En bostadsrätt för man definitivt ändra skick på.

Med en sån här köpare tror jag det är bäst att stämma i bäcken. De kommer bara att komma med mer och mer krav

Jag gjorde misstaget att vara ”snäll” mot köparen av en av mina gamla lägenhet.
Det slutade med att han kom med krav på att jag skulle byta ut hela köket åt honom (vilket jag självklart nekade) och sen två år senare ville han även att jag skulle ta kostnaden för de åtgärder som han hade blivit ålagd efter en ÅVK

Ps när det gäller försäljning av brf så gäller andra regler än vid villa, tänk på det

• Gilla
johel572
  • Laddar…
M MissDecibel skrev:
Kan de verkligen kräva det av oss?
Nej.
Eller, det är klart att de kan "kräva" det, men inget du behöver lyssna på.

• Gilla
MissDecibel
  • Laddar…
Så nu skall man alltså behöva friskriva från allt...

B bolang skrev:
Så nu skall man alltså behöva friskriva från allt...
Varför det?

M MissDecibel skrev:
Vi gav dem 10 dagar tidigare [..] och ibgen ersättning för månadsavgiften.
Vänta här nu. Vad har ni kommit överens om egentligen? Har ni flyttat datum för hela affären 10dagar eller låter ni dem bara få tillgång till en lägenhet ni fortfarande äger? Det senare är mycket tveksamt ur försäkringsperspektiv. I bägge fall skulle jag definitivt kräva 1/3 månadshyra. Självklart.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Varför ska köparen betala hyra om han får tillträde tidigare? Det förekommer väl ingen uthyrning.

Antar att det syftar på månadasvgiften som säljaren troligen betalat för hela månaden.

Den brukar regleras i en likvidräkning vid tillträdet. Så OM säljaren har betalat avgift för en period som köparen utnyttjar så räknar till det till köpesumman vid tillträdet.

elpaco elpaco skrev:
Vänta här nu. Vad har ni kommit överens om egentligen? Har ni flyttat datum för hela affären 10dagar eller låter ni dem bara få tillgång till en lägenhet ni fortfarande äger? Det senare är mycket tveksamt ur försäkringsperspektiv. I bägge fall skulle jag definitivt kräva 1/3 månadshyra. Självklart.
Hela affären är flyttad 10 dagar tidigare.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M MissDecibel skrev:
Hela affären är flyttad 10 dagar tidigare.
Då ska köparen betala sin del av månadsavgiften. Allt annat vore mycket märkligt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Då ska köparen betala sin del av månadsavgiften. Allt annat vore mycket märkligt.
Okej... Mäklaren har inte sagt något om det. Se vad han säger, dags att lämna den imorgon...

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M MissDecibel skrev:
Okej... Mäklaren har inte sagt något om det. Se vad han säger, dags att lämna den imorgon...
Det ska lösa sig. Givetvis betalar man för sig!

N noone70 skrev:
Med en sån här köpare tror jag det är bäst att stämma i bäcken. De kommer bara att komma med mer och mer krav

Jag gjorde misstaget att vara ”snäll” mot köparen av en av mina gamla lägenhet.
Det slutade med att han kom med krav på att jag skulle byta ut hela köket åt honom (vilket jag självklart nekade) och sen två år senare ville han även att jag skulle ta kostnaden för de åtgärder som han hade blivit ålagd efter en ÅVK

Ps när det gäller försäljning av brf så gäller andra regler än vid villa, tänk på det
ÅVK? Vad är det ? Trist med bittra köpare. Vissa tenderar ”försöka” för att se ”om det går”.

K Kjohan skrev:
ÅVK? Vad är det ? Trist med bittra köpare. Vissa tenderar ”försöka” för att se ”om det går”.
Åbligatorisk Ventilations Kontroll får man förmoda.

• Gilla
hertzbo och 4 till
  • Laddar…
K Kjohan skrev:
Ovk (obligatorisk ventilations kontroll) skulle det stå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.