4 350 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
Sida 1 av 3
Hej alla,
Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.
Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:
Deras krav:
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.
Frågor:
Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.
Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:
- De frågade om vi använde duschen på övervåningen eller undervåningen, och jag förklarade att vi använde duschen på övervåningen på sommaren och den på undervåningen på vintern för att golvvärmen var mer bekväm för våra små barn.
- De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten.
Deras krav:
- Stopp i toaletten på övervåningen:
De rapporterar att toaletten ibland har svårt att rinna av och misstänker att något kan ha fastnat i rören. De ber oss täcka kostnaden för en rörmokare. - Inget varmvatten i duschen på övervåningen:
De påstår att vi känt till detta problem, trots att vi använde duschen på undervåningen på vintern på grund av golvvärmen, inte för att det skulle vara ett problem med varmvatten. - Trädets rötter vid garaget:
De har upptäckt ett träd nära garaget och påstår nu att dess rötter kan orsaka strukturella problem. Jag är ingen växtexpert, men trädet var synligt i trädgården när de besökte med besiktningsmannen, och de skulle ha sett det när de inspekterade huset. - Saknad nyckel till föreningens gemensamma förråd:
De säger att nyckeln till det gemensamma förrådet saknas och ber oss täcka kostnaden för en ny kopia.
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.
Frågor:
- Har någon annan upplevt att köpare kommer med krav efter en genomförd besiktning?
- Vilket ansvar har säljaren för problem som inte flaggats vid besiktning?
- Hur rekommenderar ni att jag bör svara i denna situation?
Mitt generella svar är: inget av detta är så kallat dolt fel, utöver detta så ligger bevisbördan 100% på köparen och inte säljaren. För bostadsrätt säljer man i befintligt skick och föreningen brukar ansvara för ex avloppsrör etc. Även träd etc eftersom man inte äger marken.
Så mitt råd är, sluta svara dem och om de kommer med ekonomiskt anspråk bestrider du det. Att svara innebär bara massa onödiga diskussioner.
Så mitt råd är, sluta svara dem och om de kommer med ekonomiskt anspråk bestrider du det. Att svara innebär bara massa onödiga diskussioner.
Jag läste någonstans att jag måste svara på deras förfrågan om 2 veckor, det stämmer inte då ?K Kirre2021 skrev:Mitt generella svar är: inget av detta är så kallat dolt fel, utöver detta så ligger bevisbördan 100% på köparen och inte säljaren. För bostadsrätt säljer man i befintligt skick och föreningen brukar ansvara för ex avloppsrör etc. Även träd etc eftersom man inte äger marken.
Så mitt råd är, sluta svara dem och om de kommer med ekonomiskt anspråk bestrider du det. Att svara innebär bara massa onödiga diskussioner.
Svara bara något med: Bestrider alla krav på åtgärd/ersättning eller något liknande.ByggNV skrev:
Du kan läsa lite mer här: https://juristjouren.se/rattsomrade...o8_Wqx1-YYU7yUVmjsvLglqgQ7PW7D3EaAkMGEALw_wcB
PS - Klart man som säljare ska ta ansvar (dolda fel) men baserat på det du skrivit känns det mest löjligt från köparens sida.
Ibland fastnar saker i avloppen, lös problemet. (De nya ägarna alltså, inte du.)ByggNV skrev:
Går utmärkt att spola i toaletten och undersöka detta innan köp, de har dessutom fått från besiktningsmannen att avloppet kan vara gammalt, det kan medföra vissa problem, de kunde då ha genomfört en fördjupad undersökning av avloppet om de så önskat.
Alldeles oavsett om ni känt till det eller inte så går det utmärkt att undersöka detta innan köp. De har inget att hämta.ByggNV skrev:
Trädet har stått där länge. De har helt rätt i att ett felplacerat träd kan ha rötter som skapar problem, men inget har hänt på det området sedan de tittade på huset och skrev på kontraktet. De har verkligen inget att hämta.ByggNV skrev:
Saknas det en nyckel? Dvs. har de fått färre nycklar än ni fick vid er tillträde + ev. kopior ni gjort?ByggNV skrev:
Det är väl ett större problem än att göra en ny kopia, det finns ju i så fall en nyckel på vift någonstans i orätta händer. Det kan föranleda ett behov av att byta hela låset och alls nycklar.
