Slår ett slag för boschen. Tycker den är kanon för det mesta.

• Gilla
Brämpa
  • Laddar…
En oskarp bild av en gammal pelarborrmaskin i ett verkstadsrum. Säkerhetsskärm synlig, industriell atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har en åsikt om 4000:- är rätt pris för den här om den fungerar som den ska? Det är en Arboga, allt jag får ur säljaren.

Torrfura skrev:
[bild]
Någon som har en åsikt om 4000:- är rätt pris för den här om den fungerar som den ska? Det är en Arboga, allt jag får ur säljaren.
Det ser ut som en Arboga E100S. Om den fungerar och alla drev finns kvar är 4000 ett bra pris. Begärt pris på blocket brukar vara 6000-8000 kr.

Kolla hur den är växlad. Behöver du borra i stål med lite grövre borr är det bra om du har den växlad ned till 100 rpm. För övrigt en bra maskin till ett bra pris.

99% träarbete... Står ju mellan en Bosch pbd 40 eller något i stil med Arbogan om det ändå handlar om nästan samma peng... Är så bekymrad över hur högt / mycket Boschen låter.

Torrfura skrev:
99% träarbete... Står ju mellan en Bosch pbd 40 eller något i stil med Arbogan om det ändå handlar om nästan samma peng... Är så bekymrad över hur högt / mycket Boschen låter.
Nu är man väl lite döv men den är väldigt tyst ;) tänker du på att den är direktdriven?

Exakt, kollar man youtube på den skär ju högtalarna, medan en gammal hederlig pelarborr bara tuffar på lite lågmält som jag kommer ihåg dem...

Torrfura skrev:
Exakt, kollar man youtube på den skär ju högtalarna, medan en gammal hederlig pelarborr bara tuffar på lite lågmält som jag kommer ihåg dem...
Jo, en arboga låter bara trevligt även på högsta varv, säkert delvis pga av trefasmotor.

Lime113 skrev:
Såg en Kamasa på blocket som låg för auktion. Själv börjar jag oroa mig mer och mer för hur jag ska få in trefas i verkstaden :(

Tack för tipset ZipLock
Jag har en skarvsladd från elcentralen som går till en fördelningsdosa. Det har funkat i några år nu men riktiga uttag behövs...

Torrfura skrev:
Tycker den låter ganska högt jämfört med en gammal hederlig pelarborr. I övrigt är jag riktigt nöjd. Tar liten plats och har klarat alla mina behov hittills.

Jag har en Arboga G2508 och den är väldigt bra. Med den har jag borrar 32 mm hål i 60 mm tjockt järn.
G2508 är litet modernare än den som Torrfura frågar om men alla gamla Arboga och Solberga och Strands som jag känner till är väldigt bra maskiner.
Nya motsvarande maskiner kostar många tiotusentals kronor.

Somliga gamla arbogamaskiner har bara en växelspak. Då skall det följa med en sats kugghjul så man kan plocka i kugghjul som passar de två hastigheter som man oftast behöver. Tyvärr har kugghjulen ofta kommit på avvägar och då sjunker både bruksvärdet och marknadsvärdet rejält.
Nyare modeller har två växelspakar och i en sådan behövs inga lösa kugghjul.

Vad det gäller ljudnivån så har gamla Arboga med rundade former järnkugghjul mot järnkugghjul och de är mer högljudda. Nyare Arboga med kantigare växelhus som min har järn mot fiberarmerad tufnol. Då slamrar inte växellådan och maskinen går extremt tyst. Fiberhjulen fungerar också som en säkerhetsspärr om det händer någon olycka. I stället för att hela mekanismen vrids sönder så brister ett fiberhjul och så beställer man ett nytt som reservdel från Machinerysweden i Rosenfors.

Update: Biltema-stativet har fortfarande inte använt.
Istället blev det en remdriven bänkmaskin (en-fas) :)

En remdriven bänkborrmaskin av märket King på ett rörigt arbetsbord omgiven av verktyg och kablar.
Skapa konto

En remdriven bänkmaskin för borrning i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

En remdriven bänkborrmaskin i en verkstad med diverse verktyg runtomkring.
Skapa konto

En remdriven bänkborrmaskin i en rörig verkstad med verktyg och flaskor i bakgrunden.
Skapa konto

Typskylt på en TECO enfas induktionsmotor för en remdriven bänkmaskin.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.