Tjena,
Läst ett antal trådar om släpvagnar, men saknade en som var startad av undertecknad med sina unika förutsättningar... ;)

Är så att jag liksom många andra skribenter har vånda i beslutet kring bromsat eller obromsat.
Hade det varit så att min bil kunde köra med ett 750kg obromsat vore det enkelt, men tjänstevikten är på ringa 1419 kg, vilket ger en teoretisk totalvikt på 700kg.
Tyvärr så är det ännu värre då bilen är specad för max obromsad vikt på blott 550kg...

Användningsområdet för släpet är i huvudsak att forsla saker till återvinning samt köpa byggmaterial/virke när andan faller på. Inga enorma byggprojekt. Kommer även köras lass med ved men endast korta sträckor (<100m) på gården hemma.

Bromsat hade varit trevligt men är det något jag vet är det att varken jag eller sambon finner någon njutning i att kräla under fordon och serva bromsar osv. Det är nog ett av få områden jag är helt ointresserad av att vara en "gör-det-självare".
Skulle inte heller påstå att vi är hejare på att ta hand om saker långsiktigt. Sannolikheten är rätt stor att släpet skulle kunna stå oanvänt utomhus en tid, sannolikt med massa bråte på. Har möjlighet förvara släpet under ladugårdstak under höst/vinter men helt plötsligt kanske det står ute två månader ändå.
Jag ser framför mig att bromsarna inte skulle få tillräckligt med "motion" och kärva ihop, och då verkar det vara en tröttsam och dyr historia. Utifrån trådarna jag läst verkar det vara folk som nyttjar släpen mycket (och hårt) som har minst problem med sina bromsar.

Så där har vi scenariot.
Å ena sidan en klen dragbil som inte kan dra mer än 550kg, och å andra sidan ägare som är oförmögna eller kanske snarare helt ointresserade av att serva fordon.
Kan säga att jag för tillfället spanat in ett bromsat Sävsjösläp ASSEL 1000 med grindar för 13k, tycker det verka vara ett ganska bra pris? Men som sagt, drar mig för att lyfta på luren då jag är skraj för potentiellt bromskärv och annat jävelskap... Men 550kg kanske är för lite för att vara till nytta?

Som alltid tacksam för kloka råd!
 
Min uppfattning är att bromsar är ett elände vare sig det gäller bilar eller släpvagnar. De rostar, kärvar och slits. Med de är bra att ha i alla fall.

Om man oftast inte drar så tungt kan man vara lite fult pragmatisk och säga att bromsarna bara behöver fungera en gång vart annat år när man besiktar släpet. Å andra sidan kan man säga att om man oftast inte drar tungt klarar man sig med ett släp som är typat för 550 kg. Men jag håller med dig. 550 kg totalvikt är inte mycket. Jag misstänker att jag överlastat mitt 750 kg släp flera gånger.
 
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
haken med obromsade släp är att det inte finns nån p-broms.
jag har en sluttande tomt och en ~ 5 m båt på ett obromsat släp, det är ett pyssel att vid varje justering av placeringen behöva sätta/flytta klossar för att släpet ska stå still. Stödhjul kan man enkelt eftermontera om det saknas.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
T VSundh skrev:
Byt bil och skaffa ett obromsat?
Gillar bilen skarpt i övrigt, en bra familjekombi som drar under halvlitern, så där blir det nej ;)
A Avemo skrev:
Min uppfattning är att bromsar är ett elände vare sig det gäller bilar eller släpvagnar. De rostar, kärvar och slits. Med de är bra att ha i alla fall.

Om man oftast inte drar så tungt kan man vara lite fult pragmatisk och säga att bromsarna bara behöver fungera en gång vart annat år när man besiktar släpet. Å andra sidan kan man säga att om man oftast inte drar tungt klarar man sig med ett släp som är typat för 550 kg. Men jag håller med dig. 550 kg totalvikt är inte mycket. Jag misstänker att jag överlastat mitt 750 kg släp flera gånger.
Undrar dock hur bra bromsarna klarar sig om kärran inte får kärlek eller tillräcklig motion, kan bli mer problem än de är värda.
Största belastningen borde bli när jag kör ved, men detta är då mycket korta sträckor på gården.
Funderar på hur mycket 550 kg kan bli en begränsning i användningen i övrigt, det kanske är på tok för begränsat för att vara användbart.
 
H hyggabus skrev:
haken med obromsade släp är att det inte finns nån p-broms.
jag har en sluttande tomt och en ~ 5 m båt på ett obromsat släp, det är ett pyssel att vid varje justering av placeringen behöva sätta/flytta klossar för att släpet ska stå still. Stödhjul kan man enkelt eftermontera om det saknas.
Har lyckligtvis många plana ytor på tomten att ställa släpet på, samt ingen båt som ska parkeras på släpet. Låter som du har ett knöligt arrangemang ;)
 
Detta har väl varit upp i ett stort antal trådar under årens lopp men jag vill ändå hävda:

Bromsproblem på släpvagnar är, enligt mina erfarenheter, inte så vanligt förkommande.
Jag har två bromsade släp. Båda av märket 4p men det spelar nog ingen roll eftersom de flesta vagnar torde innehålla likadana delar. Det ena har jag ägt sedan det var nytt och köptes 2007. Jag har inte rört bromsarna på det släpet och det används flitigt och med ibland tunga(för tunga) lass. Gått igenom varje besiktning utan problem och med bra bromsvärden. Om det börjar stöka med bromsarna tänker jag att jag kan lämna in det på släpvagnsverkstan utan att bli ruinerad eller bitter.
Om jag då byter bromsvajrar kan jag låta verkstan dra över vattenslangar över vajrarna som extra skydd. Kärvande bromsar beror, vad jag kan förstå, på att fukt trängt in i vajerhylsan vilket medfört att vajern börjat rosta. Detta knep praktiseras bla av de som kör mycket grusväg/grusade vintervägar osv.
Räds inte bromsade vagnar för de är bättre i synnerhet om man ibland har behov av att dra tyngre lass.

