28 215 läst · 55 svar
28k läst
55 svar
Köpa vitvaror i England
Självbyggare
· Stockholm
· 9 866 inlägg
Enda som man kan behöva tänka på är att vitvaror från Tyskland kan ha tysk text på reglagen. Har en siemens tumlare jag köpte när jag jobbade för en tysk dist som även hade vitvaror och vi har fått lära oss vad Schankentrocken är. I Sverige har jag sett att många Siemens kommer med en plastkåpa man snäpper på med svensk text.
okej, men då kanske det är värt dom extra tusen med tanke på försäkring osv?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 866 inlägg
Skulle säga att det helt beror på vilken produkt det är. Jag har fått plocka isär och rensa min tumlare en gång, men det skulle ha hänt med en Svensk och troligen inget som täcks av garanti. Är det mer än 2års garanti i Sverige tycker jag man får avväga om det är värt besparingen. Annars tar väl hemförsäkringen också endel och vissa kreditkort ger garanti/försäkring på elektronik man köper med kortet.
Jag anser helt klart det. Någon ovan köpte en spis och sparade 30K mot Sverige OCH mellanskillnaden hade kunnat vara att sända spisen fram och tillbaka 5 gånger.jhammarback skrev:
Besparing är det ju men du får fråga dig vad kostnaden är för att sända produkten åter ifall det skulle vara något fel. För varje sak som kan gå fel så är det också saker som kan gå rätt; reservdelar som finns i Sverige eller kan sändas från försäljnings-stället.
Om du tvekar så gör en plocklista, tvätt, tork, kyl frys och vad det än må vara. Du kan likväl slänga in en vinkyl bara för att och sedan jämföra mot svenska priser/artikelnummer så gott du kan.
Passopp att inte jämföra fjolårets med årets samt att ju fler items du plockar på dig så kan även frakten öka.
Jag håller själv att välja mellan Tyskland och England, vill man ha lite bättre pris och produkter så är det en smart väg att gå. Finns många hål att stoppa pengarna man sparar när man renoverar.
Hej Michfris,
Du får gärna hålla mig uppdaterad hur det går.
Jag är kollar bara på en spis. Falcon eller rangemaster som i dom tidigare inläggen.
Tyskland, men är inte allt på tyska då? knappar osv.
Kan man köpa billigt från tyskland kan man ju bara ta bilen ner och passa på att köpa öl samtidigt
Är det ingen tull alls på vitvaror ?
//J
Jag är kollar bara på en spis. Falcon eller rangemaster som i dom tidigare inläggen.
Kan man köpa billigt från tyskland kan man ju bara ta bilen ner och passa på att köpa öl samtidigt
//J
Självbyggare
· Stockholm
· 9 866 inlägg
Inom Eu är det varken tull eller annan moms när det är privatpersoner som handlar. Speciellt inte om du hämtar på plats. Skickar de kan det bli lite knöligare för säljaren då det kan vara så att de måste ta ut Svensk moms om de exporterar mycket till Sverige. Men det är inte ditt/köparens problem.
Strålande! Är det nån som köpte en Falcon/Rangemaster spis i tyskland och vet nått bra ställe?
Just nu står jag i valet på en Falcon/Rangemaster eller ångugn + 100 bred flex induktion men beslutet kommer snart. Jag håller dig uppdaterad. Men spisarna har en fördel med att det är en vacker pjäs att ha i köket..jhammarback skrev:Hej Michfris,
//J
Hej. Skulle gärna vilja ha dina kontaktuppgifter till Maria på Schenker införhoppning att hon jobbar kvar. Med vänlig hälsning, Peter
29 Mars 2019, sen är frågan hur lätt det blir att få hem en billig Engelsk spis.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/datum-och-klockslag-for-brexit-satt
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/datum-och-klockslag-for-brexit-satt