21 100 läst · 42 svar
21k läst
42 svar
Köphjälp kap- och gersåg
Sålde min kgs 216 m till förmån dewalt dws777. Jag betalade 2-2500 något. För pengarna ett stort kliv upp i känsla. Xps systemet, klingskyddet och att man slipper teleskopet bakom sågen är särskilt bra. Rekommenderar.
Edit. Skulle inte förvåna mig om jag redan skrivit typ samma sak tidigare i den här tråden.
Edit. Skulle inte förvåna mig om jag redan skrivit typ samma sak tidigare i den här tråden.
Såg Dewalt DWS774 på K-Rauta. Säkt från 4500 till 3000: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kap-gersåg-dewalt-dws774-qs-216mm-xps
O UlfY skrev:Köpte precis en Makita FL 0715 på Toolab till en släkting. Kostade 2795. Lite över men väldigt mycket såg för pengarna. Klart bättre känsla än Metabo 216 och 254. Verkade kunna klara 70x70 trots specen som säger mindre.
Om man ska jobba mycket inomhus är givetvis lutning åt båda hållen viktigt ex när man sätter lister som är lika stora som rummet (vilket gör det svårare att vända listen). Men för yttre arbete passar ovanstående bra tror jag.
Det är inte LS0815 du menar? Bra såg som fixar det mesta förutom 4" virke.
Det blev en Metabo med 2,5 m bord. Den kändes väldigt bra och gedigen i handen. Knappen för sågskyddet passade mig perfekt. Jag tyckte inte alls att tex Makita hade speciellt mycket mer finesser eller kändes mer stabil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag provkör igår. Mycket bra resultat. Det kom med två klingor. Köpte även en fintandad klinga för lister och annan finsågning inne.
Metabo KGS 216m med två klingor: 1890kr
Metabo sågbord KSU 251: 1390kr
Vad jag gillar är att lasern lyser framifrån och därför även ner på virkets framsida istället för enbart uppepå. Inbyggda lampan är också ett plus. Det finns också en snabbtving för att låsa fast arbetsstycket. Utformningen kunde han varit lite bättre dock, det är svårt att använda den med en hand.
Vad jag gillar är att lasern lyser framifrån och därför även ner på virkets framsida istället för enbart uppepå. Inbyggda lampan är också ett plus. Det finns också en snabbtving för att låsa fast arbetsstycket. Utformningen kunde han varit lite bättre dock, det är svårt att använda den med en hand.
Redigerat av moderator:
Vilken klinga köpte du till listerna?Micke64 skrev:Jag provkör igår. Mycket bra resultat. Det kom med två klingor. Köpte även en fintandad klinga för lister och annan finsågning inne.
Bosch Precision 60 tänder. 449kr
Det var rätt smalt utbud på klingor, men jag tror den här blir bra ändå. Det fanns en blå Bosch-klinga för 1500, men det kändes lite overkill.
Det var rätt smalt utbud på klingor, men jag tror den här blir bra ändå. Det fanns en blå Bosch-klinga för 1500, men det kändes lite overkill.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur ska jag välja kap- och gersåg?
Kap- och gersåg(Bosch eller ryobi)
Serva en gammal Dewalt DW707 kap- och gersåg
Tips på schysst kap- och gersåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon