21 902 läst · 35 svar
22k läst
35 svar
Köpare dragit sig ur trots kontrakt och betald handpenning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
När vi sålde vårt hus, efter budgivning så skulle de besikta huset, när detta var klart förde de över handpenning och låste köpet, är det inte så man gör? Jag skulle personligen ej lägga handpennig på ett objekt jag ej fått syna närmare, och andra vägen, när handpenningen är lagd, tycker jag köpet är låst, och att man förlorar denna om man drar sig ur..
Mäklaren skall ha sitt också, du har trots allt sålt huset och skadeståndet ska täcka de kostnader du har för huset där är mäklararvodet en del som skadeståndet skall täcka.Nyfniken skrev:
Som skrivits innan så är det vanligaste idag att köparen har en viss tid på sig (efter kontraktsskrivande) att fullfölja sin undersökningsplikt genom att anlita besiktningsman. Inom denna tid har man rätt att dra sig ur affären. Säljaren har inte motsvarande rätt, då denna inte behöver undersöka huset, men är i stället delvis skyddad mot kontraktsbrott av erlagd handpenning.
Vid påskrivet kontrakt är båda partner skyldiga att följa detta, varken mer eller mindre, handpenningen har inget med det att göra.
Personligen tycker jag det är ett bra system då det uppmuntrar utförandet av en grundlig besiktning - forumet är fyllt av exempel på vad som kan gå fel om denna inte görs. Skulle vara mycket tveksam till att köpa ett hus som såldes på annat sätt.
Vid påskrivet kontrakt är båda partner skyldiga att följa detta, varken mer eller mindre, handpenningen har inget med det att göra.
Personligen tycker jag det är ett bra system då det uppmuntrar utförandet av en grundlig besiktning - forumet är fyllt av exempel på vad som kan gå fel om denna inte görs. Skulle vara mycket tveksam till att köpa ett hus som såldes på annat sätt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur ska man ställa sig till besiktning inför husköp? Nervös som förstagångsköpare
Köpa & Sälja hus -
Fibo Trespo dragit isär sig
Tvättstuga -
Sålt spis som köparen nu påster är trasig!?
El -
Husköpare känner sig lurad på priset
Artikelkommentarer -
Hur länge sträcker sig köparens undersökningsplikt?
Juridik