Min åsikt.

Mvh LOB
 
  • Gilla
Bäckarn
  • Laddar…
P
H hyggabus skrev:
haken med obromsade släp är att det inte finns nån p-broms.
jag har en sluttande tomt och en ~ 5 m båt på ett obromsat släp, det är ett pyssel att vid varje justering av placeringen behöva sätta/flytta klossar för att släpet ska stå still. Stödhjul kan man enkelt eftermontera om det saknas.
Finns ju lösningar

https://www.biltema.se/bil---mc/las...MIyvufpL3s6AIVBEQYCh3KfgP4EAQYBSABEgIIYfD_BwE
 
Bromsar är skit, undvik det. Men det finns ju stödhjul med inbyggd parkeringsbroms.
 
@Bäckarn 550kg behöver inte vara ett problem. Jag har ett stort släp (3000kg) som jag ibland drar bakom en klen bil, då får jag bara lasta 400kg. Det kommer man rätt långt med faktiskt. 400kg virke är rätt mycket. Kör man skivor (gips, osb etC) är det också rätt många... trädgårdsavfall väger aldrig så mycket....så jag skulle kanske vara mer bekymrad över längden på släpet som avgör hur långa plankor du kan köra med bibehållet korrekt kultryck osv..

Man får helt enkelt fundera på hur man använder släpet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Bromsar är skit, undvik det. Men det finns ju stödhjul med inbyggd parkeringsbroms.
Har haft mitt släp med dubbla axlar i över tio år nu tror jag...har justerat bromsarna en gång, aldrig gjort någon annan service. Kör någon gång i månaden och mer sällan på vintern.

Bromsproblem känns inte som ett stort problem?
 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Hur ofta behöver du dra mer än 550 kg på allmän väg? Är det nästan enbart sopor till tippen och virke till mindre byggprojekt så lär du i princip aldrig komma upp i övervikt på ditt släp. Ved däremot kan väga en hel del, men om det bara är för vedkörning på tomten som du behöver lasta mer än du får med din dragbil så ser jag inte problemet med ett obromsat släp. Händer det någon enstaka gång att du behöver lasta mer så hade jag hyrt bil/släp/lätt lastbil för de få gångerna då det inte kostar många kronor.

Vet inte hur mycket jag har lagt på på mitt obromsade släp när jag har kört massor på tomten, men det har i alla fall varit så mycket att hjulhusen nästan slår i och det har jag dragit med 4-hjulingen som väger ca 300 kg. Inte det mest optimala dragfordonet med så stora lass, men det går :geek:

Nu har jag ingen jättekoll på Sävsjösläpet, men av de bilder jag har sett så hade jag personligen inte valt det. Möjligen utan både grindar, kapell och kåpa, men inte med. Anledningen till det är att vad det ser ut som så går det inte att fälla framlemmen vilket gör att så fort man ska köra virke så måste grindarna/kåpan av så att man kan lägga virket ovanpå båda lemmarna. Det gör även att det inte går att lasta på skivor och virke på flaket och sen fylla upp innanför grindarna med ex isolering utan då får man åka en extra gång för att få med sig isoleringen.

Jag har en obromsad Tiki CS275 med grindar och kapell som jag tycker är perfekt för flytt, virke, ved och sopor.
https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.335.37967/tiki-tiki-cs275-r-paket-natgrindar

Det finns säkert många andra bra släp, men det som jag tycker är absolut viktigaste för ett allt-i-allo-släp (oavset bromsat/obromsat) är:
- Båda lemmarna går att fälla och ta bort med grindar/kåpa kvar på
- Minsta flakyta 125*255 cm
- Helst inte bredare än bilen

Extra bonus, men absolut inte nödvändigt:
- Grindar går att ta av själv
- Flaket går att tippa
- Kapell (perfekt att kunna köra möbler mm när det regnar)
 
  • Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har haft mitt släp med dubbla axlar i över tio år nu tror jag...har justerat bromsarna en gång, aldrig gjort någon annan service. Kör någon gång i månaden och mer sällan på vintern.

Bromsproblem känns inte som ett stort problem?
Kul för dig. Mitt släp som står ute året runt går aldrig igenom besiktningen utan åtgärder.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ett av livets stora glädjeämnen men jag tror inte att mitt släp är så speciellt. Det enda jag gör är att INTE dra åt handbromsen när jag inte använder släpet. I övrigt står det bara där, utomhus.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Om man nu bara tänker använda släpet någon gång i månaden (låter det som), varför inte hyra ett när andan faller på? Då slipper man alla problem med bromsar och besiktning, och kan välja kapell, grindar, kåpa eller tippfunktion beroende på behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.