Mina tankar är således att de på de första tre punkterna är fel ute, på den sista punkten beror det på de faktiska omständigheterna, om ni slarvat bort någon nyckel och de således saknar en.
Det är en nyckel till ett delat förråd från föreningen (trädgård verktyger)som jag gav dem men de säger inte. De har begärt en ny från föreningentveksamt skrev:Ibland fastnar saker i avloppen, lös problemet. (De nya ägarna alltså, inte du.)
Går utmärkt att spola i toaletten och undersöka detta innan köp, de har dessutom fått från besiktningsmannen att avloppet kan vara gammalt, det kan medföra vissa problem, de kunde då ha genomfört en fördjupad undersökning av avloppet om de så önskat.
Alldeles oavsett om ni känt till det eller inte så går det utmärkt att undersöka detta innan köp. De har inget att hämta.
Trädet har stått där länge. De har helt rätt i att ett felplacerat träd kan ha rötter som skapar problem, men inget har hänt på det området sedan de tittade på huset och skrev på kontraktet. De har verkligen inget att hämta.
Saknas det en nyckel? Dvs. har de fått färre nycklar än ni fick vid er tillträde + ev. kopior ni gjort?
Det är väl ett större problem än att göra en ny kopia, det finns ju i så fall en nyckel på vift någonstans i orätta händer. Det kan föranleda ett behov av att byta hela låset och alls nycklar.
Mina tankar är således att de på de första tre punkterna är fel ute, på den sista punkten beror det på de faktiska omständigheterna, om ni slarvat bort någon nyckel och de således saknar en.
Det var en konstig fråga, nu inser jag att de bara ville få lite svar från oss. Jag var bara ärlig, vi la aldrig papperet i toaletten och spolningen och det fungerade väldigt bra för oss.L lbgu skrev:
Jag är inte säker på om jag förstår din fråga?
Står inte detta angivet i kontraktet? När jag har köpt och sålt bostad har det i samtliga fall stått i kontraktet hur många nycklar som ingått, ex. "3 st. nycklar till bostaden, 1 till gemensamt garage och 1 till soprum".ByggNV skrev:
Olyckligt i annat fall, men inte heller det är ditt problem. Har du givit dem nyckeln har du gjort vad du ska. Om de vill hävda annat ligger bevisbördan på dem.
I Sverige är det väl standard att man i toaletter med avlopp spolar ned toalettpappret. Jag har då aldrig upplevt något annat. Vet att det t.ex. Grekland kan vara så klena avloppsrör att det är förbjudet att lägga papper i toastolen.ByggNV skrev:
Stjärtspade och stjärtsvamp är saker man använde förr istället för toalettpapper så jag tänkte att ni kanske körde med någon sådan variant. Folk med självhushåll kan ju tänkas göra så för att det är svårt att tillverka eget toalettpapper.
Jag har varit i rättsprocess kring detta (som köpare) och vår jurist (väldigt profesionell med inriktning på fastighetsmål) sade till oss att det är väldigt svårt att få ersättning även för dolda fel för man måste påvisa att säljaren (du) skall känna till detta med beaktande av fastighetns övriga skick och ålder. Köparen har ett långtgående ansvar för att undersöka fastigheten noggrant för att kunna påtala fel. Jag tycker att säljaren skall svara till dem att detta får de ordna själva och har de klagomål på fel så be dom vända sig till sin besiktningsman och påtala att detta borde de upptäckt vid en besiktning isåfall och säljaren bör avsluta kontakten med nya ägaren av huset, då dessa som pååekas inte har en trevlig ton.K Kirre2021 skrev: