borde de väl klara sig i alla fall till nästa besiktning om jag inte missköter släpet grovt då.
Vad tror ni för övrigt om detta släp? https://www.blocket.se/annons/goteborg/thule_l0751_750kg_bromsat_gallerslap_2015/88670670
Nu är det förvisso bromsat, men ser ut vara fint skick, från 2015. Brenderup är väl också bra märke vad jag förstått.
Priset helt okej? Sugen på att få hem ett och börja lasta skräp
Tack! För mig tog det 3-4 år att få det klart, men arbetstiden var nog inte mer än 2-3 timmar inkl sparymålningen...Bäckarn skrev:
Om du köper U-byglar eller bockar till gängstång så tar det nog inte mer än 1-2 timmar att få det klart så ett tips är att göra klart det innan du lastar första lasset om du vill göra något liknande. Annars kommer det säkert ta lika lång tid för dig att bli klar som det gjorde för mig
Tack @Raskus för svar.
Nu dök också denna upp:
https://www.blocket.se/annons/annons/annons/89520216
Tippbar,
grindar,
obromsad totalvikt 650kg, så får lasta 370kg med min bil.
Ca 7000kr billigare än den bromsade.
Nu blev det svårt att välja!
Nu dök också denna upp:
https://www.blocket.se/annons/annons/annons/89520216
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tippbar,
grindar,
obromsad totalvikt 650kg, så får lasta 370kg med min bil.
Ca 7000kr billigare än den bromsade.
Nu blev det svårt att välja!
Jag hade utan tvekan valt den sista av flera anledningar. Skulle du låna/köpa en annan bil så skiljer det endast 40 kg i lastvikt mellan de två, skillnaden i lastyta är väldigt liten (båda rymmer fullstora gipsskivor), den är äldre men samtidigt bara 3 ägare på 13 år mot den andra som har 5 ägare på 5 år, den har tipp och man slipper bekymra sig över bromsarna (även om det inte verkar vara en stor sak). Så jag tycker att det inte är värt dubbla priset för den första du länkade.Bäckarn skrev:
Dessutom förstår jag inte vitsen med ett bromsat släp om det ändå inte har en totalvikt över 750 kg för det ökar bara vikten och priset på det. Visst kan det säkert finnas fall där det är motiverat, men de flesta gångerna känns det bara onödigt.
Oavsett vilket släp du köper så rekommenderar jag att du skaffar en försäkring för släpet. Så länge du har släpet kopplat efter bilen så täcks den av bilens trafikförsäkring, men skulle det ex bli stulet får du ingen ersättning. Jag har för mig att jag betalar ca 210 kr/år för helförsäkring på mitt obromsade EU-slåp (750 kg totalvikt) och den försäkringen täcker samma saker som helförsäkring på en bil förutsatt att jag har det låst. Så det är så lite pengar det rör sig om att jag tycker att det bara känns dumsnålt att inte ha en försäkring ifall något skulle hända som inte bilens trafikförsäkring täcker
Redigerat:
I annonsen till det soista släpet skriver ju säljaren att han har ägt släpet sedan det var nytt så två av "ägarna" borde inte vara "riktiga" ägare, dvs brukare, utan antagligen tillverkare/återförsäljare.
Det första släpet ser dessutom ut att ha varit ett uthyrningssläp som blivit "rekonditionerat". Sitter t.ex ett nytt stödhjul monterat (syns på lappen nere vid hjulet. Släpet har "skärmskydd" dvs bågar som skall hindra att man kör in med skärmen i typ en stolpe eller likvärdigt dessutom sitter det en "hon"kontakt på släpet vilket också pekar lite mot att det är ett f.d hyrsläp med lös kabel.
I valet mellan dessa släp skulle jag ta det sista, dvs det äldre med endast en ägare. Detta fast jag gillar bromsade släp före obromsat. Men här skiljer det lite mellan lastvikterna. Hyrsläp kan många gånger ha blivit rejält "misshandlade" även om detta ser ut att ha fått en hel del delar utbytta.
Mitt val det äldre med lite lägre lastvikt men med en ägare. Det ingår förvisso vinterhjul del det "nyare" släpet men det går att skaffa till det äldre då det skiljer mycket i pengar mellan släpen.
Det första släpet ser dessutom ut att ha varit ett uthyrningssläp som blivit "rekonditionerat". Sitter t.ex ett nytt stödhjul monterat (syns på lappen nere vid hjulet. Släpet har "skärmskydd" dvs bågar som skall hindra att man kör in med skärmen i typ en stolpe eller likvärdigt dessutom sitter det en "hon"kontakt på släpet vilket också pekar lite mot att det är ett f.d hyrsläp med lös kabel.
I valet mellan dessa släp skulle jag ta det sista, dvs det äldre med endast en ägare. Detta fast jag gillar bromsade släp före obromsat. Men här skiljer det lite mellan lastvikterna. Hyrsläp kan många gånger ha blivit rejält "misshandlade" även om detta ser ut att ha fått en hel del delar utbytta.
Mitt val det äldre med lite lägre lastvikt men med en ägare. Det ingår förvisso vinterhjul del det "nyare" släpet men det går att skaffa till det äldre då det skiljer mycket i pengar mellan släpen.
@Raskus , @hjulia ,@roli
Tusen tack för era klara svar! Skönt få lite klara direktiv när man velar som besatt.
Tyvärr hann någon annan före, annonsen lades upp kvällen innan jag såg den
Känns nu i efterhand som att jag gick miste om mitt livs stora kärlek, den såg perfekt ut för tänkt användning och till riktigt bra pris.
Håller tummarna för att nåt liknande dyker upp i sinom tid.
Tusen tack för era klara svar! Skönt få lite klara direktiv när man velar som besatt.
Tyvärr hann någon annan före, annonsen lades upp kvällen innan jag såg den
Känns nu i efterhand som att jag gick miste om mitt livs stora kärlek, den såg perfekt ut för tänkt användning och till riktigt bra pris.
Håller tummarna för att nåt liknande dyker upp i sinom tid.
Produkter som diskuteras i tråden